Verdivurdering av Explorer II på Sørlandet?

Medlem
3. aug. 2021
Innlegg
6
Sted
Palmekysten
Hei!

Jeg har nylig kjøpt en brukt 226570. Klokken er komplett, inkludert original kjøpskvittering fra Bjerke.
Kjenner noen til urmaker på Sørlandet, som kan være villig til å gjøre en verdivurdering av et slikt ur? Vurderingen skal brukes ifbm kjøp av forsikring for uret. Jeg kan alltids ta turen inn til Bjerke med det, men hadde vært fint å få ordnet dette lokalt her nede i sør.

Takk for eventuelle tips.
 
Hei!

Jeg har nylig kjøpt en brukt 226570. Klokken er komplett, inkludert original kjøpskvittering fra Bjerke.
Kjenner noen til urmaker på Sørlandet, som kan være villig til å gjøre en verdivurdering av et slikt ur? Vurderingen skal brukes ifbm kjøp av forsikring for uret. Jeg kan alltids ta turen inn til Bjerke med det, men hadde vært fint å få ordnet dette lokalt her nede i sør.

Takk for eventuelle tips.
Kvitteringen burde vel holde i massevis for å få forsikret klokken? Jeg har ihvertfall aldri trengt noe mer hos mitt selskap.
 
Kvitteringen burde vel holde i massevis for å få forsikret klokken? Jeg har ihvertfall aldri trengt noe mer hos mitt selskap.
Takk for svar. Hensikten er å få et forsikringstilbud basert på en høyere sum enn det kvitteringen viser. Dette for å gjenspeile reell anskaffelseskostnad dersom noe skulle skje. Uret har økt en del både i salgspris samt verdi i bruktmarkedet, sammenlignet med da det ble solgt til første eier.
 
Takk for svar. Hensikten er å få et forsikringstilbud basert på en høyere sum enn det kvitteringen viser. Dette for å gjenspeile reell anskaffelseskostnad dersom noe skulle skje. Uret har økt en del både i salgspris samt verdi i bruktmarkedet, sammenlignet med da det ble solgt til første eier.
Rolex har jo nyprisen på den aktuelle modellen på nettsidene sine. Og bruktprisen på Explorer to er vel ikke veldig mye over retail? Jeg har ikke sjekket hva de ligger på nå, men Explorer I og II har jo aldri vært de mest hypede modellene.
Så lenge den ikke er ekstremt mye høyere så vil det være mye lettere å bare henvise til aktuell nypris.
 
Hei, jeg har forsikret mine hos IF. Veldig greit og viser kun til kvittering. Hos IF betaler du vel en litt større % andel av forsikringsverdien enn hos andre selskaper. Hvis du f.eks har tre klokker, 100k, 150k og 200k så må du betale en sum for pr klokke hos de fleste selskapene. Hos IF betaler du kun for den dyreste og forsikringen gjelder for alle. Et annen selskap vil da f.eks ha 1000 kr, 1500 kr og 2000 kr = 4500 kr pr år. Hos IF f.eks 2200 kr for den dyreste.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Hei, og takk for svar. Mitt selskap trenger som sagt en verditakst av uret, dersom jeg ønsker en høyere forsikringssum enn pålydende for den originale kvitteringen. Og det er jo interessant, ettersom retail har gått fra 86k til 115k på to og et halvt år nå. Men det må altså være en takst av mitt spesifikke ur, og taksten må gis av autorisert urmaker. Det var ikke krav om at en slik urmaker var tilsluttet en Rolexforhandler.

Så dersom noen har tips om en kyndig urmaker på Sørlandet som kan tenkes å stille en takst/verdivurdring, tar jeg gjerne imot det. Pr nå er det ingen AD her i sør, dessverre.
 
Hei, og takk for svar. Mitt selskap trenger som sagt en verditakst av uret, dersom jeg ønsker en høyere forsikringssum enn pålydende for den originale kvitteringen. Og det er jo interessant, ettersom retail har gått fra 86k til 115k på to og et halvt år nå. Men det må altså være en takst av mitt spesifikke ur, og taksten må gis av autorisert urmaker. Det var ikke krav om at en slik urmaker var tilsluttet en Rolexforhandler.

Så dersom noen har tips om en kyndig urmaker på Sørlandet som kan tenkes å stille en takst/verdivurdring, tar jeg gjerne imot det. Pr nå er det ingen AD her i sør, dessverre.
Hør med Askeland i Kristiansand (de kan muligens henvende seg til Stavangeravdelingen som selger Rolex), Urspesialisten i Kristiansand eller Marcussen ur i Arendal. Mulig de tar på seg et slikt oppdrag?
Usikker på om de er autorisert for takst, men.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: cityhpper
Enig - topp service, og hyggelig stemning. Flott at slike lokale aktører holder det gående, vi trenger det.
Med et så flott lokale, folk og beliggenhet, så er det veldig trist at Omega sier opp en mangeårig forhandler grunnet «for lite sted».
Det er ikke så mange år siden de investerte i et flott og eget Omega-hjørne for så å få sparken noen år senere.
Arendal er en ferieby, Marcussen ligger midt i smørøyet Pollen, så det var Omega som tapte på den avgjørelsen der.
Jeg kommer aldri til å kjøpe ny Omega igjen, men de finnes brukt -;