Vintage konkurranse #4

chronometer

Støttemedlem
Medlem
6. aug. 2010
Sted
Oslo Akershus
På tide med en ny vintage konkurranse. Som sist en vintage reim (20mm) som premie, men denne gang også knyttet til konkurransen.

Jeg skannet fra et eldre tidsskrift et par kronograf skiver. Her skal dere svare på hvilken funksjon de har, knyttet til bokstav i bildet. Bildene er ikke knyttet til et spesifikt merke men er av generell karakter, dog offisiell informasjon fra sveitsiske klokkeprodusenter.

Premien er en vintage klokkereim , men hva er den laget av? Tips: dyreriket og dette eksemplaret kan nok være farget svart. Den er knyttet til "elementer" som en av skivene nedenfor..

Blir det vanskelig kommer det flere hint etter hvert :)

chrono-2.jpg

chrono-1.jpg

strap.jpg

Y- Kombinert GTM med 12 timersvisning og månefase.
X- Minuttviseren til chronographen, 5 minuttersmarkeringen kan indikere at det er snakk om et seiler ur.
Z- Justering av andre tidssone. (se: Y)
U- Tachymeter base 3000

X er jo minuttelleren på chronograph-funksjonen.
Y er er en solunar kalender/bergegner. Den viser deg høyvann og lavvann (når månens gravitrasjonsfelt er sterkest og svakest. Kan visstnok brukes til å kalkulere foringstider for dyr og fisk i samaried med tid på døgnet, slik at man får fiske- eller jaktlykke. En smule esoterisk, spør du meg. (NB: her har jeg altså jukset.)
Z er enkel, det er bare en ekstra komplikasjon på skiven (solunar-dingsen) så Z må vel være for å stille denne? Skiven har jo ikke noe dato eller annet som kan quik-setes.
U er et tachymeter, brukes til å beregne hastighet.Her kjører du i 750km/t, spiser 750 blåbær i timen, eller noe annet. Flyr i 740mph, kanskje?

Angående remmen.. Dyr knyttet til et element? Havet eller månen? Det ser jo ut som struts, men det er vel ikke spesielt knyttet til hverken måne eller vann.. :p De løper imidlettid rundt 70km/t, der du har satt pilen på tachymeteret, er det et hint, din snik? Tipper Nå uansett struts, det er ihvertfall ikke hai eller noe annet havdyr jeg komme rpå at man lager remmer av i farten.

Nei, nei her må det postes :) :)

Huff.. Nå som jeg har sett bedre på bildene blir hvertfall to av svarene litt flau.. ;)

Nuvel, her kommer de nå. Samvittighetsfullt gjengitt. :p

X - sekundviser, primært en indikator på at uret går.
Y - andre tidssone.
Z - knapp som brukes for å stille andre tidssonen. Typisk 1 time pr knepp.
U - ser ut som et tachymeter, base 1000.

Remmen kan se ut som at den er laget av haiskinn?

Har nå trålet litt referanser, og funnet ut at det jeg tydeligvis må ha svart feil på, er rem-materialet (Jeg fant til og med siden du har stjålet den første skiven fra. :p Så bokstavene skal definitivt være korrekte, ettersom skalaen på det andre bildet utvilsomt er et tachymeter(?).)

Tipper det samme som over, med unntak av remmen. Denne gangen tipper jeg hai i stedet, selv om jeg var skåsikker på at de små, svake runde flekkene vi ser der er typisk for struts. Jeg ha ihvertfall ingen slike "imperfections" på et belte i haiskinn, men om det ikke er struts, kommer jeg ikke på noe annet som er koblet til noen av elementene på noen av skivene... Nå må da alt være rett? er (Men det trodde jeg jo i stad også, men da hadde jeg ikke fasiten på første bilde.)

red: Jeg regner med riktig gjetning blir bekreftet med en gang, eller skal den pågå en viss tid uansett? Hvis det siste, vil jeg gjette struts likevel. :p

Angående remmen.. Dyr knyttet til et element? Havet eller månen? Det ser jo ut som struts, men det er vel ikke spesielt knyttet til hverken måne eller vann.. :p De løper imidlettid rundt 70km/t, der du har satt pilen på tachymeteret, er det et hint, din snik? Tipper Nå uansett struts, det er ihvertfall ikke hai eller noe annet havdyr jeg komme rpå at man lager remmer av i farten.

Struts stikker vel hodet i jorda (element) ;)

Hei :) Dere er veldig på sporet, men ingen har svart helt korrekt. Tackometer skala er kalibrert for å vise hastigheten til et objekt i bevegelse. U er utvilsomt veldig lik men alså ikke en tackometer skala i dette tilfelle. Ingen har heller svart korrekt på alle X Y Z.

Ingen har gjettet korrekt materiale på reimen.

Venter litt med flere tips.. :)

Et tachymeter viser X per time ved å måle hvor lang tid X tar (med chronometerfunksjonen). Ikke nødvendigvis hastighet - de er en misforståelse. Man kan mål "hva som helst" med et tachymeter, inkludert avstand, drivstofforbruk og mye annet. Med mindre skalaen faktisk IKKE tilsvarer en tachymeterskala i logaritmisk økning langs skiven, er det der er et tachymeter, uansettt hva det er laget for mer spesielt.
Har tatt en kjapp superimposing, og så vidt jeg kan se, ER dette definitivt en korrekt tachymeterskala, med mindre det er desimal-skalaen innenfor du peker på. Det matcher jo i tilfelle med påstanden om at den ikke måler hastighet, ettersom desimalskalaen måler tid - hvem som nå enn har bruk for å måle minutter i tideler og hundredeler, i setdet for å dele det opp i sekunder... Ble også brukt som nøyaktighetsskala på noen klokker.

Angående X Y og Z, så mener jeg det jeg har skrevet er rett, hm.. er det feil eller for lite spesifikt det som har komemt frem? :p

X er jo en minuttviser for chronoen, som Mathfjeld er nevnt er femminuttersinndeling egnet for seiling, og kalles vel også sailor dial eller Yacht-dial. Er det mer detaljer om inndelingen, eller minutttellerdialens utforming du er ute etter?
Y viser månefasen, kalles solunar dial, og viser når det er lavvann og høyvann (pilene inni peker på korrekt klokkeslett i viseren rundt for hvv fullt tidevann (inni de blå, månen nærmest) og lavvann (inni de gule, månen lenger unna, eller relatert til noe solgreier. kan det kalles tidevann-subdial eller noe? Er det kjent nok til å ha et norsk navn i det hele tatt?
Z bukes til å stille Y, ettersom tidevannstidene i forhold til klokkeslett varier rundt omkring på kloden.
U: Det med røde tall ER en tachymeterskala - selv om det er beregnte til noe spesielt på denne klokken. Det innenfor er en desimalskala.

rem: Emu?

red: Fant originalbildet du har brukt her også. Der kalles det en "production counting scale", men jeg må skuffe deg med at det er et helt ordinært, fullstendig vanlig tachymeter - som som nevnt kan brukes til å måle mye annet enn hastighet. Du måler antall sekunder per X, og tachymeteret viser deg antall x i timen.

Kan jo lime inn originalforklaringene på det første bildet og, som er:
X = Yachting dial

Y = "Solunar period" dial

Z = Pusher for setting lunar time

For U sin del gir X ingen andre treff som er samme (sub)dial, så jeg stiller meg litt skeptisk til sannhetsgehalten. Det samme gjelder solunar dial, som så vidt meg bekjent ellers kalles tidal dial eller tide dial. Om det egentlig skulle vært et solunar dial, måtte det faktisk vist de beste fiske og fangsttidene - det er DET som er det interessante i solunar-charts/tabeller/whatever.

