Valg av dressklokke

Medlem
16. des. 2012
Hei!

Jeg skal gå til anskaffelse av en billig "dressklokke" og har nå funnet fram til tre alternativer som passer mine ønsker om en stilren klokke med brun reim.

Watch St Andrews, Brown Leather Strap by Daniel Wellington - Timefy ( koster 1700 på Follestad )

Klokker.no - Gant H Stl. Park Hill 2 Silver ind.

98H51 Bulova Straps Gold Tone White Dial Pris 1.395,-

Foreløbig er førstevalget Wellington klokken.

Noen meninger?:)

Om det er relevant informasjon så kommer jeg til å bruke klokken sammen med en mørkeblå dress, brune sko og mansjettknapper i sølv.

Ps! Er redd for å investere i noe dyrere klokke etter at jeg for en del år siden mistet min flotte Breitling, samtidig som jeg er student og økonomien selvsagt er deretter. Likevel så er det alltid blandede følelser å kjøpe ny klokke siden minnene om den gamle dukker opp, hehe.

Nå er jeg kanskje litt krass, men personlig mener jeg det kanskje er like greit å droppe «dressklokke» fremfor å gå med en av modellene du linker til. For meg fremstår disse som veldig overfladiske og fullstendig blottet for sjel :(

En dressklokke bør i mine øyne være mekanisk: Det finnes flere gode argumenter for å ha en quartz-drevet klokke i samlingen, men i en klokke som skal benyttes langt vekk fra sport og røffe aktiviteter er ingen av disse argumentene gyldige.

Var jeg i din posisjon ville jeg definitivt satt kjøpet på hold og heller spart til noe mekanisk :)

Her finnes det flere gode valg som ikke koster skjorta, bla. Tissot Visodate som jeg mener ligger på rundt 5000 kroner(?).

Om du vil ha noe som er mer minimalistisk og hakket mer elegant bør du sjekke ut tyske Nomos!

T0194301603100-combined.JPG

2013_Tissot_Visodate_Big.jpg

Hei og velkommen til TS ! :D
Utifra bildene du har postet ser det ut som du vil ha en rimelig klokke med brun reim og hvit skive til en god pris. Jeg er sikker på at det er noen her på forumet som gladelig hjelper deg å finne akkurat den klokka du er ute etter hvis du bare oppgir litt mer spesifikasjoner.

Hva med en Orient Bambino?
Med hvit skive kommer den i både stål, gull og roségull, og kan kjøpes for ca. 1500,-, alle avgifter inkludert.
Passende skinnrem finner du på eBay eller din lokale urmaker.

Juice:
ærlighet varer lengst :). Du har noen veldig flotte eksempler på alternative klokker. Mono er et merke som jeg har sett på før og er veldig betatt av. Saken er at min kjære skal stå for betalingen ( julegave ), samtidig som jeg ikke har råd til et voldsomt mellomlegg. Eventuelt får jeg spare slik som du foreslår og kjøpe meg en Mono når jeg får råd.

Bjorne:
Angående spesifikasjoner så har jeg ikke noe mer spesifikt enn at det skal være en klokke som passer til pent bruk, og da spesielt dress ( ikke for tykk ). Og som du har skjønt så er jeg lysten på klokke med hvit bakgrunn og brun reim. Samtidig ønsker jeg at klokken er mekanisk, men det virker litt vanskelig å få tak i til den prisen.

Andag:
Bambino klokken likte jeg veldig godt! Jeg har lite peiling på hva slike reimer koster, har du noen formening om hva jeg må forvente å betale for en passende reim? Og har du noe erfaring på leveringstid? Jeg forventer selvsagt ikke å få den til jul, da må jeg heller kjøpe en klokke i butikk i Oslo ( Gant eller Wellington klokken ).

Takk for svar dere!

Hardt, brutalt, og helt riktig Juice. Viktig å ta dette med en gang før uopprettelige uvaner innlæres :D

Støtter forøvrig forslaget om Visodaten.

Nå er jeg kanskje litt krass, men personlig mener jeg det kanskje er like greit å droppe «dressklokke» fremfor å gå med en av modellene du linker til. For meg fremstår disse som veldig overfladiske og fullstendig blottet for sjel :(

En dressklokke bør i mine øyne være mekanisk: Det finnes flere gode argumenter for å ha en quartz-drevet klokke i samlingen, men i en klokke som skal benyttes langt vekk fra sport og røffe aktiviteter er ingen av disse argumentene gyldige.

