verdens viktigste ur?

Medlem
22. feb. 2011
Sted
Erewhon
Det er fredag, det har vært en hektisk uke. Pils nr to er åpnet, og det inntaes nøtter fra den lille nøttefabrikken. Endelig helg. Endelig tid til å fundere og ta det med ro.
Så kom plutselig tanken.. Det finnes så mange designere som har vært på å forme verden slik vi kjenner den idag. Produktdesignere som feks Tias Eckhoff har laget stoler de fleste av oss har et forhold til fra gymsalen eller foreldresamtaler etc. Ferdinand Porsche lager naturligvis Porsche, men tegnet også Bobla som for mange er et kjært syn i trafikkbildet verden over. Så har man alle arkitektene, som har formet hele byer, og laget paradegater og disse gjenstandene som har blitt laget av alle de forskjellige menneskene har unektelig bidratt til å forme den personen vi er idag.

Derfor lurer jeg på deres meninger rundt hvilken klokke som dere synes har endret verden i størst grad.

Gjerne begrunn også, for det er jo vel så interessant:)

God helg.

Det må vel være Swatch-klokkene, i alle sine varianter, som gjorde Swatch Group stor og rik slik at de kunne redde alle de gamle merkene som slet etter quartzkrisa.....

swatchwatch.jpg

Screen%20shot%202011-11-03%20at%2012.12.49%20PM.png

Hva med denne rakkeren som nettopp ble lansert fra Greubel Forsey? :D
Neida, spennende topic! Gleder meg til å høre hva folk tenker... Hva er klokkenes største designikon? Må vel designelementer som finnes fra overgangen fra lommeur til armbåndsur som sitter igjen i mange av dagens modeller? Kanskje det er en mindre klokkedesigner som ikke fikk noen stor suksess som har banet veien med et spesielt ur? Må jo være noen historiebuffs som sitter med mye interessant info her!

Jeg tror vi må noe opp i størrelse. Jeg nominerer Big Ben, som for mange ble et viktig symbol på kampen mot nazi-Tyskland under WWII. Urverket veier fem tonn.

Omega Speedmaster?

Etter at klokken i modulen som kretset rundt månen ble ødelagt var det en Speedmaster holdt styr på tiden i rommodulen. Samtidig var de to gutta var nede og gikk på månen med en speedmaster på armen.
Hva hadde skjedd om rommodulen ikke hadde at tidsangiving? Hadde USA blitt første på månen?

En speedmaster sørget for at gutta fra Apollo 13 kom seg trygt ned på bakken etter at de fikk problemer.
Hadde vi fortsatt å satse sånn på rommet om utfallet av denne saken hadde blitt tragisk? (Mest sannsynlig, ja..)

Av moderne ur er Speedmasteren mitt beste forslag.
Men, det første Marine Chronometer eller de første solur har nok vært viktigere for hvordan verden ser ut i dag.

Men, det første Marine Chronometer eller de første solur har nok vært viktigere for hvordan verden ser ut i dag.

Er enig ang. Marine Chronometer. Det viktigste er vel en av John Harrisons ur, sannsynligvis hans "Sea Watch"/H4.

H4_low_250.jpg

Kan anbefale alle å lese boken "Longitude" eller "Lengdegrad" av Dava Sobel som handler om Harrisons utvikling av uret. Regner med at en del av dere allerede har lest den, for alle andre er det en veldig spennende og interessant bok.

Da har du noe å se fram til.

Til alle dere andre kan det jo være en fin gave å ønske seg fra dem man vanligvis får slips, boksere eller strømper fra. :D

Kult med så mange forskjellige svar.

Noen som vet hvaslags klokke Max manus brukte?

Noen viktige personer som har kommet forsent grunnet klokken, og derfor ikke lyktes i å lande en avtale etc.

Jeg har lite å bidra med selv, men mange (ikke her inne) har liksom glemt viktigheten av klokken. Kult å ha noen kraftsalver å slå tilbake med.

Er enig ang. Marine Chronometer. Det viktigste er vel en av John Harrisons ur, sannsynligvis hans "Sea Watch"/H4.

H4_low_250.jpg

Kan anbefale alle å lese boken "Longitude" eller "Lengdegrad" av Dava Sobel som handler om Harrisons utvikling av uret. Regner med at en del av dere allerede har lest den, for alle andre er det en veldig spennende og interessant bok.

Var i Greenwich i februar i år og så Harrisons kronometere på utstilling. Uten tvil blant de viktigste urene gjennom tidene, da de gjorde det mulig å fastsette sin posisjon til sjøs med ganske stor nøyaktighet.

Forøvrig er også filmatiseringen av Longitude, med Michael Gambon som Harrison, meget bra :)

Den klokken jeg skal nevne nå er på ingen måte et viktig ur, men det er en verdensrekordholder, og står oppført i Guinness Records. Det er altså det mekaniske uret som tåler mest differentialtrykk per dags dato som ikke er en prototype.

CX Swiss Army Watch 20,000 ft.

[video=youtube;SNsrYupbjIw]http://www.youtube.com/watch?v=SNsrYupbjIw[/video]

[video=youtube;B_AJsPM2s0o]http://www.youtube.com/watch?v=B_AJsPM2s0o[/video]

Rolex Explorer. Det genuine Bond-uret.
Tenk hvor mange ganger 007 har reddet verden med det på armen!!?:cool:

Rolex Explorer. Det genuine Bond-uret.
Tenk hvor mange ganger 007 har reddet verden med det på armen!!?:cool:

Antar at det må ha vært i en film som kom tidligere enn Dr No, som er den første Bondfilmen jeg så. Bondfilmer som er eldre enn meg selv har jeg ikke sett, da disse må betegnes som antikvariske.

Den CX Swiss Army-saken var heftig. Jeg er på jakt etter noe som tåler en støyt og dette må være midt i blinken.

Den CX Swiss Army-saken var heftig. Jeg er på jakt etter noe som tåler en støyt og dette må være midt i blinken.

Problemet med den der er jo at den er så enorm at du må være omgitt med ting som tåler en støyt også. Med sin tykkelse på nesten 3 cm er det ikke tvil om at du kommer til å dulte bort i litt av hvert... Klokken tåler det, det er vel verre med dørkarmen ;)