Og z brukes altså fortsatt til å stille Y

Samme side har forøvrig en del unøyaktigheter i flere av chrono-undersidene så jeg ville ikke støttet meg til den i fremtidige quizer. (om du HAR hentet bildene fra http://www.chronomaster.co.uk, selvfølgelig, men siden de har begge originalbildene virker det jo sannsynlig.)

Hei, artig at noen hadde lagt ut denne informasjonen på nettet. Jeg har selv skannet den fra et sveitsisk tidsskrift fra 1951, offisiell informasjon fra Ebauche i Sveits.

Gert har svart riktig på klokkeskivene og fortjener en premie for det :)
Y: Viser høy- og lavvann (tidevann)
X: Viser 5 minutters intervaller for seiling i forbindelse med start (5 minutter mellom signal og start).
Z: Justering av månefasen (tidevann)
U: Viser skalaen for telling av produserte enheter pr. time. Du tar tiden på produksjonen av en enhet (maks 60 sek) for så å se antall produserte enheter pr. time, selvsagt veldig lik en tachometerskala :)

Men fortsatt er det ingen som ar tippet riktig materiale på reima. Så den er fortsatt premie for den som tipper riktig. Noen er inne på riktig «element», men vi skal nok ikke så langt som til Afrika, Australia eller tropiske strøk, nei mye nærmere enn som så…

Jeg skjønner ikke dette snakket om tachymeterskalaen. Den er jo lik "alle" andres tachymeterskalaer. F.eks den på Speedy. Om den er beregnet til måling av noe annet enn km/t så må den vel også kunne brukes til det, eller? 1 km på ett minutt er 60 km/t, ikke sant. I just don't get it...

Klarer ikke å unngå å holde meg til sjøen jeg..

Er det en type stingray/skate?
Men så var det disse imperfeksjonene da.. Får ikke det helt til å stemme med et marint dyr heller...

Jeg skjønner ikke dette snakket om tachymeterskalaen. Den er jo lik "alle" andres tachymeterskalaer. F.eks den på Speedy. Om den er beregnet til måling av noe annet enn km/t så må den vel også kunne brukes til det, eller? 1 km på ett minutt er 60 km/t, ikke sant. I just don't get it...
Det ER en helt vanlig tachymeterskala. Du kan måle hva som helst med en tachymeterskala, så lenge
1: du skal finne antall X i timen, og
2: du kan måle hvor mange sekunder X tar.
kilometer i timen, miles i timen, doble fustasjeopphengsforkoblere i timen, mengde ressurser forbrukt i timen, osv - det spiller ingen rolle.
Klarer ikke å unngå å holde meg til sjøen jeg..
Er det en type stingray/skate?
Men så var det disse imperfeksjonene da.. Får ikke det helt til å stemme med et marint dyr heller...
Nei, jeg innbiller meg at det var struts eller en eller annen tropisk fulg som hadde slike. Men kan det rett og slett være en type fisk? I tilfelle tipper jeg steinbit, fordi det er den mest brukte skinntypen tidligere. De har dessuten flekker, selv om jeg trodde de var større. Nå er vel oppdrettslaks mer brukt, men det er dette definitivt ikke.

Det ER en helt vanlig tachymeterskala. Du kan måle hva som helst med en tachymeterskala, så lenge
.....

Per definisjon er ikke det helt korrekt.

En tachymeterskala er igjen per definisjon en skala som kan brukes til å måle enten hastighet eller distanse.
Den kan selvsagt benyttes til å måle andre ting også, men navnet er altså knyttet opp til hastighet og distanse.
tachy er en avstamming fra gresk, takhus, som betyr hurtig.

Så dette at du sier at skalaen vi ser på bildet til chronometer er det samme som et tachymeter er rett og slett ikke helt korrekt. Det som er korrekt er at det kan brukes som et tachymeter med base 1000 meter.

Antall produserte enheter i timen er jo en hastighet. Akkurat som antall kilometer i timen er en hastighet. Enheter forløpt i løpet av en bestemt tid.

