Utvide samlingen; men med hva..?

Medlem
22. jan. 2014
Sted
København
Jeg er i den heldige posisjon at jeg kan tillate meg å utivde min klokkesamling med et ur, og har i lengre tid sett på en JLC Grande Reverso Duoface. Jeg tror dog jeg har konkludert med at den klokken ikke kommer til å bli mye brukt/ikke passer mitt behov, og har muliggens slått det fra meg. Selvfølgelig uten å vite hva mine "behov" er, forsøker jeg å bli inspirert av dere, mine felles horologisk orienterte entusiaster, til å komme nærmere en beslutning.

Jeg er klar over at det fort kommer til å bli foreslått en Sub, men (og ikke forfølg meg med kjepp) jeg er faktisk ikke så fascinert av den klokken. Til info befinner det seg i klokkeboksen en TagHeuer Aquaracer og en Portoguese Yacht-Club, men jeg kan godt ha ting som overlapper bruksmessig.

Er interessert i om dere har noen forslag til en klokke til rundt 65.000 med mulighet for å grave dypere i lommeboken dersom det rette uret dukker opp.

Her er det bare å fyre løs, alle forslag mottas med takk, bukk og nikk med utsikt for at DITT forslag kan ende opp på min arm i fremtiden! :) Ha en fremdeles fin dag!

Hva med en JLC Master Control, fin avveksling til alle sports/dykker urene

Godt forslag, men er "dessverre" i den posisjon at jeg vurderer det dit hen at Master Control serien passer mitt håndledd bedre i rosegull, og da blir det en litt annen prislapp... :(

Jeg for min del tar sikte på en udødelig klassiker som utfra bilder i 'Dagens klokke'-tråden er blant klokkeentusiastens absolutte keepere, nemlig Omega Speedmaster Professional. Den har en historie få klokker forunt, er flott på lenke, enkel å dresse opp eller ned på forskjellige remmer og ser forbasket bra ut uansett. Dette er dog basert utelukkende på andres erfaringer her inne, men føler jeg kan anbefale den allikevel.

Uansett, lykke til og jeg gleder meg til å se hva du ender opp med :)

Absoulutt ikke et dumt forslag, har hatt Speedmaster i bakhodet, men har faktisk ikke tenkt på Professional-serien... Blir motløs på en deilig måte når jeg er inne på Omega sine hjemmesider; en god del klokker å sette seg inn i, og ikke minst gjøre seg opp en mening om!

Skal så absolutt holde dere oppdatert under prosessen, men har bestemt meg for å haste langsomt....! ;)

Hva med en JLC Deep Sea Chronograph?

Hadde så absolutt vært hyggelig å holdt seg innen JLC, men tror jeg holder en liten knapp på Master Compressor Chronograph II dersom jeg skal gå den veien, det er et eller annet med bezelen til Deep Sea Chronograph som ikke stemmer helt i mitt hode... Den virker også veldig massiv, har du noen erfaringer med klokken? :)

For sekstifemtusen kan du få mye rart. Hva foretrekker du? Nytt? Brukt? Store dykkere eller nette, små dressklokker, klokker med lenke eller rem?

Kan anbefale jlc deep sea krono, den er ikke spesielt massiv, slik bærer den på mine håndledd, speedmaster prof. bærer ganske likt, jlc'en er 42mm den også.

Redigert:
For sekstifemtusen kan du få mye rart. Hva foretrekker du? Nytt? Brukt? Store dykkere eller nette, små dressklokker, klokker med lenke eller rem?

Jeg tror det er min manglende evne til å kunne besvare alle disse spørsmålene som gjør at jeg trenger inspo til valget...
Men er rimelig sikker på at jeg er interessert i en ny en; på lik linje med hvordan en ny bil lukter, er det noe veldig spesielt med en helt ny klokke :rolleyes:

Har satt meg en øvre grense på ca 45mm, dog litt mindre dersom det skal bli dykker, for å ikke være for massiv på armen. Jeg ser for meg å ikke kjøpe en pyntet dressklokke, men igjen, dette er kan gå begge veier.

Føler jeg har startet en av de mer håpløse trådene i forumet, siden jeg ikke har en klar visjon, men takk for at dere tar dere tid til å komme med forslag! Det skal belønnes med en unboxing-tråd av uante dimensjoner når den tid kommer!

Jeg var heller ikke spesielt fascinert av Sub i lang tid. Men 116610LV har endret det for meg. Ellers er PAM337 en lekker klokke. De nye Aquatimerne fra IWC er jo morsomme. Eller dersom du er riktig så heldig, så kanskje du kan finne en brukt AP 15300 til budsjett-ish.

Her har du er hverdagsklokke. 39mm. Koster mellom 40 og 50000, i Norge. Meget behagelig på armen. Fungerer også bra med nato.

Glashutte-Senator-Sixties-main-thumb-960xauto-18358.jpg

608760d1327205657-glashutte-sixties-_mg_3888.jpg

608761d1327205657-glashutte-sixties-_mg_3893.jpg

Kan anbefale jlc deep sea krono, den er ikke spesielt massiv, slik bærer den på mine håndledd, speedmaster prof. bærer ganske likt, jlc'en er 42mm den også.

Hvordan er den i forhold til skjorter etc, glir den greit under eller må man "tvinge" den inn i ermet? :)

Jeg var heller ikke spesielt fascinert av Sub i lang tid. Men 116610LV har endret det for meg. Ellers er PAM337 en lekker klokke. De nye Aquatimerne fra IWC er jo morsomme. Eller dersom du er riktig så heldig, så kanskje du kan finne en brukt AP 15300 til budsjett-ish.

I fare for å høres ut som en pretensiøs idiot som er alt for opptatt av utseende, har du erfaringer med hvordan du velger antrekk ut ifra en grønn klokke? For i mitt hode bør en klokke har "rene" basisfarger, slik at det er lettere å lage et helhetlig antrekk ut ifra klokken... (ja, jeg er litt jålebukk på sånt :p )

Jeg synes at IWC gjør mye riktig designmessig (sikker fordi jeg har en selv), men jeg er usikker på om jeg synes det er verdt å betale såpass mye for et urverk som har et ETA-urverk som utgangpunkt. Det er også ankepunktet for at jeg ikke kjøper en Ingeneur Automatic, det er en rålekker klokke, men for meg er det en dealbreaker med mangelen på in-house urverk.

En AP hadde så absolutt vært noe, men jeg føler selv at jeg ikke innehar kunnskapen til å kjøpe en brukt klokke, sikkert fordi jeg ikke har kjøpt noen brukte enda, men føler det kanskje er litt risky å legge såpass mye penger i noe jeg ikker er 100% sikker på. Er nok jeg som er pinglete på slikt, men har som sagt ingen erfaring med dette... Kanskje jeg med litt "hjernevasking" fra TS, vil endre mitt syn på dette..? :)

Her har du er hverdagsklokke. 39mm. Koster mellom 40 og 50000, i Norge. Meget behagelig på armen. Fungerer også bra med nato.

Glashütte har mye kult i mine øyne, takk for en godt forslag, Chalshus! Selvfølgelig en HELT annen prisklasse, men deres Senator Perpetual i rødt gull er bare dødlig lekker!

Glashutte-Senator-Perpetual-Calendar-watch.jpg

Personlig har jeg ikke hatt noe problem med å matche grønn klokke til et ellers helhetlig antrekk. På lik linje med deg er jeg nok en jålebukk. For meg fungererer den fint til både dress og privat. Kassen er så ren og sitter så godt at den etter min mening passer til det meste, og at det grønne blir en morsom vri. Men så er jeg ung.

Ellers er jeg enig med deg ang. IWC, ETA og prismomentet.

Hva med de nye Blancpain Fifty Fathoms-modellene? Tror du skal finne flere modeller innenfor ditt budsjett. Da får du etter min mening sportslig eleganse.

Glashutte-Senator-Sixties-main-thumb-960xauto-18358.jpg

608760d1327205657-glashutte-sixties-_mg_3888.jpg

608761d1327205657-glashutte-sixties-_mg_3893.jpg

Denne er rå!

