Verdi og konsekvens av manglende kort/tag

Medlem
23. jan. 2012
Hei, vurderer en brukt klokke nå, dessverre er kort og tag borte ref annonse her på sonen, prisklassen er over 100k, hva vil dere si dette gjør med verdien? tenker da både ved evnt kjøp nå, og vil jeg igjen kunne få problemer med å selge om jeg en gang ønsker det?

Har stortsett kjøpt nytt, og eneste jeg har kjøpt brukt har hatt alt, så litt ny problemstilling for meg. Dessverre er denne klokken for dyr ny, men innenfor rekkevidde brukt.

Jeg vil nesten si at jo høyere prisklasse, jo større betydning får boks og papirer. En klokke til over 100k uten tilhørende papirer og boks kan være tungsolgt, med mindre den har en spesiell historie. Det stiller seg selvsagt litt annerledes når det gjelder vintageur.

Men når det er sagt har jeg vært vitne til en som kjøpte en Daydate i rosègull til nesten 250k, fikk fjernet to ledd, tok klokken på armen og ba betjeningen kaste resten. Akkurat som når jeg kjøper sko på XXL og ber de kaste esken :rolleyes:

Jeg vil nesten si at jo høyere prisklasse, jo større betydning får boks og papirer. En klokke til over 100k uten tilhørende papirer og boks kan være tungsolgt, med mindre den har en spesiell historie. Det stiller seg selvsagt litt annerledes når det gjelder vintageur.

Men når det er sagt har jeg vært vitne til en som kjøpte en Daydate i rosègull til nesten 250k, fikk fjernet to ledd, tok klokken på armen og ba betjeningen kaste resten. Akkurat som når jeg kjøper sko på XXL og ber de kaste esken :rolleyes:

Hei, er litt skeptisk, gjelder klokke annonsert her, av good guy, men hjelper jo meg fint lite, om jeg engang selger igjen, og evnt ikke er good guy eller annonserer på finn osv.

Skal jeg slenge 125k i det slik den er annonsert til, skal alt være i orden. dvs norsksolgt, kvittering, boks, cert, alt. Prisen tilsier at alt skal være ok, noe det ikke er, har hørt litt med andre klokkevenner og de sier det samme.

Hei, er litt skeptisk, gjelder klokke annonsert her, av good guy, men hjelper jo meg fint lite, om jeg engang selger igjen, og evnt ikke er good guy eller annonserer på finn osv.

Skal jeg slenge 125k i det slik den er annonsert til, skal alt være i orden. dvs norsksolgt, kvittering, boks, cert, alt. Prisen tilsier at alt skal være ok, noe det ikke er, har hørt litt med andre klokkevenner og de sier det samme.

Uten at jeg kjenner alle fakta her (eller hvilken klokke du snakker om), så stusser jeg litt på din uttalelse om at 'alt ikke er ok' fordi du mener prisen tilsier noe annet. Jeg er heller ikke enig i at klokken er i 'uorden' dersom den er ikke er norsksolgt. Tror vi hadde fått et kjedelig annenhåndsmarked dersom norsksolgt er et avgjørende kriterium.

Uansett, jeg er helt enig i at manglende papirer/garantikort/etc spiller inn på prisen. Særlig når prisen er i det segmentet du refererer til. Det er også klart at det kan innvirke litt på godfølelsen.

Lykke til med evt. kjøp.

@gullfisken - nå er jo dette mangegangeren av det jeg handler for,
men jeg syns (naivt?) at det er mye å hente på en Forbrukerrådets handelsavtale og takst fra Urmaker ved kjøp/salg.

Hvor mye avslag det skulle betinge med å ha / ikke ha boks og papirer bør du kunne få en idé om ved å sammenligne priser på ur med og uten på for eksempel Chrono24.com

For egen del så ga det ~10% trekk når jeg tok takst sist.

Redigert av en moderator:
Jeg vil ikke linke til tråden spesifikt og ødelegge salg for selger.

Tok 2 telefoner til eiere av lik klokke for å høre hva de hadde sett etter når de kjøpte, og hva de hadde gitt, og begge hadde da valgt å vente litt lenger med å kjøpe, og finne en med alt i orden, prismessig hadde de gitt ca samme som det klokken er annonsert til her, men da med alt i orden og kort/tag, kvittering fra bjerke osv.

Ref norsksolgt er det p.g.a. at jeg opplever at ca ingen kan bevise innførsel/mva betaling på importerte klokker.

Klokken jeg vurderer er norsksolgt på bjerke, og det foreligger kvittering som sagt, så alt er nok i orden, men den mangler fortsatt tag/kort.

Hvis ikke jeg tar helt feil så kommer vel klokken du refererer til med originalkvittering. For meg personlig hadde det vært godt nok. Selvfølgelig litt kjipt å ikke ha garantikortet, men ingen "dealbreaker".

Klarer du å grave frem en tilsvarende norsksolgt klokke med boks/papirer til lik pris, stiller det seg annerledes selvfølgelig. Det tror jeg ikke du klarer med det første, da dette ikke akkurat er den mest solgte modellen.

(Forbehold om at jeg har rett mtp. hvilken klokke det er)

Du har rett akr. Jeg tror også alt er 100% i orden med den, så det er sagt.

Skal sies at jeg aldri har solgt en klokke, pleier bare kjøpe, så er mer en "samler" enn en som rullerer og dealer og holder på, men liker å tenke på det som cash som kan frigjøres i superduperworstcase.

Har laget en WTB her, og sendt ut noen forespørsler via venner som er langt mer ivrige og kjenner de vanlige "dealerne" så får vi se :)

Insentiver fungerer (nesten) alltid :)

Min løsning på nevnte problem: 110k uten sertifikatet, 120k med sertifikatet.

Her ligger det et kraftig økonomisk insentiv for selger til å få ut fingern og finne det tapte sertifikatet (let i boden din!). Man kan jo gjerne avtale at kjøpet gjennomføres nå, men dukker sertifikatet opp så er det 10k til som skal betales.

Da får du enten en veldig hyggelig pris uten sertifikat, eller en helt fair pris med sertifikat, skulle det dukke opp :)

Kim!

Jeg stusser alltid over annonser hvor sertifikatet har "blitt borte", men ofte er ekstra lenkeledd, manual og alle bokser på plass.
Hæ.., hvordan er det mulig å "miste" en så sentral del av et ur, men klart å ta vare på alt det andre?

For et par år siden kjøpte jeg en Rolex GMT hvor selger fortalte at han oppbevarte sertifikatene adskilt fra urene sine, dette i tilfelle innbrudd, så ville han ikke at tyver skulle få "hele pakka". Dette var en grei forklaring, men da fra en super ryddig, seriøs type med full orden i sakene sine.

Ellers vil jeg tro at de fleste av oss oppbevarer sertifikat o.l. permanent i boksen og kun andektig tar frem dette for en kikk av og til.

Et manglende sertifikat blir for meg litt som asylsøkere som kommer til landet uten papirer, sannsynligvis så er det da noe de ønsker å skjule.
Et manglende sertifikat kan jo være fordi en tidligere eier, ønsket å skjule innkjøps sted eller innkjøps dato tenker jeg, noe som igjen burde ha en betydelig påvirkning på prisen som forlanges for det aktuelle uret.

Det ble handel, alt stemte :)
Veldig greit når original kvittering fra bjerke var der, og de kunne bekrefte alt.
Var nok rett og slett noen som har feillagt noe en gang.