Victorinox INOX eller Airboss?

Medlem
6. nov. 2014
Sted
.
Hei.

Jeg har en god stund vært fasinert av Victorinox sine klokker, og har vurdert å kjøpe en. Jeg skal til Dublin om noen dager og har avtalt et lite møte med Weir and Sons.
Har vurdert både INOX og Airboss den siste tiden. Jeg får en MEGET god pris på begge disse i Dublin, da de i utgangspunktet er priset endel lavere enn hjemme i tillegg til at de trekker i fra ca. 17% VAT. Så lenge jeg holder meg under tollgrense på kr. 6000,- pr person, så skal det gå bra (vi reiser 2 stk).

Så over til klokkene...
Det er jo 2 meget forskjellige klokker, og de brukes til hvert sitt. Jeg liker det tøffe utseendet og utviklingen av INOXen, størrelsen og at det er MYE klokke for pengene. Denne vil nok aldri "dø".
Airbossen liker jeg pga det klassiske utseendet, automatikken og den brune skinnreimen. Den er noe dyrere, men ikke hinsides.

Jeg var innom Protid på Strømmen tidligere i dag og fikk tafse og klå på begge klokkene. Jeg fikk egentlig samme følelse på begge. Synes dog at Airbossen føltes noe stor for mine tynne håndledd, selv om de begge er omtrent like store.

Jeg vil ha begge klokkene, men budsjettet er ikke akkurat der nå rett før jul. Har fått bekreftet fra Dublin at de har begge klokkene på lager.

Så noen som har noen meninger for og i mot, og kan hjelpe meg til å ta et riktig valg?

Fikk tatt noen bilder mens jeg var innom Protid:

For å komme med et helt annet forslag :p :Har du sett Airboss mach 8 som ligger til salgs her inn? Det er i hvertfall et kupp prismessig

For å komme med et helt annet forslag :p :Har du sett Airboss mach 8 som ligger til salgs her inn? Det er i hvertfall et kupp prismessig

Jepp, har sett på denne. Har prøvd å bli fortrolig med den, men får det ikke til. Den føles ikke "riktig", og da skal jeg heller ikke gå for den. Uansett er den et kupp prismessig som du sier! :D

Inox, helt klart. Det er noe eget med den. Airboss synes jeg er litt kjedelig. Jeg ser at Victorinox sine modeller ofte blir liggende lenge på K/S.

Dessverre er Inox 21mm. Det går sikkert fint med 22mm. Gummireima er ganske behagelig.

Todda

Inox, helt klart. Det er noe eget med den. Airboss synes jeg er litt kjedelig. Jeg ser at Victorinox sine modeller ofte blir liggende lenge på K/S.

Dessverre er Inox 21mm. Det går sikkert fint med 22mm. Gummireima er ganske behagelig.

Todda

Takk for svar ang bredde på klokkereimen @Todda.
Jeg heller mer og mer mot INOXen. Den passer nok mer mitt bruk. Jeg er ikke veldig fan av gummireimer, men denne kan lett byttes ut med f.eks en nato (som forøvrig også følger med klokken). Jeg liker også at den så og si er udødelig, dvs at jeg ikke trenger å være redd for å bruke den i en aktiv hverdag.

Redigert av en moderator:
Jeg har fått sansen for den nye Inox, og synes det er et godt tilskudd til en samling, men kunne egentlig ikke tenkt meg å ha den som eneste klokke. Dersom du har flere klokker fra før, og har fått dekket "behovet" for mekaniske ur, synes jeg den er et godt alternativ :cool: Til tross for quartz vs mekanisk, synes jeg faktisk Inox har mer personlighet enn Airboss:eek:

I god Tidssonen-ånd vil jeg gjerne legge et tredje alternativ på bordet: Victorinox Dive Master Mecha.
Victorinox lager jevnt over kvalitetsklokker, men jeg mener Dive Master likevel skiller seg ut med tanke på urverket.
Den har en voksen størrelse på 43mm, og anbefaler å prøve den på hånden for å se om den passer. Den har pene detaljer, er meget solid bygd, og har glassbaklokk med innsyn til urverket, til tross for vanntetthet til 500 meter. Klokken kommer i flere fargekombinasjoner.

I denne prisklassen finner en stort sett kun ETA 2824-verk eller Sellita, men Victorinox har her faktisk valgt å gå for ETA 2892. Jeg kjenner ikke til at noen produsenter i dag tilbyr samme urverk i en klokke til den prisen. 2824 er et godt bygget og solid urverk, men 2892 går for å være bedre bygget og mer raffinert. Dette urverket brukes stort sett i klokker som koster mer enn 20k. Denne artikkelen går faktisk så langt som å sammenligne kvaliteten med et Rolex 3135-verk (merk at dette gjelder chronometerversjonen, ikke den som kommer i Dive Masteren, selv om forskjellen mellom de to ikke er stor).

Jeg har denne klokken selv, og er strålende fornøyd :D

Får av en eller annen grunn ikke lagt til bilder, men skal prøve igjen senere :)

Jeg har fått sansen for den nye Inox, og synes det er et godt tilskudd til en samling, men kunne egentlig ikke tenkt meg å ha den som eneste klokke. Dersom du har flere klokker fra før, og har fått dekket "behovet" for mekaniske ur, synes jeg den er et godt alternativ :cool: Til tross for quartz vs mekanisk, synes jeg faktisk Inox har mer personlighet enn Airboss:eek:

I god Tidssonen-ånd vil jeg gjerne legge et tredje alternativ på bordet: Victorinox Dive Master Mecha.
Victorinox lager jevnt over kvalitetsklokker, men jeg mener Dive Master likevel skiller seg ut med tanke på urverket.
Den har en voksen størrelse på 43mm, og anbefaler å prøve den på hånden for å se om den passer. Den har pene detaljer, er meget solid bygd, og har glassbaklokk med innsyn til urverket, til tross for vanntetthet til 500 meter. Klokken kommer i flere fargekombinasjoner.

I denne prisklassen finner en stort sett kun ETA 2824-verk eller Sellita, men Victorinox har her faktisk valgt å gå for ETA 2892. Jeg kjenner ikke til at noen produsenter i dag tilbyr samme urverk i en klokke til den prisen. 2824 er et godt bygget og solid urverk, men 2892 går for å være bedre bygget og mer raffinert. Dette urverket brukes stort sett i klokker som koster mer enn 20k. Denne artikkelen går faktisk så langt som å sammenligne kvaliteten med et Rolex 3135-verk (merk at dette gjelder chronometerversjonen, ikke den som kommer i Dive Masteren, selv om forskjellen mellom de to ikke er stor).

Jeg har denne klokken selv, og er strålende fornøyd :D

Får av en eller annen grunn ikke lagt til bilder, men skal prøve igjen senere :)

Takk for et meget fornuftig svar @topale.
Er bra å få et litt annet syn samt tips til andre klokker! Jeg har vel egentlig lagt Airbossen på sidelinjen.
Joda, har noen flere klokker å velge mellom i boksen min, men har ingen skikkelig bruksklokke som tåler røff behandling.
Sånn sett vil nok INOXen passe godt inn i min lille samling. Jeg har forsåvidt sagt til meg selv at skal jeg ha et skikkelig mekanisk ur, så blir det en Omega Speedmaster. Denne drømmen vil nok ikke bli realisert før om noen år. Jeg skal uansett prøve Divemasteren i Dublin og se om den treffer blink. Den er helt klart innenfor nåværende budsjett.

Redigert av en moderator: