- Medlem
- 20. juni 2014
Hva tenker folk om vintage klokker som har relumed urskive? Personlig er jeg nok en purist og har ikke så mye mot at klokken reflekterer det livet den har vært gjennom. Men alt har sin grense. Visere med hull i lumen og timemarkører med lume som er delvis slitt vekk, eller soppinfisert (som f.eks på mange gamle Seiko 6105) er no-go for meg. Hadde jeg fått muligheten å kjøpt en slik til en god pris, hadde jeg relumet den. For mer kostbare ur hadde jeg nok latt være i frykt for betydelig verditap. Men hva med kostbare ur som allerede er blitt relumet? Jeg sikter til en Tudor 76100 som ligger på Finn.no. Den har vært gjennom full service hos en anerkjent urmaker; watchguy.co.uk. Han er kjent for å være dreven på relume og etter hva jeg kan se er dette et solid stykke arbeid. Referansen er ikke sjelden, men like fullt mindre vanlig enn f.eks den nyere 79090. Mulig det er derfor selger har satt prisen høyt. Klokken har ligger ute i en ukes tid og noe sier meg at prisen er for høy. Eller er den det? Hva har en relume å si for verdien på et slikt ur?