Ellers virker det jo ikke som om du forstår hverken hvordan et tachymeter virker eller hva det er når du skriver "med base 1000 meter" - det gir overhodet ingen mening. Tachymetre er fullstendig uavhengig av måleenheter - bortsett fra timer og sekunder. Base ditt og base datt er tull - den eneste grunnen til at det klistres på er at det skal bli lettere for folk å forstå hvordan den brukes. (Selv om det sannsynligvis virker mot sin hensikt. Tissot presterte å "konvertere" tallene fra kmt til miles i timen, og prodyuserte med det en "tachymeterskala" som ikke fungerte til noe som helst...)

Et hvilket som helst tachymeter kan (som du korrekt sier) brukes til å måle antall produserte enheter i timen, antall kilometer i timen, eller hva-som-helst-annet- i timen. Men at man bruker en tachymeterskala til noe annet enn bevegelseshastighet, gjør ikke skalaen i seg selv til noe annet. Akkurat slik et målebånd ikke blir en linjal selv om jeg bruker det til å tegne en rett strek.

En tachymeterskala er en skala som måler x i timen, basert på en måling av antall sekunder per x. Skalaen på klokken ER en tachymeterskala. Å si at den "er identisk med en tachymeterskala" gir ingen mening. Enten er det en tachymeterskala, eller så er den noe annet - og da er den ikke identisk.

Jeg kan selvfølgelig lage en klokke som skal måle antallet ganger en ape hopper i timen, klistre på en fullstendig generisk tachymetreskala på skiven, og insistere på at det er en apehoppeskala - men det er fullstendig meningsløst, er det ikke. ;)

Med mindre noen faktisk kan dokumentere at dette ikke er en tachymetreskala, fordi den er noe annet enn en tachymeterskala OG forskjellig fra en tachymeterskala har jeg tenkt å være en sta jævel, og hevde at fakta er fakta. :p

Base 1000 på et tachymeter er sentralt da det forteller hvilke distanse du må måle over for at resultatet skal bli korrekt i forhold til enheten på tachymeterskalaen. Et tachymeter må ikke nødvendigvis ha base 1000.

Jeg forteller deg bare hva tachymeter faktisk betyr.
At et tachymeter også kan brukes til andre beregninger av enhet pr tidsenhet ligger selvsagt i sakens natur.
Faktum er bare det at navnet tachymeter er knyttet opp til målingen av hastighet eller avstand ved hjelp av tid. Dermed er det heller ikke fullstendig uavhengig av måleenheter..

Altså er det opp til produsenten hva denne skalaen skal kalles og om de vil knytte det opp til hastighet og strekning ved å kalle det tachymeter. Mer generelle skalaer har et annet teknisk navn, men jeg klarer bare ikke å grave fram hva dette var eller hvor jeg fant det.

Kommentaren er altså kun hva navnet er, ikke hva det kan brukes til. Trodde det gikk tydelig fram i sted.

Steinbit

Steinbit er riktig og 2-0 til Gert. :D

Skinnet er produsert 300 km nord for polarsirkelen står det på esken. Reimene ble produsert i Slovenia med merkenavnet Kuki, men skinnet er nok norsk og ble distribuert av en tidligere urmaker på Jessheim, Yngvar Petlund. Den finnes i flere fargevarianter, også naturfarget grå som på bildet nedenfor. Det ble også laget reimer i elgskinn.

http://www.kuki.si/history.html - 1998

Ellers skal jeg ikke gå inn på diskusjonen rundt tachometerskalaer men poster heller original definisjonene som ble benyttet av Ebauches S.A. of Neuchatel and the Swiss Federation of Watch Manufactures of Bienne i 1951 (La Suisse Horlogere no. 3 1951). Dette er jo en vintage konkurranse, hvor vinneren fant fram til orginaldefinisjonen!
Jeg hadde nok også godtatt tachometer som svar.. :) :)

steinbitgr.jpg

steinbitrd.jpg

prod-text.jpg

tide-text.jpg

tachometer.jpg

tachometertext.jpg

Base 1000 på et tachymeter er sentralt da det forteller hvilke distanse du må måle over for at resultatet skal bli korrekt i forhold til enheten på tachymeterskalaen. Et tachymeter må ikke nødvendigvis ha base 1000.
Ooooog der viste du at du virkelig ikke forstår hvordan et tachymeter fungerer (eller for den saks skyld, hva det er).

