Verktøy for justere lenke og ta av lenke

Medlem
28. mai 2022
Innlegg
16
Sted
Oslo
Jeg er veldig blank på dette, men trenger hjelp til å finne ut hva slags verktøy jeg trenger for å utføre følgende for Tudor Pelagos 39mm

* Justere lengde på lenke (ta av/på ledd)
* Ta av lenke og på med ny

Er begge disse tingene veldig enkelt å utføre uten å skade klokke/lenke?

Regner med jeg finner YouTube videoer for det meste av info jeg trenger, men ønsker å forsikre meg at jeg har verktøy som er kompatibelt med klokken jeg har.
 
Generelt kan jeg si at det er veldig enkelt og du trenger bare veldig billig basic verktøy. Ekstremt liten sjanse for å skade klokke eller lenke. Men det finnes litt forskjellige løsninger og patenter så siden jeg ikke har gjort det på en pelagos skal jeg overlate til noen andre å svare mere spesifikt.
 
Liten sjanse for å skade klokke eller lenke med billig verktøy?? Etter min erfaring stemmer ikke det, kanskje det var en spøk... Tudor Pelagos har vel skruer på leddene så du trenger i det tilfelle gode skrutrekkere, Bergeon etc. Ellers trenger du et verktøy til å få av lenka fra selve klokka, Bergeon 6767f eller tilsvarende. Er vel slik at det er med verktøy her som ellers, kjøp det beste du har råd til! Når verktøyet er i boks kan man søke på nettet for å finne ut de beste metodene for å faktisk gjøre jobben, greit nok godt verktøy er halve jobben men alle som har jobbet endel med klokker vet at det er fort gjort å tabbe seg ut så research, øving og erfaring gjør mester.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Det var ikke spøk fra min side! Jeg har stort sett justert lenker med billig jall verktøy og har aldri skadet noen klokke eller hatt noen problemer med det.

Den eneste gangen det ble ripe ved justering av ledd var når det ble gjort med dyrt verktøy på Bjerke en gang av en profesjonell ;)
Men siden de gjorde det gratis på en klokke som ikke var kjøpt der og klokken ikke var spesielt dyr så lot jeg det passere i stillhet.

Jeg så ikke at det sto bytte av lenke også. Det er ikke like lett uten å lage riper uten erfaring så jeg trekker delvis tilbake kommentaren min ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
I følge internettet trenger du dette:




Jeg vil si at det du viser til er nokså enkelt, men har du aldri gjort dette før og er redd for riper, så kan det jo være at det er smartere å "øve" på en annen klokke. Alternativt så går det jo an å bruke litt tape og maskere klokken i tilfellet et verktøy glipper eller lignende.

Skruene i lenken er sannsynligvis påført Loctite. Noen vil sikkert råde til å varme opp med en hårføner, varmt vann eller lignende. Min erfaring er at det stort sett går fint uten, så lenge man er litt forsiktig.

Uansett så syns jeg dette er helt basic skills som enhver klokkeentusiast må kunne mestre ;) Det blir for dumt å måtte stikke til urmaker for sånt småtteri.
 
Takk for alle svar! Kjøpte fra tidssonen fra tipsene til Jon Henrik.

Noen som vet om dette er en helnorsk nettbutikk og om varene sendes fra lager i Norge?
 
Takk for alle svar! Kjøpte fra tidssonen fra tipsene til Jon Henrik.

Noen som vet om dette er en helnorsk nettbutikk og om varene sendes fra lager i Norge?

Det er Tidssonens egen nettbutikk og lageret er i Fredrikstad :)

Alle varer som kan bestilles er på lager og klare for utsendelse (om ikke annen info/leveringstid er eksplisitt oppgitt på produktsiden).

Ordren din pakkes og sendes på mandag!
 
Super rask levering som tidligere nevnt og varene er i perfekt stand. Kommer til å kjøpe mer fra tidssonen og dersom noen andre leser dette så kan jeg varmt anbefale butikken :)

Nå gjenstår det bare å lære seg hvordan jeg bruker disse verktøyene uten å skade klokken :D
 
  • Elsker
Reaksjoner: Jon Henrik