Veien til Master-uret

Medlem
20. des. 2014
Hei!

Etter en lengre tid med titting og drømming, har jeg kommet frem til "Hva jeg vil ha". Etter litt planlegging, har jeg kommet frem til at her kal det spares målrettet, og begynne en spennende reise. Målet blir at; Når jeg leverer ferdig master, skal masteruret være på plass. Kall det gjerne en tosidig motivasjon, og det har vel kanskje flere fordeler for meg!

Siv.Ing Masteren er planlagt levert Mai 2016, og klokken blir den legendariske Speedmaster. MEN, hvilken versjon? Det er vel det som blir spennende i tiden fremover. Å bruke veien som en egen læringsprosess, om nettopp dette uret, ser jeg på som en ekstra liten gevinst.

Jeg ser for meg en litt eldre (utseende) inspirert klokke, enn typisk "high-tec" look på klokken. En ren vintage klokke, eller en spesiell limited versjon, er et must. Dette skal være uret jeg aldri selger, og en klokke som skal være et momento til tiden som student.

Så, nå spares det. Sparemålet bli minimum 20k, og helst opp mot 30k for å ha valgfrihet når innkjøpet skal forekomme. Dette blir spennende!

Klokkeviruset har kommet for fult, og min første beater er allerede kjøpt, en Victorinox I.N.O.X, som jeg mener er den perfekte beater for en Maskin-, prosess og produktutvikling student. Også er den jo veldig flott!

Da er det bare å hilse på gjengen, jeg tror dere vil se mer til meg i tiden fremover, så begynner jeg nok med dumme spørsmål før kunnskapsnivået øker! :D

Jeg liker planen, for de summene du nevner bør du kunne få et kanoneksemplar. Spesielt for den siste summen :cool: glem limited edition og jakt etter en strøken vintage standard moon watch

Helt greit med en gameplane ved første store investering.
Men etter det er det andre krefter som tar dine avgjørelser !
Absolutt ingenting blir heretter som du planlegger.
Har sin sjarm dette også. Litt upraktisk,men gudbedre meg hvor spennende !!
Ønsker deg masse lykke til.
Mvh
Phenix.

Redigert:
Som sikkert mange andre er det mange klokker som jeg ser for meg ender opp på håndleddet. Så ser ikke bort fra at det blir en del spontankjøp. Men noen begivenheter huskes gjennom gjenstander, og denne gangen ser det ut som en vintage Speedy!

Har allerede rekket å lest en del, mye spennende der ute. Det blir definitivt vintage. Så mye kan jeg si, helst ref.105.xxx eller ref. 145.xxx. Om jeg husker refenransenummer på stående fot. Spesifikt en modell som stemmer med klokken brukt under utskytningene.

Nå blir spørsmålene hvor mange det fins, i "good" rating. Kan noen anbefale sikre kilder å kjøpe vintageklokker, foruten brukten her på TS? :)

/Kristoffer

azwKWeb.jpg

Jo mer jeg titter, jo mer liker jeg Speedmaster med Panda dial.
Men hadde vært interessant å vite litt historie rundt denne versjonen (hvilken modeller som har dialen, når den kom på markedet, prisoverslag på brukt etc.)
En vintage modell fra ~1960-70 er fortsatt interessant, stemmer det at det ikke fins panda-modeller i denne tidsperioden?

Litt mat som du kan google på:

Panda Professional er hhv. Apollo XI, 35th Anniversary Limited Edition (3500 eksemplarer) og Mitsukoshi-pandaen (300 eksemplarer). Du kan også modde en panda ved å kjøpe eksempelvis en skive fra en av disse og sette det på en 3570. Men det er jo juks. :) Mitsukoshien er utenfor ditt budsjett, men en Apollo XI, 35th burde være oppnåelig for rundt 30-35.000. Det er faktisk noen i blandt oss her på Tidssonen.

Skal du ha en pre-moon (fra før 1969) finnes disse ikke i panda-varianten. Du kan sjekke speedmaster101.com for referansenummer og prisnivå for disse pre-moon referansene. Skal du ha det nærmeste du kommer måneklokke kan referanse 105.012 (Neil Armstrong) eller 145.012 (Buzz Aldrin) være noe å vurdere. Disse burde være oppnåelige ift det prisleiet du ønsker å ligge i. Har du mer penger, kan du vurdere en 105.003 (Ed White) som kan knyttes til den første amerikanske space walk gjort av Ed White i 1965.

Det kan nevnes at det også finnes en LE blå-hvit panda som er en "Gemini IV Anniversary" som kom i 2005. Det "feirer" den første space walk gjort av Ed White hvor han altså brukte referanse 105.003.

Lykke til!

Redigert:
Apollo XI, 35th Anniversary Limited Edition vokser på meg. Men prisen derimot er litt vanskeligere. Litt modding er derfor ikke helt utenfor rekkevidde. Litt juks burde være lov :)

Er dette en jobb for en urmaker?
Men jeg har ikke all verden erfaring med klokker på den måten.

/Kristoffer

Første post på forumet, etter å ha vært "snikleser" en stund.

Kjente meg umiddelbart igjen i tanken om "master-uret" - har selv akkurat fullført en master på deltid, og synes det var en god idé å ha noe strekke seg mot for å få sluttført masteroppgaven.

Jeg hang denne i andre enden;

Fil%2014.05.15%2010.29.25_zpslgz9uley.jpeg

Life is good :)

Jeg har frist til 15/10 med min (andre masteroppgave). Har en wtb på 3750.50.00. Liker også 44.25mm i stål godt - tror jeg liker den bedre enn dsotm. Rimelig sugen på originalen. Har hatt litt om NASA og ulykkene deres på studiet, så moonwatch hadde vært svært passende belønning. Har lyst å handle nå før prisstigningen...

Spennende med flere som tenker det samme. Kan jeg spørre hvor dere studerer, @bjorngb og @AlphaAndOmega?

Lener meg kraftig mot panda dial på stål, fortsatt usikker på sandwich eller ikke.. vanskelig valg..

Jeg tar master i risikostyring sikkerhetsledelse. Levere masteroppgave i oktober. Har en siving i IT fra tidligere. Synes det har vært mer givende å studere samfunnsfag i voksen alder. Var sikkert ikke moden for det for 15 år siden