Utgiftsføre klokke på selskap?

Lurer på om noen sitter på erfaring rundt dette på enkeltpersonsforetak. Representasjon, investering ( ikke skatt før evt avkastning ) eller muligens arbeidsantrekk? Hva kan man gjøre og ikke?

Forskjell på selskapsform,

Vi har da i hvert fall én revisor her inne :)

Jeg kaster ballen over til ham!

Med mindre du snakker om veggklokke til kontoret eller "gullklokka" for lang og tro tjeneste kan du nok glemme det. Drivet du dykkerfirma kan du nok også forsvare en klokke innenfor fornuftens grenser, men for de aller fleste av oss; glem det.

Vi har da i hvert fall én revisor her inne :)

Jeg kaster ballen over til ham!

Hehe, er nok som TomB sier. Det må kunne sees i sammenheng med driften av det aktuelle selskapet. Evt gave til ansatte, men her finnes også beløpsbegrensinger. Så ville ikke prøvd meg på dette, enhver anstendig revisor vil avdekke dette...

Fordelen med enkeltmansforetak er vel at man slipper revisor?

Takker for svar. Jeg undrer da på; hva om man legger inn i beskrivelsen i selskapet at man kjøper og selger brukte ur? I tillegg til annen drift..

Da må du faktisk kjøpe og selge brutke ur..

Jeg har noen kompiser i skatt øst som elsker jobben sin, de virkelig elsker å plukke firmaer fra hverandre og kjøre dem konkurs om de har prøvd seg på ting de ikke skulle.

Les: Det finnes folk på andre siden av bordet som har mer erfaring enn du tror, sett mer enn du tror og liker mye bedre enn du trodde var mulig å ta deg til skifteretten.

Er ikke meningen å høres så arrogant ut, men dette blir bare helt feil. Selv om du handler med ur må du være forsiktig med å skille firma og personlig eiendom og bruk av denne, skattemessige fordeler ved bruk osv osv osv.

Problemet er ikke å finne en shady revisor som godkjenner regnskapet, problemet er når de røde flaggene hos kemneren dukker opp (og det gjør de) og bøkene dine blir plukket fra hverandre.

Klart, jeg spør fordi jeg setter det høyt med lovlig, seriøs og moralsk drift.
Det er fordi jeg ønsker å drive egne selskaper så lenge jeg lever, og da må man gjøre de fleste ting rett.
Så ser jeg at hvis man er nøysommelig med utvalg av ur man kjøper, og ikke benytter dem, så er det en anledning å tjene noen kroner over tid. Men har man uflaks eller feilberegner så må man kunne utgiftsføre tapet selvom det er en bi-gesjeft?

Klart, jeg spør fordi jeg setter det høyt med lovlig, seriøs og moralsk drift.
Det er fordi jeg ønsker å drive egne selskaper så lenge jeg lever, og da må man gjøre de fleste ting rett.
Så ser jeg at hvis man er nøysommelig med utvalg av ur man kjøper, og ikke benytter dem, så er det en anledning å tjene noen kroner over tid. Men har man uflaks eller feilberegner så må man kunne utgiftsføre tapet selvom det er en bi-gesjeft?

Det er selvfølgelig fritt fram å få etablert et foretak for den som har en forretningsidé og ønsker å kjøpe og selge ur i den hensikt å tjene noen kroner på det. Holder du det under 50.000 nok er du sågar ikke mva pliktig heller. Det påfaller deg selvsagt en del forpliktelser iforhold til regnskapslov, arbeidsmilølov, forskrifter etc etc--- og det er din plikt å sette deg inn i de krav og plikter som gjelder for ditt foretak.

En viss Jonny Larsen driver Enkeltpersonforetaket "Briljantwatches J Larsen"
www.briljantwatches.com. Han har nok mange tips til deg dersom du spør;)

-H-

Lykke til!