Utviding av hull i visere

Medlem
22. sep. 2014
Jeg har et par visere til Ronda urverk som jeg vil sette på et Seiko verk.
Det skal gå an, men ikke uten litt jobb, siden hullene i viserne er for små.
Mer spesifikt må timeviser fra 1.20mm til 1.50mm og minuttviser fra 0.70mm til 0.90mm.

DIY eller sende inn til urmaker? Jeg er ikke redd for å gjøre ting selv og viserne har ikke kostet mer enn $40 så jeg griner ikke (så mye) hvis det går galt.
Urmakeranbefaling og evt prisgjetninger mottas med takk.

Kjøp lommekniven i webshopen til Tidssonen, der får du masse fint verktøy samt verktøy for å utvide videre. Kan ikke garantere at hullene blitt store nok.

Det er viktig å ha noe som holder viseren godt samt trygt på plass, uten at disse blir skadet. Således er den siste saken du foreslår helt ok. Visere i stål kan være vanskelige å rive opp med en rival, det er navnet på det første verktøyet du har linket til. og da må man kanskje bore opp hullet. Visere er noe som ripes opp utrolig fort. Samt at lume har lett for å løsne hvis man mikker for mye. Det er en artig jobb å gjøre selv, men spørs om det ikke lønner seg å få noen andre til å gjøre det for deg, hvis dette er noe du ikke har tenkt å drive med.

Går du for det selv så handler du inn det du har foreslått selv i posten ovenfor, og går i gang. Da er det bare å ta litt av gangen og prøve. Har du utstyr til å sette viserne på plass? man kan bruke en punsel i metall men viserpåsettere i plastikk er tryggere. Kan fort bli en dyr affære dette :)

Takk for utfyllende svar.
Dette er ikke noe jeg har tenkt til å gjøre mye av -det begrenser seg nok til 2 klokker. Jeg skal kikke på viserne når de ankommer for å finne ut hvilket material de er laget av. Viserne har forøvrig ikke lume, men i stedet har de ampuller med tritium, så forsiktig må man være.
Jeg har utstyr til å ta av og sette på visere, så jeg regner med at investeringen vil begrense seg til de 2 produktene jeg linket til. (Det burde jo også være mulig å finne noe billigere enn Bergeron...)

Noen som har forslag til en dyktig urmaker som kan gi et prisoverslag? Regner med at dette ikke er noe som "klokkebutikken på hjørnet" driver med.

Viserne jeg vil sette på har tritium-ampuller -de er ikke tilgjengelige løst og ei heller i de riktige størrelsene. Mine kommer fra en Marathon Navigator donorklokke.

(Jeg har forøvrig snakket mye med Jake og prøvd å overbevise ham om at han bør få tak i slike visere, men det er alt for mye dokumentasjon, tillatelser osv relatert til den biiittelille radioaktiviteten som er i slike visere.)