VAT i frankrike

Medlem
8. mars 2008
Sted
Oslo
Hei, jeg prøver igjen...

Noen som har nylig efaring med klokkekjøp i franrike og refusjon av VAT ? Vanligvis fyller man ut et skjema i butikken som leveres tollen på flyplassen for refusjon av VAT (fransk flyplass), men det går rykter om at man ikke får tilbake VAT'en før man har betalt norsk moms for beløp over 6000,- . Stemmer dette ?

Det stemmer. Det papiret du får med fra butikken skal leveres til NORSK tollvesen som da skriver under og bekrefter at varen er tatt ut av frankrike. Siden du da har vist det norske tollvesenet verdien av varen så blir det vrient å vri seg unna norsk moms :p

Edit: Etter å ha sjekka litt rundt nå ble jeg veldig usikker. Det ser ut som det jeg skrev er feil...

Nå kan det jo hende at ting har forandret seg, men jeg kjøpte noen smykker i Italia for noen år siden, og i det tilfelle, så fikk vi igjen penger på flyplassen før utreise fra Italia.
Som sagt, ting kan ha forandret seg.

Du har krav på momsrefusjon når du handler i et EU-land. Det eneste tollvesenstempelet som er nødvendig for refusjon er utreiselandets.

Inn til Norge kan du ta med varer for inntil 6 000 uten å bli avkrevd mva og toll, forutsatt at du har vært ute av landet i minst et døgn. Det vil si at du plikter å gå på rødt dersom du for eksempel har kjøpt en klokke som koster mer enn kr 6 000, uavhengig av om du har fått momsen refundert i EU. Nå har jeg selvsagt aldri brutt denne regelen selv, lovlydig samfunnsborger som jeg er, men de ganger min bagasje har blitt gjennomgått av tollvesenet har klokken på håndleddet mitt aldri vært noe tema.

Takk for veldig nyttig info, da er det med andre ord som "før", man får igjen penger på flyplassen i utreiselandet og man går selvfølgelig (som den lovlydige borger man er) på rødt hjemme og toller inn klokken....

Jeg fikk nemlig inntrykk av at det var nye regler som gjorde at man ikke fikk pengene igjen (VAT) før det var innsendt bevis for at moms var betalt i Norge, men sånn er det altså ikke.

Tusen takk for nyttige svar. Jeg kommer med andre ord sannsynligvis hjem med ny klokke (på armen for sikekrhets skyld....)

nautilus skrev:
, man får igjen penger på flyplassen i utreiselandet

forutsetter at det er en cash point fra selskapet TaxFree på den aktuelle flyplassen og betjent på det aktuelle tidspunktet.

det vanligste er å postlegge de papirene ferdig stemplet fra flyplassen og få beløpet kreditert på konto etter noen uker.