Hva tenker du om å kjøpe panerai? For 65 000,- får du en real grom panerai. Ta en titt på 233 eller 305 :)
pam233.jpg

DSC00877.jpg

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg helt klart vurdert en Rolex GMT master BLNR.

Ingen "samling" er komplett uten en Rolex - og GMT'n er i mine øyne den mest anvendelige av alle Rolex.
Den tåler sjøliv og en aktiv livsstil, den er perfekt på reise over ulike tidssoner, den er med sine polerte midtledd "dressy" nok, den er ikke for stor, men heller ikke for liten. Kort sagt det nærmeste man kommer det "perfekte ur" i mine øyne.
Panerai gir meg en større glede - skal innrømme det, men måtte jeg velge kun 1 ur så hadde det blitt GMT;)
Legger ved et bilde av mitt eget:

IMG_06981_zps57334f2f.jpg
[/IMG]

Personlig har jeg ikke hatt noe problem med å matche grønn klokke til et ellers helhetlig antrekk. På lik linje med deg er jeg nok en jålebukk. For meg fungererer den fint til både dress og privat. Kassen er så ren og sitter så godt at den etter min mening passer til det meste, og at det grønne blir en morsom vri. Men så er jeg ung.

Ellers er jeg enig med deg ang. IWC, ETA og prismomentet.

Hva med de nye Blancpain Fifty Fathoms-modellene? Tror du skal finne flere modeller innenfor ditt budsjett. Da får du etter min mening sportslig eleganse.

Jeg hører hva du sier om grønnfargen, får se om jeg ikke tar turen innom min lokale Rolex-forhandler. Har ikke så mange vintere på baken jeg heller, så dersom du kan "pull it of", kanskje jeg kan også? Jeg har dog et ambivalent forhold til Rolex, så er usikker på hvorvidt det er riktig retning for min klokkesamling. På den ene side er det veldig tøffe klokker, men man har selvsagt fake-aspektet, kombinert med at det er muliggens den mest gjenkjente klokken i verden.

Jeg har kun hatt en Fifty Fathoms på armen på Harrods i vår, men jeg fikk ikke den umiddelbare go'følelsen, tror det kan ha noe med størrelsen å gjøre..?

Hva tenker du om å kjøpe panerai? For 65 000,- får du en real grom panerai. Ta en titt på 233 eller 305 :)

Panerai er et merke jeg ikke har så mange relasjoner til, men ser meg ikke som en paneristi (er det ikke det man kaller en Panerai-eier..?) i den nære fremtid. Skulle jeg dog ha vendt meg i den retningen tror jeg det måtte blitt en PAM 438, men den er litt utenfor busjett(?).

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg helt klart vurdert en Rolex GMT master BLNR.

Ingen "samling" er komplett uten en Rolex - og GMT'n er i mine øyne den mest anvendelige av alle Rolex.
Den tåler sjøliv og en aktiv livsstil, den er perfekt på reise over ulike tidssoner, den er med sine polerte midtledd "dressy" nok, den er ikke for stor, men heller ikke for liten. Kort sagt det nærmeste man kommer det "perfekte ur" i mine øyne.
Panerai gir meg en større glede - skal innrømme det, men måtte jeg velge kun 1 ur så hadde det blitt GMT;)

Først og fremst; nydelig GMT! Virkelig, blåfargen på GMTen er i særklasse! Som jeg skrev, jeg har et ambivalent forhold til Rolex, men dette er absolutt et av urene jeg vurderer! Jeg synes også Yach-Master II er en deilig klokke, men prislappen er ikke like morsom å forholde seg til. Kombinerer man dét og at jeg er på en seilbåt hvert annet år, MAKS, er det muliggens litt show-off med nedtellingsfunksjonen..? Dog er det skjeldent jeg bruker kronograf til annet enn timing av mat, så kanskje ikke et gyldig argument? :D

• Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
Nomos Ahoi. 40mm x 10,6mm. Selvtrekkende. Samme størrelse med og uten dato. Vanntett til 200meter.
2800 Euro uten og 3200 Euro med datovisning.

ahoi_atlantik_raum01.jpg

Nomos-Ahoi-02.jpg