Vintage Doxa på mesh?

Medlem
7. des. 2010
Sted
Bergen
Fikk meg ny Omega mesh i dag, og den måtte prøves på min Doxa 300T. Det ble bedre enn jeg hadde trodd, og jeg lurer på om den skal få bli på den lenken. Hva synes herrene om kombinasjonen? Den originale lenken (siste bilde) er umulig å korte inn, skruene sitter fullstendig fast til tross for alle forsøk med riktig verktøy og penetrerende olje. De originale gummireimene er altfor stive og ubehagelige, har ikke funnet andre gummireimer som kler den, og nato ble liksom ikke helt riktig heller. En ny Doxa-lenke føler jeg blir feil på denne klokken, men det er kanskje en Omega mesh også?

Skal jeg prøve å restaurere originallenken (disse er ganske sloppy), eller kjøre skamløs retro-bling på mesh?

L1010297.jpg

L1010298.jpg

L1010306.jpg

L1010305.jpg

L1000579.jpg

Synes det var et godt alternativ vis ikke org.lenke er mulig å tilpasse slik du vil ha den:) Så i alle fall bra ut på bildene via tapatalk!

Ok. Mitt vinglete sinn er bragt til ro med mesh, og jeg begynner å venne meg til den. De passer godt sammen, men det ble likevel spesielt. Komboen ligner svært lite på noen av de andre klokkene jeg har, men det er sikkert en god ting.

Da gjenstår det å få tak i et forlengelsesledd. Murphys lov tilsier at lenken er et par mm for kort, akkurat nok til at det ble litt for trangt. Noen som har en til overs i skuffen? :) Må vel bestilles og ventes på... :(

Kom på en annen tanke jeg har hatt, nå når den er på mesh. Har lurt litt på å polere sidekantene. Det hadde stått godt til den blanke meshen. Er 99% sikker på at disse var polert når den var ny, slik som på dagens Doxaer, men kassen har blitt børstet opp igjen en gang, og da har nok sidekantene blitt med i prosessen. Jeg vil jo helst ha den så original som mulig, men er redd for å tukle for mye med den også.

Vil helst ha så skarp knekk som mulig mellom overside og sidekant på kassen. Den er allerede litt sløv, og kan vel potensielt bli værre om jeg går i gang å polere, selv med maskering...? Noen som har tips til en god metode, eller skal jeg kanskje levere den fra meg til urmaker? Riper og bruksspor skal det jo være på en slik klokke, men butte kanter er ikke noe særlig pent og bare et tegn på dårlig restaurering.

Polerte sider på kassen hadde gjort seg, iallefall når du har den på mesh. Dette blir nok et spørsmål om smak, men jeg har faktisk veldig, veldig god smak :cool:

Tar opp igjen denne siden jeg fikk Doxaen igjen fra polering hos Bjerke. Han svensken som jobber der gjør en utrolig bra jobb! Lot han ta kantene på kassen, og kantene ble sylskarpe og fine, til tross for at de var buttet litt fra før. Er ikke i tvil om at dette var riktig nå når jeg ser resultatet. Kassen mister det litt klumpete høye inntrykket og kommer i perfekt balanse. I tillegg er det jo slik den skal være i utgangspunktet, og da lot jeg det gå foran prinsippet om å tukle minst mulig med en vintage. Når i tillegg den tidsriktige isofranen kom omtrent samtidig ble det jul i stua!

Nå må jeg bare finne en ekte vintage isofrane fra syttitallet for å gjøre den fullkommen. Finnes det NOS å oppdrive? De selger den blå som NOS, men jeg må ha svart :-?

TBE_0829.jpg

Ser ut som at Magnus gjorde en flott jobb der ja!
Har såvidt fått med meg at han har en passion for polering, så er ikke veldig redd for å overlate klokkene mine til ham. ;)

Meeesh!

I mine øyne er disse doxaene blandt de klokkene som gjør seg aller best på mesh!

Nok en oppdatering i en tråd som sannsynligvis bare interesserer de med like svekkede sjelsevner som meg selv, dvs de som liker gamle klumpete dykkerur fra et merke ingen har hørt om, gjerne kombinert med reimbyttenevroser og manglende evne til å bli fornøyd med noe som helst.

Ble ikke fornøyd med Isofrane heller gitt. Ikke enkelt det her. For tykk, feil form til Doxa-kassen (smalner ikke inn) og for grå/matt i fargen, for stor spenne osv... Og mesh klarte jeg likevel ikke å bli fortrolig med. For mye metall med blank skive, ble litt kjedelig.

Men så fant jeg vintageremmen jeg lette etter, som jo var vintage Tropic og ikke Isofrane. Dvs NOS og ikke ekte vintage, men det er nok like greit å ikke gå med 40 år gammel morken gummi rundt håndleddet. En original vintage Doxa-spenne fra samme tid fant jeg i Japan, og da falt endelig brikkene på plass. Nå ser den helt perfekt ut, og skulle jeg ombestemme meg på det så gir jeg opp ;)

TBE_0947.jpg

TBE_0949.jpg

TBE_0968.jpg

TBE_0965.jpg

TBE_0951.jpg

...Hvis Doxaen nå er på Isofrane, hva med å sette mesh på EB? ;)

POen har annektert meshen :) EB sitter for øyeblikket på Tropic akkurat som Doxaen, og der kommer den til å bli en stund.

L1010334.jpg

L1010625.jpg