Valg av "første" mekaniske klokke

Medlem
30. mars 2015
Sted
Agder
Hei hei,
Da skal jeg prøve å sette meg litt mer inn i disse mekaniske klokkene.
Har liggende en Zenith lommeur fra morfar, men tenkte nå på å avansere til mekanisk armbåndsur.

Ser at mange her inne anbefaler Orient som budsjett klokke og har sett litt på Bambino som dressklokke og Ray som bruksklokke.
Går nok for en Bambino som dressklokke, men kom over en Roamer Rockshell i den lokale ur/optikeren idag til ca 6 lapper. Men kan ikke finne altfor mye info om Roamer her inne, så spørsmålet mitt er da om noen har erfaring med dette merket og aller helst denne modellen?
Blir en del greier å ha forhandler lokalt mtp garanti osv

Takk :)

-
Espen

Roamer har en god tidlig historie i Sveits men de forsvant med den kvarts era gjennom 70-80 taller som mange.
De dukket opp igjen i 94: Styrt av Chung-Nam-Group fra Hong-kong som var en stor aktør i klokkedeler produksjon.
Jeg vet ikke hvis de skiftet eierskap etter det.
De vintage har bestandig blitt sett som veldig god klokker. Hva det er verdt nå vet jeg ikke.
Sikkert greit for prisen...
Men jeg har mer tillit i for eks Tissot, Certina eller Victorinox en den ny Roamer.

Må skyte inn et lite spørsmål mht noe du skrev @TempusRerumImperator.
Hvordan vet du om et eta 2824-2 verk er Standard, Elaboré, Top Grade eller Chronometer grade?
I alle sammenhenger jeg har sett skrives det bare 2824-2, og ikke hvilken utgave av denne det er.

Redigert av en moderator:
Jeg er ikke sikker på hva det er i denne Roameren. Regner med at det ikke er Top-grade, det er ivertfall ikke chronometer, så da må det være elaboré, eller standard. Letteste kjennetegnet er incablok støtsikringen på top-grade og chronometer. Elaboré og standard har eta-chocs og klober uten mønster. Jeg skulle ønske at alle urverk ble merket med hvilken standard de har, men det gjør de ikke...

Hvis det er denne klokken: http://http://www.seriouswatches.com/roamer-rockshell-mark-iii-220633-41-45-20.html Er det en helt grei klokke til en helt grei pris. Den har samme urverk som Certina, Tissot, Victorinox, Bruvik, Fortis og mange flere bruker i mange av modellene sine, ETA 2824-2 Elaboré standard. Og den har antirefleksbehandlet safirglass. Kjør på! ;)

Ja det er vel ca den ja :)
Høres ut som at Roamer har en god bakgrunn, men få som kjenner til dagens merke.
Kanskje jeg først går for ett mer sikkert kjøp i første omgang til jeg finner ut litt mer om merket ;)

Takker for alle svar :)