Verdi?

Gamle (vintage) dameur er nok langt mindre verdt enn herreur er jeg redd. Var din mor sykesøster? Dette ser ut som ei slik klokke som man festet på arbeidsuniformen. Selv om det er Omega tror jeg 1000 kroner er ganske mye her. Vanskelig å si noe om verdi, men tror du må ned i hundrelapper dessverre.

Gamle (vintage) dameur er nok langt mindre verdt enn herreur er jeg redd. Var din mor sykesøster? Dette ser ut som ei slik klokke som man festet på arbeidsuniformen. Selv om det er Omega tror jeg 1000 kroner er ganske mye her. Vanskelig å si noe om verdi, men tror du må ned i hundrelapper dessverre.
Nei, hun har ikke vært sykesøster... Klokka HAR jo hatt gullreim med mange ledd, men den har jeg ikke dessverre. Hvorfor er den ikke verdt noe og er det ingen som vet noe om klokka?

Nei, hun har ikke vært sykesøster... Klokka HAR jo hatt gullreim med mange ledd, men den har jeg ikke dessverre. Hvorfor er den ikke verdt noe og er det ingen som vet noe om klokka?

Vel, verdi er et resultat av etterspørsel, og vintage dameur er det ikke særlig mye etterspørsel etter. Det er ikke mer komplisert enn det. Er klokka 14 eller 18 karat gull, kan du eventuelt få betalt for gullet som er i klokka.

Jeg ser at den er en De Ville, dvs. en klokke som var i det eksklusive Omega-sortimentet på 60-tallet. Den var nok relativt kostbar i sin tid, men dessverre er det slik at det som var eksklusivt da ikke nødvendigvis reflekteres i verdien i dag. Jeg kjenner ikke verket i denne klokka (du har bare ett bilde av den) så jeg kan ikke si noe mer enn at generelt var Omega-kalibrene fra denne tiden av høy kvalitet, selv den dag i dag.

Ønsker du å vite mer om klokka må du ta bilde av urverket og eventuelt på innsiden av baklokket der du finner referansenummer.

Gamle dameklokker er verdt lite rett og slett fordi det er lite etterspørsel etter disse, og grunnen til at etterspørselen er lav er at de fleste damer rett og slett ikke har interesse for slikt.

Da er det verre med mannfolk, på langt nær alle, men likevel mange flere menn enn kvinner har interesse for eldre klokker, tror det har noe med at menn generelt sett er mer interessert i mekanikk enn enn det kvinner er.

Har selv kjøpt noen dameklokker i gull som jeg har gitt til min kjære, med skiftende hell, det måtte en Rolex til før det ble fart på sakene....

Anbefaler at du gjør følgende, enten å Google på nettsteder som Chrono24 eller Ebay, som gir en viss indikasjon på verdi. Eller en tur innom urmaker for taksering. Vet ikke hvilken type De Ville du har, men de ble levert med flere typer urverk samt forgylt eller 18 karat kasse, alt dette spiller inn mtp verdi.

Ellers er det nok dessverre slik at dame-ur, ikke har samme verdi som herrenes. Skyldes nok i stor grad at de fleste samlere er menn som ønsker klokker de kan selv bruke eller alltid har ønsket seg, til sin samling.