Vintage fra forhandler

Medlem
7. aug. 2012
Jeg er på utveksling i New York, og vurderer å kjøpe meg en vintage klokke. Det vil i så fall bli min første vintage, og ettersom kunnskapen min på dette markedet ikke er på topp, og jeg ønsker en viss sikkerhet, vil den bli kjøpt fra en etablert forhandler. Jeg lurer derfor på hvor mye mer en kan forvente å betale til en etablert forhandler vs ebay eller tidssonen? Og er det fortsatt mulig å gå på smeller? Og til slutt, hva er det viktigste å se etter mtp klokkens stand og evt andre ting?

Har foreløpig vært innom RRL Vintage og Tourneau her i New York - mye snadder. Noen som har tips til andre forhandlere?

Fysiske butikker i NY må nok forlange en viss premium, ofte av den saftige typen, for å kunne dekke alle kostnader med å drive butikk. En mellomting mellom privatperson (ebay/TS) og etablert bruktforhandler er for eksempel HQ Milton eller Theo and Harris. Tryggere og mer seriøst enn en privatperson, men premiumen er en god del lavere enn ved fysisk butikk. Innbiller meg at T&H er lokalisert i NY. Nå er vel utvalget deres begrenset til å være mellom 0-3000 dollar.

Tenkt på hva du ser etter utover at den er gammel?

• Liker
Reaksjoner: DJM
Jeg fikk inntrykk av at "alle" Ralph Lauren-butikkene, ink. den Ralph&kona-sjappa, hadde ymse vintage for salg, husker jeg så dette først i 2006 i USA. Som raknes nevner legger de på en solid premium. Jeg tipper at sjansen for frankens og å bli brent er omtrent som når du handler selv, selvfølgelig avhengig av din egen kompetanse. Selv Hodinkee har bommet, og da tipper jeg RL gjør det også, når de helt klart forhandler et ikke ubetydelig volum av brukte ur.

Ta deg en tur innom 47th St. i Diamant-distriktet og utforsk de forskjellige boothene. Der kan du vel finne gråmarkeds halvnytt og helt garantert noe vintage/brukt.

For meg er litt av hyggen å gjøre research selv, og så finne seg noe til en brukbar pris privat. Halve moroa blir borte om jakten er gjort av noen andre :)

Tillegg:
http://iwmagazine.com/news-and-now/20130925/new-yorks-hidden-vintage-timepiece-sources/
http://wornandwound.com/time-titans-vintage-watches/
https://omegaforums.net/threads/nice-vintage-watch-shops-in-nyc.35626/

Jeg er på utveksling i New York, og vurderer å kjøpe meg en vintage klokke. Det vil i så fall bli min første vintage, og ettersom kunnskapen min på dette markedet ikke er på topp, og jeg ønsker en viss sikkerhet, vil den bli kjøpt fra en etablert forhandler. Jeg lurer derfor på hvor mye mer en kan forvente å betale til en etablert forhandler vs ebay eller tidssonen? Og er det fortsatt mulig å gå på smeller? Og til slutt, hva er det viktigste å se etter mtp klokkens stand og evt andre ting?

Har foreløpig vært innom RRL Vintage og Tourneau her i New York - mye snadder. Noen som har tips til andre forhandlere?

Central Watch og Steve Kievel kan anbefales. Du finner dem i Grand Central Terminal. Du betaler en del mer enn hva du kan forvente fra private eiere, men så kommer den også ny-servet og med tre (!) års garanti. Det gjorde det i alle fall for et par år siden. Men vær obs på at de selger både i original tilstand og restaurerte. Vet ikke om det betyr noe for deg, for samlere er det mest interessant med originale eksemplarer.