Varsler dyrere luksusklokker

Medlem
27. mai 2011
Innlegg
49
Alt blir dyrere :(

Sjefen for et av verdens mest eksklusive klokkemerker varsler høyere klokkepriser som følge av skyhøy sveitsisk valuta. Urmaker Bjerke i Norge mener situasjonen er ubehagelig.


En av verdens fremste klokkeprodusenter spår dramatiske tider for klokkebransjen.

Torsdag gikk Phillipe Merk, administrerende direktør i klokkeprodusenten Audemars Piguet, ut og varslet at klokkebransjen ikke vil komme uskadd fra det faktum at markedet preges av skyhøy sveitsisk valuta.

LES OGSÅ: Nye krisetiltak i Sveits

En av Norges fremste urmakere, Urmaker Bjerke, merker at situasjonen blir mer dramatisk for klokkeindustrien i Sveits.

- Ja, det er en ubehagelig setting for de fleste involverte. Sveitserfrancen har vært ganske høy den siste tiden, og har nå stabilisert seg på et nivå som er 10-13 prosent høyere enn vanlig. Da vil fabrikkene oppleve å få høyere kostpriser. Og klokkefabrikken lever selvsagt av eksport så hvis prisene i verden stiger, vil klokkesalget gå dramatisk ned, sier urmaker Halvor Bjerke til E24.

Bjerke i Urmaker Bjerke poengterer at den skyhøye gullprisen også spiller inn på klokkefabrikkenes kostnader.

- Dermed blir det hele dobbelt så galt, påpeker urmakeren.

Følg gullprisen på E24 BØRS

Tett samarbeid med klokkeprodusentene

Urmaker Bjerke, som har tre forretninger i Norge, to i Oslo og én i Bergen, har selv måttet øke prisene i sine forretninger, men ikke dramatisk.

- Vi har sett en prisøkning. Men vi overlever i bransjen ved å tenke langsiktig, og kan ikke operere med jo-jo-priser. Det er en veldig seriøs bransje, og vi lever av turister og norske klokkekjøpere, sier Bjerke til E24.

Den norske urmakeren har et tett samarbeid med de sveitsiske klokkeprodusentene, og de samarbeider også på pris. Det at sveitsiske franc stiger kraftig får konsekvenser for prisene på luksusklokker også her til lands.

- Vi har et tett samarbeid med de sveitsiske fabrikkene, og den internasjonale normen er at utsalgsprisen er lik den sveitsiske utsalgsprisen, minus sveitsisk moms. Så blir prisen gjort om til norske kroner og tillegges norsk moms.

- Men skulle vi fulgt trenden nå hadde prisene blitt 15 prosent dyrere, men vi tenker som sagt langsiktig, poengterer Halvor Bjerke.

Frykter Rolex-klokker kan bli dyre

Urmakeren, med blant annet en forretning i Karl Johansgate i Oslo Sentrum, frykter at spesielt Rolex-klokkene kan bli dyrere om kort tid.

- Rolex har vi ennå ikke hørt noe fra, men vi regner med at det kommer en prisstigning snart. Vi håper bare den ikke blir så kraftig, for da blir klokkene dyre. Men det kan skje at fabrikken senker sin kostpris og vi senker våre marginer for å unngå en kraftig prisøkning, sier han til E24.

LES OGSÅ: Salgsboom for Rolex-klokker

- Ingen drømmesituasjon

Investorene flykter til såkalte sikre havner, som for eksempel gull - og sveitserfranc, på grunn av uroen i børsmarkedene. Bjerke mener dette er uheldig.

- Det er mange faktorer som er i spill nå, og uroen som har vært i Europa har ført til at investorer flytter sine midler over i blant annet sveitsiske franc. Og det lille landet, som lever av banktjenester og klokkesalg, har ingen mulighet til å stå i mot dette rushet. Det er på ingen måte drømmesituasjon, sier han.

Permitterte i 2008

I 2008, da finanskrisen sveipet over store deler av verden, måtte flere av de sveitsiske klokkeprodusentene stramme inn - deriblant Audemars Pigeut som nå varsler nok en tøff tid for bransjen.