Tachymetre er identiske uansett hva de skal måle. Det er ingen forskjell på tachymetre som måler miles/time eller km/time!

Et tachymeter er et tachymeter. Hvis du skal måle miles i timen, ja da stopper du stoppeklokken etter en mile. Skal du måle kilometer i i timen - ja, da stopper du stoppeklokken etter en kilometer. Skal du måle hvor mange bananer du spiser i timen, eller hvor mange makrellbokser som blir produsert i timen, så stopper du klokken når du har spist en banan eller når en makrellboks har blitt produsert. Eventuielt kan du telle to bokser eller to bananer og dele på to, for å få et mer nøyaktig gjennomsnitlig resultat.

For å sitere wikipedia:"The spacings between the marks on the tachymeter dial are therefore proportional to 1/t where t is the elapsed time, and hence the tachymeter scale is hyperbolic and noticeably non linear.

The function performed by a tachymeter is independent of the unit of distance (e.g. statute miles, nautical miles, kilometres, metres etc.) as long as the same unit of length is used for all calculations. It can also be used to measure an industrial production process in units per hour. A tachymeter is simply a means of converting elapsed time in seconds per unit to units per hour.

For å oppsummere:
1: Et tachymeter har ingen "base"
2: En tachymeterskala er en matematisk bestemt non-lineær skala.
3: Skalaen på klokken er en tachymeterskala uansett hva noen mener man burde benytte den til.
4: En tachymeterskale er fullstendig enhetsuavhengig (se 1).

Jeg forteller deg bare hva tachymeter faktisk betyr.
Ja, og det har du rett i. Men så er det slik at en tachymeterskala er en tachymeterskala uansett hva man bruker den til, uavhengig av skalaens opphav og hisotorie - som var poenget JEG prøvde å få frem i min forrige post. Det er faktisk ikke en skala som forandrer seg og er ulik fra gang til gang, eller alt etter hva man bruker den til. (Men mtp. base-forvirringen din kan jeg skjønne hvor du har den feiloppfatningen fra.)

For å ta en analogi: En datamaskin er en enhet som er laget for å prosessere data. PC står for Personal Computer. Men om jeg brukte datamaskinen min til å knuse sure hjemmedyrkede vindruer, ville det fortsatt være en datamaskin - selv om det ville vært så som så med dataprosesseringen, og selv om jeg kalte den en vinstamper... Det blir jo meningsløst om jeg skulle kunne påstå "Nei, dette er en vinstamper som tilfeldigvis er identisk med en datamaskin, bortsett fra det har den ingen ting med en datamaskin å gjøre, for en datamaskin brukes til å behandle data, og denne behandler druer!" Jeg antar at du hadde vært tilbøyelig til å påsta at den påstanden var feil? Det ville jeg ihvertfall. (Med mindre temaet for kvelden var filosofi og det stod en god flaske whisky på bordet, men det har vi ikke her, og ikke er det filosofisk aften heller.)

(Nå har jeg holdt min kjepp så høyt i været at jeg er stygt redd noen tar den og slår meg i hodet med den snart, men jeg tar sjansen.)

@chronometer: Hadde du ikke gitt et hint om at vi skulle veldig mye nærmere enn Afrika og Australia (og vi var i det våte element), tror jeg jeg kunne gjettet en god stund. Ikke så ofte man ser det etter krigens dager, vel?

Uff, se så langt det blir når man bare skal skrive en post etter "middag" før man legger seg.