Legger ut min vintage Glycine Airman SST "Pumpkin" for salg da den ikke får så mye wristtime som den fortjener.
Den ticker av på alle sjekkpunkter: vaffelmønster på kronen, fungerende hack (her er det en metalpinne som går ut av skiven kl. 12 og fysisk stopper sekundviseren fra å skli - artig løsning) og wind.
Uret i seg selvt bærer svært "moderne" med 22mm mellom lugs og Ø42mm uten krone(-r)
Selges med Glycine treeske på sort NATO og jeg sender med en Heroic 18 Avenger-strap i god stand med matchende stitching.
Som bonus medfølger også André Stikkers Airman-bok på 132 sider, der denne modellen (selvsagt) er representert og beskrevet.
Modellen ble produsert mellom 1967 og 1978 i tre forskjellige batcher, jeg har ingen info som kan plassere den mer spesifikt enn det.
Servicehistorikk ukjent, men jeg har fjernet baklokk og det såg for en enkel amatør rent og ryddig ut der (se bilde) og den holder tiden godt.
Kasse og pleksi bærer preg av bruk og hvis ikke bildene viser det så kan den med hell vises frem før handel.
Vanskelig å prise, ser det ligger en på WUS uten papir til $1800 og en på Chrono24 til $2600 (med papirer og mint vel og merker)
Prøver meg nå på 7000,- 6000,- - helst F2F men kan fint sendes over hele landet på kjøpers risiko og kost.
Fra Stikkers bok:
Den ticker av på alle sjekkpunkter: vaffelmønster på kronen, fungerende hack (her er det en metalpinne som går ut av skiven kl. 12 og fysisk stopper sekundviseren fra å skli - artig løsning) og wind.
Uret i seg selvt bærer svært "moderne" med 22mm mellom lugs og Ø42mm uten krone(-r)
Selges med Glycine treeske på sort NATO og jeg sender med en Heroic 18 Avenger-strap i god stand med matchende stitching.
Som bonus medfølger også André Stikkers Airman-bok på 132 sider, der denne modellen (selvsagt) er representert og beskrevet.
Modellen ble produsert mellom 1967 og 1978 i tre forskjellige batcher, jeg har ingen info som kan plassere den mer spesifikt enn det.
Servicehistorikk ukjent, men jeg har fjernet baklokk og det såg for en enkel amatør rent og ryddig ut der (se bilde) og den holder tiden godt.
Kasse og pleksi bærer preg av bruk og hvis ikke bildene viser det så kan den med hell vises frem før handel.
Vanskelig å prise, ser det ligger en på WUS uten papir til $1800 og en på Chrono24 til $2600 (med papirer og mint vel og merker)
Prøver meg nå på 7000,- 6000,- - helst F2F men kan fint sendes over hele landet på kjøpers risiko og kost.
Fra Stikkers bok:
The Airman SST
The year is 1967 and it was only six years previously that John F. Kennedy announced his support for “landing a man on the Moon and returning him safely to the Earth”. It also marks an era of new technology and design that we see reflected in the way the watches were shaped and equipped.
SST stands for Supersonic Transport and we are led to believe that the mesmerizing engraving on the back of this new Airman model is a Boeing 2707. This ambitious project was canceled in 1971 before a prototype had been completed. The airplane on the Airman SST manual (page 26-27) however depicts a Concorde. Looking at all the pictures of Supersonic transports one is unable to determine which plane really was the inspiration source for this extraordinary back. It might well have been the Tupolev Tu-144. The Concorde and the Tupolev both had their first flight in 1968 and were hot news items during 1967.
One thing is certain. USAF pilots have put their marks on this watch. History
tells us that pilots were consulted during the development of the Airman 1.
The overwhelming success of the Airman under USAF personnel surely provided enough feedback material to use for developing a new model.
Characteristics that suggest this:
-Dial is divided into a grey right side 24-12 AM and a black left side 12-24 PM, a division mainly used in Anglo-Saxon countries
-The nickname pumpkin
-The alleged Boeing 2707 on the backside
Redigert: