Viktig info til dere som sitter på gjerdet og vurderer....

Phenix

Støttemedlem
Medlem
2. jan. 2011
Innlegg
4.293
Sted
ThePromisedLand
Volvo V70/xc70 00- med automat...disse streiker ganske ofte etter 150,000 km,pris ca kr 50,000.

Focus,mondeo,mercedec,samt mazda 6-sliter alle med rust i nedkant av dører og rust generelt-

Kanskje bilverdens verste bil er renault espace,samt laguna med el-vindusheiser som snapper av og bryter av en liten dubbe-dipp inne i dørbladet. Må bytte hele mekanismen til ca kr 5000 pr side....PS. finnes ikke brukte pga etterspørsel

Toyota previa,verso avensis og til dels 03-landcruiser diesel har en lei tendens til og kokkse i oljesilen.....først går turbon på previan,så motoren....pris på ny motor ca kr 120,000.

Saab 00- har problemer med veivhusventilasjon,samt turboer og oljepumpe.

Voyager 97-98 osv diesel er en katastrofe,pga strekk i registerkjede som framtvinger motorhavari.....da er bilen verdiløs.

Carisma gdi bensin...enkelte er umulig og få igjenom eu. pga avgass problemer.

Audi 2.5 diesel all road og vanlig a6 har store problemer med smøring av toppene...disse blir "nedslitt" .....styr unna !!svindyrt.

Volvo v-40 etter facelift 01 er 1000 ganger bedre...

Eldre BMW"er 97- lyser nesten alltid en eller annen lampe som...abs,esp,air-bag osv..

STYR unna kia fra før -00 og gjerne litt etter også.....men de har nå fått bra dreis på kvaliteten.

Litt generele tips.....en premium bil til ca 1 mill er etter 3-5 år verd kr 500,000...-noe og tenke på når mann kjøper nytt.

I Toyota segmentet er det Prius som her minst feil.....etterfulgt av hiace og hi-lux

Bensinbiler er generelt mer driftsikkre pga. dieselmotorens strenge krav til rensing.....motoren får nesten ikke puste og den blir fort "krank" spsiellt ved "gubbe"kjøring.

Sikker mange nyanser på mine synspunkter,men i grove trekk så er det slik....men ingen regel uten unntak;);)

Mvh
Timebandit
 
Litt generele tips.....en premium bil til ca 1 mill er etter 3-5 år verd kr 500,000...-noe og tenke på når mann kjøper nytt.

Mye bra her, dette er dog et tosidig poeng..

Mange tenker at "hey, her kan vi gjøre en storhandel og spare masse cash!". Greia er at disse bilene koster det samme gjennom hele livssyklusen sin som når de var nye å vedlikeholde.

For min del betød det på en 730d jeg hadde bakdempere tl 25.000 per sett pluss montering (og disse var hydrauliske så det var en god ide å få dem montert skikkelig da det er en skikkelig møkkajobb).

Alt i alt kostet den bilen meg a 100' på 1 år i eiertid. Jaja, har lært min lekse nå ;).
 
Hvilken Porsche snakker vi her, ChristianN? ;)

På det tidspunktet vurderte jeg frisørutgaven for de av oss som vil ha porsche uten å betale så mye; tittet på en boxter og var redd for rear main seal failures... som ironisk nok hadde kostet mindre enn hva bmwen kostet meg det året jeg hadde den.

Huff. Selv en boxter hadde nok vært mye morsomere også...
 
På det tidspunktet vurderte jeg frisørutgaven for de av oss som vil ha porsche uten å betale så mye; tittet på en boxter og var redd for rear main seal failures... som ironisk nok hadde kostet mindre enn hva bmwen kostet meg det året jeg hadde den.

Huff. Selv en boxter hadde nok vært mye morsomere også...

Har hatt en Boxster selv og kan ærlig innrømme at det er en morsom bil. "Porsche er Porsche" som man sier, uavhengig av om det er Cayenne eller Boxster.. ;)
 
Så enig, så enig :). Angrer den dag i dag på det der, men slikt skjer.
Neste gang tar jeg Porschen ;).
 
Boxster er undervurdert, 730d er jo et stort sedat jeeesp i forhold;) Merkelig valg egentlig, eneste de har til felles er nasjonalitet.
 
Boxster er undervurdert, 730d er jo et stort sedat jeeesp i forhold;) Merkelig valg egentlig, eneste de har til felles er nasjonalitet.

Hvis man vurderer en Boxster og ender opp med en BMW 7-serie så er det vel impulsitiviteten som råder? ;)
 
Har hatt en Boxster selv og kan ærlig innrømme at det er en morsom bil. "Porsche er Porsche" som man sier, uavhengig av om det er Cayenne eller Boxster.. ;)

Tja...Jeremy Clarkson er uenig med deg der - og jeg tenderer til å være enig med Clarkson. Jeg siterer fra hans artikkel i The Sunday Times...
"It's a Rolex when I want a time bomb"
-
"And that’s the difference between the Boxster and the 911. The Boxster is a clinical delivery system for driving pleasure. The 911 has a heart and a soul. "

:mrgreen:

KAB
 
Er ikke alltid enig med Mr. Clarkson, og dette er vel en av uttalelsene jeg ikke er heelt med på :p Men er enig i at 911 har hjerte og sjel, uten tvil!
 
Boxster er undervurdert, 730d er jo et stort sedat jeeesp i forhold;) Merkelig valg egentlig, eneste de har til felles er nasjonalitet.

Hvis man vurderer en Boxster og ender opp med en BMW 7-serie så er det vel impulsitiviteten som råder? ;)

Hehe, ja virker kanskje litt rart. Hadde noe å gjøre med at jeg kvittet meg med en gammel monsterbygg av en audi med rundt 450 hk som hadde skremt vannet av meg en god stund.

730d virket som en ganske markant forskjell og representerte et ønske om roligere dager i bil :p.
 
Tja...Jeremy Clarkson er uenig med deg der - og jeg tenderer til å være enig med Clarkson. Jeg siterer fra hans artikkel i The Sunday Times... -

:mrgreen:

KAB


Liten tvil om at 911 stiller i en klasse over boxster, men så var det dette med pris da...
 
Tar gjerne en 996 C4S over en Boxster any day selv... :)

Samme her. Jeg hadde aldri kjøpt Boxster eller Cayman. 911 er derimot noe jeg absolutt hadde vurdert om jeg hadde hatt penger til det.

Edit: 996 er ikke noe favorittkarosseri, men om det hadde stått mellom en og Boxster, lett.
 
Samme her. Jeg hadde aldri kjøpt Boxster eller Cayman. 911 er derimot noe jeg absolutt hadde vurdert om jeg hadde hatt penger til det.

Edit: 996 er ikke noe favorittkarosseri, men om det hadde stått mellom en og Boxster, lett.

Moro å ha hatt Boxster, men den var relativt tungsolgt. Neste gang blir det en 996 C4S, alternativt en 997. Synes imidlertid C4S har en så frekk hekk at jeg godt kan godta at den har noen år på baken.. ;)
 
997 er helt nydelig igjen, rart med detaljene i linjene. Og at Boxsteren er tungsolgt sier vel mer om status, en kjøreegenskaper og kvalitet.

997 appelerer for meg på alle områder, ah biler er som klokker:D