Var jeg i din posisjon ville jeg definitivt satt kjøpet på hold og heller spart til noe mekanisk :)

Her finnes det flere gode valg som ikke koster skjorta, bla. Tissot Visodate som jeg mener ligger på rundt 5000 kroner(?).

Om du vil ha noe som er mer minimalistisk og hakket mer elegant bør du sjekke ut tyske Nomos!

T0194301603100-combined.JPG

2013_Tissot_Visodate_Big.jpg

Jeg er helt enig med Juice!

Jeg har selv to Tissot Visodate en fra 1962 og en fra 2012!

DSC_0265_zpsf7515c7d.jpg

Denne koster ca 4500kr!

Omega Seamaster fra ca 1962, trenger ikke koste allverden, denne ble handlet på ebay for ca 2000 kroner såvidt jeg husker, kjempekvalitet for ikke så mye penger.

5bePL.jpg

Eller en Eterna til bare 1500 kroner;

BRyWI.jpg

Skal du ha vintage må du bruke litt tid på research, og lete endel på ebay, men det er bare morsomt!

Redigert:
Jeg har Orient Bambino som ble nevnt tidligere i tråden, bortsett fra at min har svart urskive. Jeg er veldig fornøyd med den, de produktbildene er ikke i nærheten av hvordan den ser ut i virkeligheten. Worn & Wound har skrevet en bra anmeldelse som du kan lese her hvis du er interessert:

Review: Orient Bambino ER24004B | watch reviews on worn&wound

Nydelig den Bambinoen, liker spesielt godt "domed crystal" som faktisk ikke er plast men mineralglass, klokka er bare lekker...

Redigert:
Bambino klokken likte jeg veldig godt! Jeg har lite peiling på hva slike reimer koster, har du noen formening om hva jeg må forvente å betale for en passende reim? Og har du noe erfaring på leveringstid? Jeg forventer selvsagt ikke å få den til jul, da må jeg heller kjøpe en klokke i butikk i Oslo ( Gant eller Wellington klokken ).

Mørkebrune skinnremmer i bredde 21 mm av (tilsynelatende) ok kvalitet får du på ebay til under 15 dollar. Regn med 2-3 ukers leveringstid ved kjøp fra Asia, 1-2 uker ved kjøp fra USA eller Europa.
Selve klokka fikk jeg levert på fem dager, sendt med FedEx fra Malaysia, og er svært fornøyd med kvalitetsinntrykket per betalte krone. De eneste ankepunktene jeg kan komme på er at min svartskivede utgave er noe vanskelig å lese i dårlig lys, samt at jeg ikke forstår hvorfor Orient har valgt å utstyre klokka med hvitt datovindu, men dette vil være mindre relevant for deg hvis du går for utgaven med hvit urskive.

Ellers kan du også sjekke Bambinos noe mer moderne fetter, Symphony, som har omtrent samme urverk til omtrent samme pris, men som mangler det buede glasset Bambino har.

For remmer brukte jeg i starten eBay My World - sulfejo veldig fornøyd med dem, en bilig rem i ok kvalitet.
Der etter har jeg brukt watchobsession.co.uk: Hirsch, Omega, Deep Blue Watches and Watch Straps som har et veldig stort utvalg av Hirsch remmer.

Når det gjelder klokke, så driver jeg selv å titter på en Tissot Visodate om dagen, har vel gjort dette i snart 3 mnd nå, men ikke fått ut fingern. Min anbefalning vil hvertfall å kjøpe et mekanisk verk, det tror jeg hadde vært best:p Orient osgå, for all del, veldig mye klokke for pengene, tror ikke du blir skuffet her heller:)

@Owee87: Gjør deg selv en tjeneste og følg rådene du har fått her. Dette skal være noe du tar på deg ved spesielle anledninger når du skal kle deg opp og gjøre deg så flott du bare kan. I tillegg skal det være en gave fra din kjære. Vil du virkelig at dette skal være et masseprodusert quartz-telleverk fra en klesbutikk?

For samme budsjett kan du få noen flotte gamle ur som kvalitetsmessig er godt på høyde med nye klokker til 10-20 ganger prisen. Se på merker som i dag ikke er så populære, men som før var eksklusive produsenter; Certina, Longines, Tissot, Eterna, etc. En slik klokke vil minne deg om din kjæres flotte gave der den tikker videre på håndleddet ditt om 40 år eller holde seg i verdi dersom du innen den tid har en annen kjær og vil selge den.

Se også min kommentar her: http://www.tidssonen.no/forum/vintageklokker-26/fars-klokke-14248/#post207329

Enig med de overnevnte taleren. Når prisen er den samme er det liten grunn til å ikke velge det beste produktet. :)