Vintage - what to buy

Medlem
16. juli 2013
Innlegg
2
Jeg ønsker å kjøpe min første ordentlige klokke...

- Budsjett 10-20k
- Skinnreim (brun eller svart)
- merke: ikke relevant
- stil: klassisk

Kan noen hjelpe? Er ikke så mye som jeg syntes ser bra ut på finn.no, det er en Rolex (precision) der som jeg syntes ser ok ut, men jeg vet ingenting om klokken...
 
Hei. Med budsjettet du oppgir (10-20.000) er det mange pene vintageklokker innenfor rekkevidde. Den første som jeg kommer på er den klassiske (men kanskje ikke så originale) Rolex Datejust. Disse kan man få for en ca 14-17.000 her på tidssonen. De kommer som oftest på lenke, men det er en smal sak å få klokken over på en rem :)

IMG00034-20100620-2122.jpg

443197d1306490439-rolex-leather-band-combos-lets-see-em-datej.jpg
 
Redigert:
Omega Pie-pan i stål eller gull er et fint valg med.
Veldig klassisk og populær, men dessverre har jeg skjønt at det er en del snusk og kanari ute og går hvis du ikke har en Trusted Seller.

Ser du nevner både skinnreim og at det skal være klassisk.
Men denne falt veldig i smak hos meg ... uten å vite annet om selger og uret annet enn hva jeg sett og hørt på forumet (og det er positivt) - http://www.tidssonen.no/forum/klokker-9/fs-vintage-omega-seamaster-120-a-9348/
 
Jeg støtter datejust, 1601 eller 1603. Klokken som definerer klassisk!
 
Jeg er enig i at Rolex har mye bra, men det dukker opp en del annet fint i klassen som IMHO er mer klassisk enn DJ. Min stemme går til eldre JLC som en gang i blant dukker opp i denne prisklassen.
 
Tja. Hva med en vintage tudor submariner på hodinkee rem?

Vintage omega speedmaster bør også ses på.
 
Omega

Da man sier vintage, så Omega fra 50-60 tallet er top av listen for meg. Noe bilder for å gi deg ideer om hva finnes. Happy hunting!

IMAG0507.jpg


IMAG0115_zps5b3feb7d.jpg


IMAG0400.jpg


IMAG0321_zpsa98a26b1.jpg


IMAG0502.jpg


IMAG0163_zpsf5ddd75c.jpg
 
Jeg ville vurdert en Breitiling Top Time. Meget pene ur. Vurderer disse stadig selv. :)




10331_14199_square.jpg


BreitlingTopTimeChronograph.JPG



Breitling_TopTime_2002_60s_01-006.jpg




Slår forresten også et slag for Tudor Snowflake fra 70-tallet som @Entropy anbefaler her også.


tudor-snowflake-bw1.jpg
 
Redigert av en moderator:
Min stemme går også til datejust. Masse forskjellige skiver å velge i mellom. Sjekk ut linendial, den er nydelig spør du meg. Og datejusten er like fin på skinnreim som den er på jubilee. Deler er null problem, som kan være problem med noen andre vintage.

Eventuelt vintage speedmaster som tidligere nevnt her!
 
Skal du kjøpe vintage, anbefaler jeg (i all beskjedenhet) å lese sjekklista på bloggen min. Mange fallgruver. Og trusted seller gjelder nødvendigvis ikke. Finner du noen prospects, legg en lenke ut her på sonen, så kan vi hjelpe deg med due dilligence. Lykke til!

Her er artkkelen: http://arnesnerdorama.blogspot.no/2012/04/gode-rad-til-deg-som-skal-kjpe-et.html?m=1

En annen ting: tenk også service og deler. Mange vintage-klokker har verk som det er dårlig med deler til. Da kan det bli vanskelig å få service, eventuelt veldig dyrt. Omega er et trygt valg i så måte.
 
Redigert:
Henger meg på forslaget om en 70-talls Tudor Submariner Snowflake, disse er svært robuste og enkle å ta service på, har en selv som ikke bytter eier.
Tom
 
Tudor Snowflake er flott, og hvis du får tak i en til under 20K er det bare å klemme til. Dessverre tror jeg det kan bli vanskelig å finne en bra utgave til noe særlig under 25K.

Edit: I god TS-ånd oppfordres du hermed til ytterligere sparing. 50% økning av budsjett er innenfor normalen.
 
Redigert: