vintage unboxing #2

Medlem
31. juli 2010
Sted
Stavanger
Jeg har tidligere vintage-unboxet 2 seiko'er. Nå er det tid for en ny unboxing. Og jepp! det er en ny vintage.

Dette er en Girard Perregaux gyromatic (chronometer HF =high frequency)

Fra midten av 50 tallet og utover begynnelsen av 60 tallet hadde GP store planer om å være den første klokkeprodusenten som lanserte et verk på 36000vph. I 1965 greide de dette og lanserte denne modellen, derav HF betegnelsen.

Chronometer betegnelsen fikk uret etter å ha blitt sertifisert hos Neuchatel Observatory som senere ble COSC. For å demonstrere hvor bra det nye verket var så sendte de avgårde helt ordinære verk til COSC, ikke verk som var spesielt tilpasset og fintunet. Dette betydde at de tok vilkårlige ur rett fra produksjonslinja og sendte avgårde. Dette var jo uhørt på den tiden. Det var vanlig å sende verk som var øremerket COSC fra produksjonsstart og som ikke var tiltenkt å brukes i vanlige ur - verkene var for ømfintlige til å tåle daglig bruk!

Året etter vant GP den prestisjefulle prisen "observatory centenary prize" for sitt arbeid med dette verket.

Dette uret fant jeg på E-bay til en OK sum. Historikken til GP, samt historikken til dette spesifikke uret gjorde at jeg valgte å kjøpe det.

Tilstandet på uret er OK, Ingen dype ding's men noen skraper er det. Noen bittesmå flekker på dial hvis man ser nøye etter. Dialen er ikke re-done og alt skal være orginalt her! Dog er tuppen på sekundviseren noe "bøyd". Den tilter litt nedover. Uret bærer preg av å ha blitt brukt en del, em er i forbausende god stand gitt alderen!

En annen morsom sak er at dato'en skifter 1min over midnatt med et lite smell! Lynraskt! Ingen quickset på dato så jeg fikk se dette en del ganger da uret skulle stilles fra 12.07 til 20.07 idag.

Uret ble kjøpt med aftermarked reim og lås. Jeg så at låsen var merket INEX og reimen er merket GENUINE teju' LIZARD. Ymse kvalitet på reim og lås kan man vel si?..

Uansett så er det morsomt å ha verdens første inhouse verk-modell med 36.000 vph:

35mm er lite i forhold til noen 45mm beist jeg har i klokkeboksen....
DSC00213.jpg

Snedig kremfarget dial. Selve kassen gulltonet. "14K gold filled". dvs si at det kanskje er et gram eller to med 14K gull?

DSC00211.jpg

DSC00209.jpg

Verket ser i allefall ut til å holde seg godt i form:
verket.jpg

Takk for at du tok deg tid!

Erik

En sjarmerende liten sak! Om noen vil lese litt mer om 36000-verk, har jeg denne i bokmerkefolderen min.

Det er du som skal ha takk, Erik, som tar deg tid til slike flotte presentasjoner og deler med oss.

Klokkene var virkelig flotte i "gamledager", denne er intet unntak. Kjøp flere vintage ur og legg ut flere utpakkinger, takk:D

Dette tar av

Må være deilig å pakke ut det ene flotte uret etter det andre. Slike historiske horologiske begivenheter er nettopp slikt som jeg "tenner på" også. Historisk verdi altså.

PS! Er du sikker på at viseren ikke er bøyd for å passe under glasset? Har selv hatt en JLC som jeg vet var slik "med vilje". Super klokke det der, gratulerer så masse.