Valg av serviceverksted

Medlem
18. aug. 2008
Sted
m
Så var det den utingen, som vi alle må ta stilling til en eller annen gang. Service.
Er jo noe spesielt å betale tilsvarende pris som for service av en liten bil - så da er det om å gjøre å få det billigst mulig.

Jeg har nå en Breitling som muligens burde hatt seg en tur. Taper 5 sek pr døgn - ikke noe krise, men tenkte nå jeg skulle sjekke hva det koster. 4600,- er den offisielle prisen, siden det er en chrono. Det er da samme pris uavhengig om den gjøres av AD's urmaker eller ur-teknikk.no eller sendes til det skandinaviske servicesenteret i Sverige.
Prisen er veiledende, og finnes på Breitlings hjemmesider. Noe som irriterte meg var derimot at prisen for en service hos Breitling sjøl i UK bare koster £290 ! Tanken slo meg at hvorfor ikke bare sende den dit ? Da må jeg vel være 100% garantert en god jobb med en polering som får den til å bli fabrikkny. Et fint serviceetui gir de vel også i tillegg til GOD dokumentasjon på hva som er gjort (noe de fleste urmakere kvier seg for å gi)

Så da lurer jeg på, er det noen som har erfaring med å sende klokker til service hos "kilden" f.eks i UK ? Da typisk Breitling eller også Rolex. Og Rolex er jo enda mer interessant da man i tillegg til proff jobb også får noe tilsvarende et internasjonalt ekthetsdokument og garanti på 2 år.
Det må vel kanskje ordnes noe eksportdokument e.l. for å ikke få momssmell på vei tilbake ?

Hvis eneste problemet er at den taper noen få sekunder ser jeg ikke problemet.
5 sekunder fra eller til er akseptablet selv når verkene er COSC.
Om det er andre årsaker eller behov for service kan Tidemann i Oslo anbefales på det varmeste.:p

Ja jeg gikk Kanskje litt rundt grøten her. Det er åpenbart billigere i utlandet - har noen erfaring ?
Hvis man har klokker uten sertifikater er det også et kjempepluss å ha servicedokumenter fra offisielt verksted.

Man må uansett betale mva på jobben som er utført (men, ikke på klokken dersom du kan dokumentere at alt er betalt på den). Da blir servicen til 290 pund plutselig 72,5 pund dyrere. I tillegg må man ta med frakten. Servicen blir derfor ikke så fryktelig mye billigere enn i Norge. Samtidig har man ventetiden og faren for at klokken forsvinner i posten.

Så, jeg ville ha brukt de få ekstra hundrelappene på den enkelheten og tryggheten det er i å kunne levere og hente den selv hos urmakeren :)