Value for money - prisklasse 10-15k

Medlem
9. april 2010
Innlegg
37
Etter å startet med å kjøpe klokker rundt 3-4k, har jeg nå begynt å bevege meg opp i høyere prisklasser og har lyst til å kjøpe minst 2-3 klokker som jeg føler er verdt å beholde i mange, mange år. I fjor kjøpte jeg en Omega Seamaster 2254.50 som jeg føler havner i denne kategorien. Har nå lyst på flere klokker som er "keepers".

I prisklasse 10-15k er vel Rolex og dyrere merker utelukket. Men hva finnes egentlig utover enkelte brukte Omega, samt noen Longines-klokker og muligens Tag Heuer. Noen ideer?

Tenker her både chrono, mer rene dressklokker og kanskje først og fremst litt mer sporty klokker. Dressdivere om du vil. Eller sporty dressklokker.
 
Du skal kjøpe 2-3 klokker i prisklassen 10-15k?

Har allerede kjøpt en Omega Seamaster 2254.50. Brukte vel 12k på den. Har nå tenkt på ytterligere en i samme prisklasse. Kanskje først og fremst en litt sporty dressklokke i samme stil som en Omega Aqua Terra, evt en chronograph.
 
Ett ord: Speedmaster.

Hehe. Var det første jeg tenkte på da jeg laget tråden!

Den står definitivt på listen. En brukt Speedmaster kan vel falle innenfor det ønskede prisintervallet. Det kommer iallfall definitivt til å bli en Speedmaster før eller siden!
 
Jeg hadde sett etter en Rolex DJ - send en pm til @The Player han har jo mumlet om å selge sin (hvis han er ute av klokketåken for denne gang gjør han det ikke:).

Ellers er jo Aqua Terra en fin klokke - har en incoming i løpet av dagen :cool:
 
Redigert av en moderator:
home_image.1167171.jpg
 
Jeg hadde sett etter en Rolex DJ - send en pm til @The Player han har jo mumlet om å selge sin (hvis han er ute av klokketåken for denne gang gjør han det ikke:).

Ellers er jo Aqua Terra en fin klokke - har en incoming i løpet av dagen :cool:

Blir ikke disse vanligvis noe dyrere enn 15k, selv om de kjøpes brukt. Liker dog begge klokkene, så det kan være aktuelt en gang i fremtiden, men neppe riktig ennå.
 
Redigert av en moderator:
Hvis vi sier 15k og du kjøper nyere brukt er kanskje klokker som koster 20-25 k innenfor rekkevidde.
En rask gjennomgang av min velbrukte Uhren Preisführer 2012/2013 resulterer under disse forutsetninger i følgende merker/modeller:
Dressur:
Nomos forskjellige modeller, men feks. Zürich
Baume&Mercier Hamton eller Classima
Ebel 100
Fredric Constant, ulike modeller
Carl F. Bucherer , Manero Auto Date , fra 2000 Euro . Ganske elegant og et fint alternativ til de merker du nevner
Chronoswiss Pacific
Hamilton
Meistersinger , litt for spesielt interesserte kankje med sitt 1 viser , men det imponerte meg da jeg fikk prøve hos en kollega nylig
Montblanc er et spennende tysk merke med mye kvalitet for pengene synes jeg, feks Star Classique er innenfor rekkevidde
Wempe gir mye kvalitet (chronometer) for pengene
Mer på det sportslige:
Breitling Superocean
Eberhardt, Champion V. Dette er et merke jeg synes er spennende om enn kanskje uten AD her hjemme
Fortis
Maurice Lacroix har både sportslige og dressur innen rekkevidde
Oris har mange sportslige modeller
Tudor er vel også innen rekkevidde som alternativ til Rolex
og til slutt ikke å forglemme Sinn

Mange av disse merkene er kanskje vanskelig å finne brukt her hjemme, men jakten er jo halve gleden :)

God jakt
 
Nå er jo seamasteren din en ganske tøff og allsidig klokke, så kan hende det ikke er beaters du tenker på, men et alternativ er å se på dykkerurene fra Sinn og Doxa. Knalltøffe klokker som havner innenfor prisklassen.

LLD og Speedy som er nevnt er to skikkelige klassikere. Støttes fullt ut det og.

Ellers syns jeg absolutt du trenger en dressklokke som motvekt mot hverdagsuret seamaster. Hvis du ser på passaround-tråden finner du masse bilder av en Nomos som kunne vært en god kandidat.

Også må selvsagt noen si følgende:

Ikke kjøp to klokker til 15k. Kjøp en sub. Nå med en gang. Det er det du vil ha. Du må ha sub. Du ender opp med sub uansett. Sub. Sub. Sub. Sub. Sub.
 
Nå er jo seamasteren din en ganske tøff og allsidig klokke, så kan hende det ikke er beaters du tenker på, men et alternativ er å se på dykkerurene fra Sinn og Doxa. Knalltøffe klokker som havner innenfor prisklassen.

LLD og Speedy som er nevnt er to skikkelige klassikere. Støttes fullt ut det og.

Ellers syns jeg absolutt du trenger en dressklokke som motvekt mot hverdagsuret seamaster. Hvis du ser på passaround-tråden finner du masse bilder av en Nomos som kunne vært en god kandidat.

Også må selvsagt noen si følgende:

Ikke kjøp to klokker til 15k. Kjøp en sub. Nå med en gang. Det er det du vil ha. Du må ha sub. Du ender opp med sub uansett. Sub. Sub. Sub. Sub. Sub.

+1 Haha Som om jeg skulle sagt det selv:p
 
Nå er jo seamasteren din en ganske tøff og allsidig klokke, så kan hende det ikke er beaters du tenker på, men et alternativ er å se på dykkerurene fra Sinn og Doxa. Knalltøffe klokker som havner innenfor prisklassen.

LLD og Speedy som er nevnt er to skikkelige klassikere. Støttes fullt ut det og.

Ellers syns jeg absolutt du trenger en dressklokke som motvekt mot hverdagsuret seamaster. Hvis du ser på passaround-tråden finner du masse bilder av en Nomos som kunne vært en god kandidat.

Også må selvsagt noen si følgende:

Ikke kjøp to klokker til 15k. Kjøp en sub. Nå med en gang. Det er det du vil ha. Du må ha sub. Du ender opp med sub uansett. Sub. Sub. Sub. Sub. Sub.

Sinn står definitivt på listen min. En Sinn U1 er må være et av de tøffeste dykkerurene jeg har kommet over. Denne er sammen med Speedmaster to av de urene som står høyest på ønskelisten i de kommende årene.

Nomos er et merke jeg har kikket litt på. Har definitivt en del fint, og spesielt modellen Nomos Club kan være aktuell.


Ellers lurer jeg også på Longines Master-Collection. Noen som har noen formening om kvaliteten på disse urene? Ser de ligger på rundt 15-20k når de er nye. Går vel an å få dem noe billigere i brukt versjon..
 
Hvis vi sier 15k og du kjøper nyere brukt er kanskje klokker som koster 20-25 k innenfor rekkevidde.
En rask gjennomgang av min velbrukte Uhren Preisführer 2012/2013 resulterer under disse forutsetninger i følgende merker/modeller:
Dressur:
Nomos forskjellige modeller, men feks. Zürich
Baume&Mercier Hamton eller Classima
Ebel 100
Fredric Constant, ulike modeller
Carl F. Bucherer , Manero Auto Date , fra 2000 Euro . Ganske elegant og et fint alternativ til de merker du nevner
Chronoswiss Pacific
Hamilton
Meistersinger , litt for spesielt interesserte kankje med sitt 1 viser , men det imponerte meg da jeg fikk prøve hos en kollega nylig
Montblanc er et spennende tysk merke med mye kvalitet for pengene synes jeg, feks Star Classique er innenfor rekkevidde
Wempe gir mye kvalitet (chronometer) for pengene
Mer på det sportslige:
Breitling Superocean
Eberhardt, Champion V. Dette er et merke jeg synes er spennende om enn kanskje uten AD her hjemme
Fortis
Maurice Lacroix har både sportslige og dressur innen rekkevidde
Oris har mange sportslige modeller
Tudor er vel også innen rekkevidde som alternativ til Rolex
og til slutt ikke å forglemme Sinn

Mange av disse merkene er kanskje vanskelig å finne brukt her hjemme, men jakten er jo halve gleden :)

God jakt

Takker! Mye interessante tips her.

Ser forøvrig at du ikke har nevnt Ball? Har registert at disse har endel fine sportsur. Har du noen formening om kvaliteten på merket?
 
Kjenner ikke Ball noe særlig desverre. Dukker ikke opp i priskatalogen jeg henviste til heller, men merket omtales flittig bl.a. på 'Watchuseek'. Morsom historie koblet til jernbanen i USA. Benytter vel utelukkende ETA verk så burde være god kvalitet. Value for money er utmerket virker det som.
 
I denne prisklassen hadde jeg sett etter en Speedy Pro, eller kanskje en TH Monaco hvis du liker den firkantede kassen (som jeg gjør). En noen år gammel Aqua Terra sniker seg kanskje akkurat innenfor, og LLD er også en flott klokke. Sinn U1 eller EZM3 er litt tøffere alternativer, mens på den mer dressy siden er jo Longines Flagship flott (kanskje det til og med er mulig å finne en brukt i gull...)