Solgt Vintage Glycine Airman SST 'Pumpkin' 1968

Medlem
26. jan. 2012
Sted
Kolbotn
Jeg har akkurat fått denne hjem efter et opphold hos urmaker,
den har riktignok vært i markedet før men tar meg friheten å opprette ny annonse da standen er forandret, Francen er sterket, kronen svekket og oljeprisen daler.

Behandlingen bestod, som jeg skjønt det i, full demontering for å komme til minuttrøret da den "fusket" litt - det vil si selv om sekundviseren gikk så stod minutt- og timevisere stille.

Den ticker av på alle sjekkpunkter: vaffelmønster på kronen, fungerende hack (her er det en metalpinne som går ut av skiven kl. 12 og fysisk stopper sekundviseren fra å skli - artig løsning) og wind. Holder tiden godt og uten å garantere det så har måling over et par dagers tid vist at den kun avviker få sekunder per dag.

Uret i seg selvt bærer svært "moderne" med 22mm mellom lugs og Ø42mm uten krone(-r)

Selges med Glycine treeske på sort NATO og jeg sender med en Heroic 18 Avenger-strap i god stand med matchende stitching.
Som bonus medfølger også André Stikkers Airman-bok på 132 sider, der denne modellen (selvsagt) er representert og beskrevet.
Modellen ble produsert mellom 1967 og 1978 med et av tre forskjellige typer A. Schild-verk med 25 juveler 1903/2063/2163, jeg har ingen info som kan plassere den mer spesifikt enn det. Denne forlot fabrikken Q4 1968 i følge serienummerdatering 987*** (alltså første serie A. Schild 1903)

Kasse og pleksi bærer preg av bruk og hvis ikke bildene er nok så kan den med hell vises frem før handel.

Prøver meg nå på 7500 - helst F2F men kan spandere Norgespakke (mot forskuddsbetaling).

Ser helst for meg et salg, men bytteforslag mottages med takk på PM - helst likt eller oppover.

Fra Stikkers bok:
The Airman SST
The year is 1967 and it was only six years previously that John F. Kennedy announced his support for “landing a man on the Moon and returning him safely to the Earth”. It also marks an era of new technology and design that we see reflected in the way the watches were shaped and equipped.
SST stands for Supersonic Transport and we are led to believe that the mesmerizing engraving on the back of this new Airman model is a Boeing 2707. This ambitious project was canceled in 1971 before a prototype had been completed. The airplane on the Airman SST manual (page 26-27) however depicts a Concorde. Looking at all the pictures of Supersonic transports one is unable to determine which plane really was the inspiration source for this extraordinary back. It might well have been the Tupolev Tu-144. The Concorde and the Tupolev both had their first flight in 1968 and were hot news items during 1967.
One thing is certain. USAF pilots have put their marks on this watch. History
tells us that pilots were consulted during the development of the Airman 1.
The overwhelming success of the Airman under USAF personnel surely provided enough feedback material to use for developing a new model.
Characteristics that suggest this:
-Dial is divided into a grey right side 24-12 AM and a black left side 12-24 PM, a division mainly used in Anglo-Saxon countries
-The nickname pumpkin
-The alleged Boeing 2707 on the backside

Redigert:
Da er denne bumpemoden.
Oppdatert med Produksjons-år (kvartal faktisk) Q4 1968 og pinpointet verk til å være A. Schild 1903 for den som bryr seg om den slags.