Solgt Vintage Breitling Chrono-Matic 2130 - ca 1972

Medlem
10. nov. 2014
Innlegg
3
Sted
Stavanger
Beklager glemte helt av at jeg har vintage Breitling lenke som følger med klokken. Vennligst se bildet under.

Breitling Chrono-Matic 2130 var den siste av roterende bezel Chronomatic serien 2110, 2012 og 2130 som er den mest sjeldne. Denne klokken er fra ca 1972. Serienummer er intakt på caseback og starter med 1443xxx. Svært sjelden sak med fantastiske lyra lugs, original dial og visere og krone. Kassen måler 38 mm uten krone. Artikkel under av Fratello Watches som henviser til eksakt samme klokke;

https://www.fratellowatches.com/vintage-breitling-the-expert-interviews/

Urverket i denne klokken er en Caliber 12 som ble lansert som Cal 11/12 på Basel i 1969 samme året som El Primero. Chronomatics urverkene var de første automatiske kronografer og Cal 12 ble brukt i Breitling Chronomatics, og av Heuer i blant annet Autavia og Monaco. Kjennetegnet er en microrotor og left hand krone og med chrono pushere på høyresiden. Caliber 11/12 ble kalt prosjekt 99 i samarbeid med Heuer, Breitling-Leonidas, Dubois-Depraz og Buren. En flott artikkel under av Monchrome Watches som viser den historiske betydningen av disse urverkene og hvorfor de er legendariske i klokke historien på lik linje med El Primero;

https://monochrome-watches.com/the-first-automatic-chronograph-movement/

Tilstand;
Original dial og visere og krone. Flott patina på markører og visere og se på den fantastiske patinaen på subdials. Kasse med skarpe kanter og ser ut som upolert. Urverket går bra, men jeg har ingen service historikk. Pleksien kan være byttet, dette har jeg ingen informasjon om. Med hensyn til alderen på denne vil jeg si at den er svært bra tilstand.

Pris og tilgjengelighet
Klokken kommer head only med en flott B&S «Newman» brun Croco rem som vist på bildet.

Det er vanskelig å sette endelig pris på denne, siden det er lite eller ingen referanser på salg på C24 og andre steder de siste årene. Men jeg setter prisantydning HBO 25K tatt i betraktning tilstand og sjeldenhet.

Vennligst send meg PM hvis du har interesse av sjelden vintage eller du er en samler som ønsker at ta vare på en viktig del av Breitling historien. Ved interesse sender jeg flere bilder. Ingen bytter takk.

IMG_3787.JPG



IMG_3799.JPG
 
Redigert: