Her er min oppfatning og konklusjon rundt ventetider og håndtering av ventelister;
1. Bjerke pleier å si lenger enn det det tar
Etter egen/andres erfaring, og logikk; Så de slipper sinte kunder som har blitt lovet en klokke som ikke kommer..
Hvor lang tid "ekstra" tror jeg det er vanskelig å spekulere i da det ikke finnes noen fasit, se under...
2. Ventelister organiseres sentralt
Og uansett er det logisk at de ikke vil si noe særlig generelt om ventetid før du har fått en plass, da det kommer helt ann på hvor langt ned på lista du er, og de i butikken ikke har totalbildet på hverken levering eller ventelister. De vil vel heller ikke skape falske forhåpninger med cirka svar, hverken for "verdige" kunder, eller for "invistorer", i den ene eller andre retningen. Men jeg er enig at de burde kunne si noe generelt, jeg spurte selv i forbifarten om det var lange ventelister på BB54, men fikk egentlig ikke noe svar. Det går jo ann å si noe slikt som at det er høy etterspørsel men vi vet ikke akkurat nå hvor lang ventetid det er, og så henvise til å sende inn forespørsel.
3. Det er ingen fasit
Mye er tilfeldigheter, f.eks. er det ikke sikkert de vet hvor mye leveranser av en modell de får.
I tillegg er det veldig ukjent hvordan Bjerke prioriterer, jeg tror det ikke er noen faste "formler" eller beløpsgrenser på tidligere historikk, og de vurderer det nok også forskjellig ettersom hva slags klokke det gjelder. Det er jo også helt opp til Bjerke å omprioritere underveis, enten til viktige VIP kunder, eller fordi de føler for å yte megaservice der og da til en som skal kjøpe sin første klokke ifm. bryllup eller lignende...
Tipper at for Tudor så er det sikkert mest førstemann til mølla, uten at kjøpshistorikk trenger å ha så mye å si. Så kan det hende de lager veien til mølla lang for å unngå alt for lange lister med folk som bare er halvveis interessert, eller "invistorer", f.eks. ved at kunden tydelig må vise interesse før de ivrer etter å henvise til ventelister, eller svarer kaldt med "send en epost", eller sier det er veldig lang ventetid (så noen gir opp) mens det kanskje ikke er realiteten (eller fordi f.eks. Tudor pleier å levere "nok" antall etter hvert)... Jeg antar også at Bjerke ikke KUN slår opp på kjøpshistorikken, men kanskje har noen følere i butikker ift. kunder de kjenner, eller selgere som kan legge inn et godt ord. Men de hevder det stikk motsatte - jeg har flere ganger fått beskjed om at "ventelister håndteres sentralt" og hint om at butikkene ikke styrer det. Men det skurrer for meg, hvordan skal de luke ut kunder som bare viser interesse på mail, og ikke prioriterer de som møter opp fysisk (sett bort fra kjøpshisorikk)? Eller blir det urettferdig fordi noen bor nærmere butikken og kan gå innom oftere? Igjen, jeg tror ikke det er noen fasit ,og at det er tilfeldigheter som rår. Man må nok bare forholde seg til tilbakemeldingene fra Bjerke, selv om de kan være vage.