Velger du klokke med omhu første gang du skal handle en dyrere klokke i ny butikk?

Medlem
14. nov. 2009
Etter å ha lest i litt ulike erfaringstråder her inne, virker det jo som om betjeningen i klokkeutikker kan ha en tendens til å dømme deg etter det du har på armen. Så første gang du kjøpte en dyrere klokke i "ny" butikk, valgte du klokke med omhu? Eller holdt du hodet høyt med din moddete yobokies skx007, slitne gamle vintage Certina DS eller *grøss* (ingen her ville vel finne på dette) en motehus-quartz?

Litt usikker på om tråden hører hjemme her, men det går vel under "Tips og spørsmål om handelsprosedyre" kanskje? :p Satser på at noen flytter den om den ble helt feilplassert.

Etter å ha lest i litt ulike erfaringstråder her inne, virker det jo som om betjeningen i klokkeutikker kan ha en tendens til å dømme deg etter det du har på armen. Så første gang du kjøpte en dyrere klokke i "ny" butikk, valgte du klokke med omhu? Eller holdt du hodet høyt med din moddete yobokies skx007, slitne gamle vintage Certina DS eller *grøss* (ingen her ville vel finne på dette) en motehus-quartz?

Litt usikker på om tråden hører hjemme her, men det går vel under "Tips og spørsmål om handelsprosedyre" kanskje? :p Satser på at noen flytter den om den ble helt feilplassert.

Faktisk, ja!

Lenge siden jeg kjøpte noe skikkelig noe i butikk, men hvis jeg skal prøve noen klokker på Bjerke møter jeg ikke opp i en Seiko dessverre.

Veldig synd at jeg oppfatter det sånn, men det virker som at det er lettere å se flere ur, og betjeningen er mer motivert dersom det virker som at man "har litt penger"(dårlig forklart). Jeg for min del velger "Monster" og "Seiko 5" fremfor både Rolex, Breitling og Omega flere ganger, men det er kanskje ikke noe jeg hadde gått til en AD med. Veldig synd, da hobbyen vår ikke bare er "idioti", men genuin klokkeinteresse.

Hadde jeg vert selger hadde jeg selvfølgelig behandlet alle kundene likt, men kanskje hatt litt mer interesse av å vise frem en PP, AP eller Rolex til en med en Orange monster på lanken. Dette handler ikke om penger, men om interesse. (i vårt tilfelle)

My 2 cents

Helt enig med crown guard, desverre. Men samtidig er det viktig å gi skryt til de butikkansatte som gjør det til en fryd å se/prøve/prate ur. Bruker bestandig å gi skryt før jeg forlater butikken dersom jeg har blitt behandlet bra.

Mitt første dyre ur (alt er relativt) var Omega PO Chrono som ble kjøpt med en Tissot MotoGP Limited Edition på armen.

Jeg tror du kan ta det med ro Gert. Før jeg bestemte meg var jeg innom alle Bjerke-butikkene i Oslo og så på forskjellige ur. Det var ikke noe problem med min gamle quartz. En hyggeligere opplevelse enn jeg hadde regnet med, etter å ha lest om alle klokkeselgere med mer arrogant oppførsel enn franske kelnere i Paris. :D

Det jeg har erfart hos AD´er somregel bare positivt. De er hyggelig, smiler, viser gjerne frem varene de har og tar gjerne en klokkeprat uvahengig av hva man har på armen. Men det finnes alltid snømenn/kvinner som jeg kaller dem. De er de som bevisst tror de er bedre enn deg og vet mer enn deg. Når jeg har møtt en og de blir vanskelige, spørr jeg bare om og få snakke med en annen. En god selger skal jo ikke bare selge deg en klokke, han skal selge deg din neste klokke også.

Jeg tror du kan ta det med ro Gert. Før jeg bestemte meg var jeg innom alle Bjerke-butikkene i Oslo og så på forskjellige ur. Det var ikke noe problem med min gamle quartz. En hyggeligere opplevelse enn jeg hadde regnet med, etter å ha lest om alle klokkeselgere med mer arrogant oppførsel enn franske kelnere i Paris. :D

Apropo Paris, så er det kanskje andre land i Europa der de er mer vant til å skille kli(e)nten fra hveten basert på utseende, bekledning m.m., og arrogante franskmenn står vel høyt på listen her og, tenker jeg. :rolleyes:

Blir nok dessverre en stund til min første AD-handel av 20k+ klokke ny i Norge, tror nesten motorsykkellappen og et rimelig brukskjøretøy skal prioriteres dersom jeg ikke skal ha bil (som ellers blir prioritering nummer en). Kontoen til morro går dessverre med i uforutsette utgifter-sluket de nærmeste månedene. Men, men. Bedre det enn å måtte tappe den ordentlige sparekontoen for mye, tross alt.

Men det slo meg at det kanskje var både tanker, erfaringer og kanskje til og med noen artige historier om tapte handler her inne. Må innrømme selv at jeg ikke er helt komfortabel med noe mer enn å titte i vinduene når jeg vet jeg ikke skal kjøpe den nærmeste tiden.

Nja, har ikke oppfattet at dette er et problem egentlig. Kanskje litt hos Bjerke. Var innom der en gang for noen år siden da jeg høre om mitt Longines lommeur fra 1939 som jeg hadde arvet av farfar var verdt å fikse litt på (det var det ikke...). Selgeren var da noe arrogant og fikk følelsen at han heller hadde annet å gjøre. Nå var kanskje Bjerke litt feil sted å gå, men likevel...

Så var jeg innom Alf Lie på Aker Brygge rett før påske og der fikk jeg helt motsatt inntrykk. Selgeren var meget hyggelig og slo an en lengre prat om diverse merker, preferanser og slikt. Da hadde jeg på meg et Sektor-ur til rundt 2000 uten at selger reagerte noe på det.

Jeg har tenkt litt på dette med mystikken rundt det å prøve og se på "dyrere" klokker. Jeg var en tur til pusher her i Bergen. For det første måtte jeg ringe på for å i det hele tatt slippe inn i slusen. Derretter bli visuelt godkjent av betjeningen før døren til butikken gikk opp;) Når jeg endelig er i butikken så blir det en slags rar setting hvor jeg nærmest føler skyldfølelse for å muligens ha etterlatt noen fingermerker på en 50k klokke.
Etter dette besøket drar jeg til bilforhandler. Merkelig hvor forskjellig settingen blir når man åpner, lukker, tafser, trykker, skrur, og ja til og med tar med seg ut på tur en bil til 400-500k:confused:

Dette er jo selvfølgelig forskjellige varer, men artig like så synes jeg.