Valg av kvalitetsklokke

Medlem
11. april 2015
Innlegg
2
Hei,

har etter sigende bestemt meg for å bruke mine oppsparte grunker på en klokke. Har nå sittet i noen dager og lest meg opp på forskjellene som finnes, og det må sies at jeg startet med å ikke vite spesielt mye om klokker. Nå vet jeg litt mer, men det gjør valget bare vanskeligere, så jeg ber derfor om litt generell hjelp her.

Jeg er på jakt etter en klokke som skal vare lenger enn meg. Jeg var derfor innom en urmaker i dag, og ble på det sterkeste anbefalt en mekanisk klokke. Urmakeren fortalte at, uansett kvalitet på elektriske (quartz) klokker, så vil disse til slutt slutte å fungere, slik det alltid er med elektronikk. Mens en mekanisk klokke som blir vedlikeholdt vil vare ekstremt mye lenger.

Jeg liker også tanken på en klokke som jeg kan gi til mine barn når den tid kommer (arvestykke), men det er mer en romantisk tanke enn et must.

Når det kommer til utseende, så er jeg veldig svak for rene, klassiske klokker helst med lærrem. Eksempelvis en TAG Heuer Carrera.

Jeg startet med et budsjett på 5000 kroner, men jeg ser at dette ikke vil holde mtp. hva jeg er på jakt etter, så jeg er villig til å gå opp til 13 500 kroner. Grunnen til dette rare tallet er som sagt at jeg har litt oppsparte penger, og fordi urmakeren jeg snakket med gav meg et tilbud på nettopp en TAG Heuer Carrera til 13 500 kroner (fjorårsmodell som han vil selge unna, opprinnelig pris 20 000 kroner).

Dersom dere mener budsjettet mitt er for lavt, så er det mulig for meg å spare lenger, men jeg hadde håpet at dette var nok.

Så mitt spørsmål blir da, anbefaler dere at jeg slår til på dette tilbudet, eller bør jeg vurdere noen andre klokker?

All hjelp mottas med stor takk.
 
Redigert:
Hvis det er den klokken du mener og føler at du vil ha med deg gjennom livets reise, og gi den videre til barna, så burde du gå for den.
Om du vurderer denne klokken kun pga en god deal så ville jeg heller ventet, lett litt lenger, og kanskje spart opp litt mer.
Da jeg startet min klokkejakt, så var jeg bombesikker på at jeg skulle kjøpe meg en Royal Oak som første klokke.. Men så kom det selvfølgelig en stor prisøkning på nye klokker, som gjenspeilet seg i bruktprisene. + at samboeren mente at å spare til bolig var lurere.
Var innom noen urmakere og tittet, og brukte mye tid på å tenke på hva jeg var på jakt etter.
Alt fra Breitling, til Tudor, til Omega, Frederique Constant osv osv..
Mitt valg falt på en vintage Datejust fra '59. Likte veldig godt tanken på at dette var en klokke som hadde allerede levd et langt liv, og som mest sannsynlig kom til å leve videre selv etter at jeg var borte.
Dette var en klokke som appelerte veldig til meg av flere grunner, men mest av alt fordi jeg følte at den kunne være en god all rounder og som kunne lett dresses opp og ned. Dette var viktig for meg, fordi som student så kommer jeg nok ikke til å kjøpe en annen klokke (Bortsett fra en SKX009 brukt til rundt 1000 dersom det dukker opp en, hint hint alle sammen :p ) på de nærmeste 3 årene. Dette er også en klokke som har nogenlunde vært ganske lik de siste 60 årene, og kommer ikke til å "gå av moten" med det første.

Det aller viktigste føler jeg, er at du velger den klokken som du føler passer deg aller best. Bruk gjerne god tid. Jeg personlig føler at det er viktigere å være trygg på valget sitt, selv om det måtte koste noen tusenlapper ekstra hvis man må stå over et godt tilbud.

Jeg føler også at "den første ordentlige" klokken kommer til å være ganske spesiell, med tanker på følelser som er knyttet til den, så ikke stress og rush inn i avgjørelser.
 
Gå for en klokke du trives med, og som gleder deg. Hvis du føler at Carrera'en gir deg dette, så bør du gå for den :)
 
Var tilbake i butikken og kikket på klokken i går. Jeg bestemte meg for å vente litt, da jeg syns klokken var for liten i diameter når jeg hadde den på. Den føltes ikke helt rett.

Jeg prøvde samtidig en klokke fra Raymond Weil som føltes vesentlig bedre, men som var vesentlig dyrere.

Jeg skal også se på en klokke fra Georg Jensen som ikke er så mye dyrere.

Jeg tror derfor jeg velger å vente litt til for å spare opp til drømmeklokken istedenfor å ta en klokke pga at den er på tilbud.

Takker for all hjelp. Om noen har andre forslag til klokker, eller meninger om de jeg har skrevet om her, så mottas de med takk. Budsjettet har altså nå økt litt igjen.
 
Redigert: