Et tachymeter viser X per time ved å måle hvor lang tid X tar (med chronometerfunksjonen). Ikke nødvendigvis hastighet - de er en misforståelse. Man kan mål "hva som helst" med et tachymeter, inkludert avstand, drivstofforbruk og mye annet. Med mindre skalaen faktisk IKKE tilsvarer en tachymeterskala i logaritmisk økning langs skiven, er det der er et tachymeter, uansettt hva det er laget for mer spesielt.
Har tatt en kjapp superimposing, og så vidt jeg kan se, ER dette definitivt en korrekt tachymeterskala, med mindre det er desimal-skalaen innenfor du peker på. Det matcher jo i tilfelle med påstanden om at den ikke måler hastighet, ettersom desimalskalaen måler tid - hvem som nå enn har bruk for å måle minutter i tideler og hundredeler, i setdet for å dele det opp i sekunder... Ble også brukt som nøyaktighetsskala på noen klokker.
Angående X Y og Z, så mener jeg det jeg har skrevet er rett, hm.. er det
feil eller for lite spesifikt det som har komemt frem?
X er jo en minuttviser for chronoen, som Mathfjeld er nevnt er femminuttersinndeling egnet for seiling, og kalles vel også sailor dial eller Yacht-dial. Er det mer detaljer om inndelingen, eller minutttellerdialens utforming du er ute etter?
Y viser månefasen, kalles solunar dial, og viser når det er lavvann og høyvann (pilene inni peker på korrekt klokkeslett i viseren rundt for hvv fullt tidevann (inni de blå, månen nærmest) og lavvann (inni de gule, månen lenger unna, eller relatert til noe solgreier. kan det kalles tidevann-subdial eller noe? Er det kjent nok til å ha et norsk navn i det hele tatt?
Z bukes til å stille Y, ettersom tidevannstidene i forhold til klokkeslett varier rundt omkring på kloden.
U: Det med røde tall ER en tachymeterskala - selv om det er beregnte til noe spesielt på denne klokken. Det innenfor er en desimalskala.
rem: Emu?
red: Fant originalbildet du har brukt her også. Der kalles det en "production counting scale", men jeg må skuffe deg med at det er et helt ordinært, fullstendig vanlig tachymeter - som som nevnt kan brukes til å måle mye annet enn hastighet. Du måler antall sekunder per X, og tachymeteret viser deg antall x i timen.
Kan jo lime inn originalforklaringene på det første bildet og, som er:
X = Yachting dial
Y = "Solunar period" dial
Z = Pusher for setting lunar time
For U sin del gir X ingen andre treff som er samme (sub)dial, så jeg stiller meg litt skeptisk til sannhetsgehalten. Det samme gjelder solunar dial, som så vidt meg bekjent ellers kalles tidal dial eller tide dial. Om det egentlig skulle vært et solunar dial, måtte det faktisk vist de beste fiske og fangsttidene - det er DET som er det interessante i solunar-charts/tabeller/whatever.
Og z brukes altså fortsatt til å stille Y
Samme side har forøvrig en del unøyaktigheter i flere av chrono-undersidene så jeg ville ikke støttet meg til den i fremtidige quizer. (om du HAR hentet bildene fra
http://www.chronomaster.co.uk, selvfølgelig, men siden de har begge originalbildene virker det jo sannsynlig.)