Verdens mest kompliserte ur

Medlem
18. aug. 2011
Innlegg
2.085
Sted
Mellom skogen og jordet
Dette handler ikke om armbåndsur, men likefullt er det en veldig fascinerende historie om en selvlært bondesønn fra Sola som bygget verdens (muligens) mest kompliserte ur.

[video=youtube;ShCriTYsKec]http://www.youtube.com/watch?v=ShCriTYsKec[/video]
 
Utrolig imponerende, dette er første gangen jeg har hørt om det aktuelle uret.
 
Jeg jobber sammmen med en kar som ble utdannet som urmaker tidlig på 60-tallet.
For et par mndr tilbake, fortalte han om en meget spesiell kar fra Jeløya, som han hadde besøkt under utdannelsen, da læreren på urmakerskolen hadde kjennskap til hans noe spesielle "hobby", og da tenkte at elevene hans hadde litt nytte av å se hva han holdt på med.
Han jeg jobber sammen med, fortalte at dreiebenken ble satt sammen av bl. annet en gammel strikkemaskin! Og på bilder, kan en se understellet til en gammel symaskin under arbeidsbenken.
Den klokken han fikk se, og ta på! er ur nr 3.
Hvordan denne mannen har klart dette, fremstår som helt utrolig, da kunnskapsnivået må være helt enormt.
Veldig morsomt å lese om dette her på forumet, etter at jeg fikk høre historien til urmakeren på jobb.
Er jeg heldig, finner han frem bildene som ble tatt ved denne anledningen.
 
  • Liker
Reaksjoner: timeless1971
Orden i sysakene!

Her er noen bilder, som urmakeren på jobb tok i 1961, da klassen var og kikket på urverkene til Sørnes.
Bildene er ikke gode, og i tillegg har jeg fotografert dem med min IPhone. Ikke bra, men det var det som var tilgjengelig.

464ceec2ae71a98822c18f092460ee4e_zps4c3fdb9e.jpg

Her er Sørnes ved siden av klokke nr. 3. bilde tatt i 1961

e70445346201c51f7eb21ebef013f0b6_zps15982f11.jpg

Arbeidsbenken!

Det er flere bilder, og kommer tilbake til det.