Vintage Rolex Service

Medlem
26. mars 2014
Denne - hentet fra VRM - kan være grei å få med seg;

Think twice before bringing your vintage piece to your local RSC.
An internal memo (starting 2016) mentions that each vintage Rolex that RSC refused to service will be
stamped on the inside case back with 3X meaning "Rolex service forbidden".
Even if you bring your watch for an estimate.
You can imagine how these 3 X will affect the value of your watch.
So I think Roger is right
happy.gif

http://www.network54.com/Forum/2075...+Rolex+just+started+the+XXX+death+mak+program

Med fare for å ta feil, tror ikke dette skjer i Norge eller Europa for den del.
Tom

Du har sikkert rett i at praksis vil variere, avhengig av hvor strengt Rolex velger å håndheve nye retningslinjer. Det gjenstår jo å se siden den er ny av året…

Uansett, sikkert greit for medlemmene her inne å være klar over potensiell risiko før man velger AD/RSC fremfor uavhengig urmaker for sine gamle klenodier.

Innlegget stammer fra en anerkjent europeisk bidragsyter på VRM, hvis kilder hos Rolex Genève har vist seg å være pålitelige tidligere.

For eldre og sjeldne ur som uansett må videresendes fra AD til RSC (finnes vel ingen RSC i Norge/Norden) ville jeg personlig heller valgt en erfaren uavhengig urmaker.

Jeg vet ikke hvilke kriterier de vil legge til grunn, men argumenter RSC har fremført tidligere for å nekte service har typisk vært at det ikke finnes reserve deler tilgjengelig. For å utstede en RSC service garanti har de sikkert også definerte kriterier. Det er ikke uvanlig å finne RSC service papirer hvor det f.eks. står «garanterer ikke vanntetthet». Disse delvise garantiene tror jeg de ønsker seg vekk fra.

Rolex har vel p.t. en garanti på å kunne utføre service på nye ur i inntil 20 år, men utfører likevel service på betydelig eldre modeller. Utfordringen melder seg nok primært for ur som er en del eldre og hvor salgsvolumet (og reservedeler) i sin tid var begrenset.