- I 2008 snakket vi med Audemars Pigeut og andre fabrikker i Sveits. Hos Audemars var situasjonen så dramatisk at fabrikken måtte permittere sine ansatte 50 prosent, mens de fikk 70 prosent av lønnen, sier Bjerke.

Og det kan skje igjen, mener urmakeren.

- Det kan absolutt skje igjen. Dette er folk med god fagkompetanse, som kan bli borte hvis situasjonen skulle bli mer dramatisk. Så det kan tenkes at fabrikken gjør det samme igjen, for å ikke miste slike dyktige fagfolk. Men jeg tror de vil finne en løsning for å beholde de, påpeker urmaker Halvor Bjerke
http://e24.no/naeringsliv/varsler-dyrere-luksusklokker/20092692
 
For min egen del så betyr nok dette at jeg kanskje holder litt lenger på noen ur jeg hadde planlagt å selge. Når nyprisene øker såpass dramatisk kommer bruktprisene også til å krype oppover, om noe forsinket.

Det er dog synd om dette betyr at endel klassikere blir for dyre for folk. Rolex Submariner har for eksempel en riktig heftig nypris nå, og Planet Ocean får med det nye verket en direkte latterlig pris.

Hvorfor selge en gammel PO for 14k når det koster > 40k å kjøpe en ny? At det under panseret er to helt forskjellig dyr endrer ikke på det at det ikke lenger blir mulig å "bare kjøpe en ny om man angrer på salget".

Bruktpriser er ofte meget motstandsdyktige mot endringer, fordi markedet husker gamle nypriser. Spesielt entusiastmarkedet. Jeg tenker at en pent brukt Sub Date skal koste 25k, for det gjorde den da jeg kjøpte min. Men over tid kommer nye kjøpere til, og vil sammenlikne med nyprisen (selv på oppgraderte modeller).

Med denne utviklingen virker (enkelte likvide) ur som en helt grei investering. Eller i det minste ikke et tapsprosjekt ;)
 
...
Det er dog synd om dette betyr at endel klassikere blir for dyre for folk. Rolex Submariner har for eksempel en riktig heftig nypris nå, og Planet Ocean får med det nye verket en direkte latterlig pris.

...

Vet ikke helt om jeg er enig med deg her, Anders. 37k for et Omega stålur med inhouse-verk er fortsatt (sett at prisendringsspådommene for Rolex slår til) 25-30k billigere enn et tilsvarende stålur fra Rolex.
 
Men hvis du sammenlikner med forrige generasjon PO er økningen dramatisk. Inhouse betyr mye i dette forumet, mindre i det brede lag av kjøpere.
 
Økningen er på 37% (sånn ca.) Synes ikke denne er dramatisk, da de tross alt har gjort en del med klokken. Rolex varsler jo 10-20% økning på sine klokker, uten en eneste modifikasjon.
 
Økningen er på 37% (sånn ca.) Synes ikke denne er dramatisk, da de tross alt har gjort en del med klokken. Rolex varsler jo 10-20% økning på sine klokker, uten en eneste modifikasjon.

Helt enig med jayeff her. Det mye endringer Omega har gjort med de nye modellene som forsvarer prisstigningen. At Rolex koster så mye det gjør er selvfølgelig pga et godt produkt, men historie og markedsføring hjelper godt det også. 8500 verket til omega er fantastisk bra om ikke bedre enn feks verkene som sitter i en sub.
 
Spent på å se om klokkekjøperne er enige med dere :) Det kan jo godt hende inhouse og høyere priser er akkurat det som skal til.

Jeg ville jo tro at nytt verk og valutabasert prisøkning samtidig vil være uheldig.

Rolex kan jo nesten gjøre hva som helst :)
 
Ja, vi går en (litt for) spennende tid i møte, hva priser og marked angår. Får håpe at den særdeles sterke sveitserfrancen ikke tar knekken på noen av produsentene...