Verdens råeste samling av dykkerur?

Altså, jeg forstår at Comexgreie er sjeldent, og derfor kult. Men ut over det, er det jo faktisk mindre pent imho. Double Red, og Red Subs er jo visuelt kule, i tillegg til at det er samleobjekter. Comex ser ut som litt lei reklameannonsering. Banner jeg i kirka nå?

• Liker
Reaksjoner: Remyolsen
Altså, jeg forstår at Comexgreie er sjeldent, og derfor kult. Men ut over det, er det jo faktisk mindre pent imho. Double Red, og Red Subs er jo visuelt kule, i tillegg til at det er samleobjekter. Comex ser ut som litt lei reklameannonsering. Banner jeg i kirka nå?

Antagelig.. Men enig!

Seriøse greier... Wow! Noen av klokkene er jo av en sånn årgang at du fort kan få strålingskader av å ha dem på. ;)

Ville heller erstattet de gamle Paneraiene med diverse Omega (f.eks PloProf o.l.). Da kan vi begynne å snakke om verdens råeste samling av dykkerur.

Jeg er 100% seriøs. Panerai har aldri vært noe for meg, og for min del kunne Panerai ha opphørt å eksistere fra og med KL 0800 i dag uten at jeg hadde brydd meg noe som helst.

Jeg er 100% seriøs. Panerai har aldri vært noe for meg, og for min del kunne Panerai ha opphørt å eksistere fra og med KL 0800 i dag uten at jeg hadde brydd meg noe som helst.

Kan ikke si noe på det, Panerai er ikke for alle å like:cool:

En slik samling med dykker ur - uten å inkludere de første virkelige ur laget nettopp for dette formålet, ville jo ikke vært det samme.

Han kan jo selge kun ett av de gamle "kreftfremkallende" Panaraiene og finansiere allverdens "frøken-ur" fra Omega, som du heller ville hatt inn i en slik samling;)

Han kan jo selge kun ett av de gamle "kreftfremkallende" Panaraiene og finansiere allverdens "frøken-ur" fra Omega, som du heller ville hatt inn i en slik samling;)

Ha-ha! Du klarte ikke å holde deg, den stakk visst litt likevel... ;)

Ha-ha! Du klarte ikke å holde deg, den stakk visst litt likevel... ;)

Nei - ikke i det hele tatt:D

Men i en slik vanvittig "high-end" samling som dette, så er det litt rart påpeke at det ikke finnes noen "hvermannsen" ur i samlingen.

Det blir litt som å savne en VW Golf i en vintage bilsamling bestående av RR, Bentley, Ferrari, MB - osv..

Men i en slik vanvittig "high-end" samling som dette, så er det litt rart påpeke at det ikke finnes noen "hvermannsen" ur i samlingen.

Det blir litt som å savne en VW Golf i en vintage bilsamling bestående av RR, Bentley, Ferrari, MB - osv..

Tror jeg må arrestere deg litt ift historie-kunnskapene dine @Gin, håper du tar det med et smil... :)

Samlingen du viser til er fantastisk, og jeg setter stor pris på den historiske vinklingen den har, spesielt ift utviklingen av dykker-ur som verktøyklokke.

Slik jeg ser det ville en Ploprof 600 ikke hadde stått til side for noen av klokkene i den samlingen (definitivt ikke "hvermannsen"), jeg synes faktisk at den hører hjemme i dette selskapet:

"According to official Omega documentation, it took them more than four years to develop a solution to create a watch that could handle the extreme pressure that a watch needs to withstand when diving at great depths. Even COMEX divers were involved in the testing of Ploprof prototypes during the Janus operation. Already at that time, around 1970, Omega was experimenting with materials like titanium for watches. Less then 10 pieces have been made out of titanium for testing purposes, but never made production since the price of such a watch in titanium would be totally crazy."

Han kunne jo prøvd å få fatt i en 600 i titan fra seint 60-tall, men den har jeg bare sett på Omega-museet i Bienne. :) Ikke for det, en ref. 166.077 hadde funket det også.

Her er forresten en bra artikkel om Ploprof-en, veldig kul historie.

PS: At en Seiko 6105 skulle vært der, DET var ikke seriøst ment. :mrgreen:

Redigert av en moderator:

Det synes jeg ikke. High-end er jo i klokkeverden ofte definert som "collectability". Hvor samleverdig er det? Du kan ikke på noen som helst måte påstå at de gamle Paneraiene er mer teknisk avansert enn en PloProf 600.

Dessuten er Einsergolf steinkult!

Det synes jeg ikke. High-end er jo i klokkeverden ofte definert som "collectability". Hvor samleverdig er det? Du kan ikke på noen som helst måte påstå at de gamle Paneraiene er mer teknisk avansert enn en PloProf 600.

Nei - på ingen måte!
En PloProf er på alle måter mer teknisk avansert enn en Panerai "Gruppo Gamma" eller "Kampfswimmer" fra WW2. Trekker vi derimot inn estetikk og historie i vurderingen, så stiller det seg ganske anderledes.