Vintage

Omega eller Rolex

• Rolex

Stemmer: 4 57,1%
  • Omega

Stemmer: 3 42,9%

• Antall stemmer
    7
Medlem
21. juni 2017
Sted
Tr.heim
Har over lengre tid tenkt på å kjøpe meg en skikkelig klokke til hverdagsbruk. Jeg er ikke en spontan shopper, så jeg bruker en del tid på å bestemme meg. Har vært å prøvd Rolex Sub/GMT/SD, men synes den er for glorete. Har testet TAG, IWC, Breitling, Panerai, Rado, Tissot, uten å få "kjenslan" som svenskene sier.

Når jeg leter etter en hverdagsklokke, tenker jeg at den må passe til hverdagsantrekket. Det er pt. dress/skjorte, så jeg har landet på et dress/pen ur. Har tittet på Longines og Zenith, og liker looken deres godt.

Etter mye bildesøk, lesing og forum-browsing, har jeg landet på at jeg ønsker et vintage ur, av typen Rolex eller Omega. Mer spesifikt, Rolex Oyster Perpetual, eller Omega Seamaster.

for eksempel:

Det jeg lurer på, er om det er noen klassiske fallgruver jeg må unngå, eller er det bare å dunke på?

Vedlegg

• omega.jpg
    omega.jpg
    8,6 KB · Visninger: 0
  • rolex.jpg
    rolex.jpg
    72,7 KB · Visninger: 0
Du er ikke spontan, men vil dunke på med vintage-kjøp? Litt selvmotsigende, anbefaler deg å bruke tid - og 'kjøpe selgeren' før du slår til. Her er det mange fallgruver

Enig, bruk litt tid, sett deg inn i saker og ting. Mye rart på markedet. Personlig kan jeg anbefale Omega Seamaster av en viss størrelse. Noen er så små som 33 mm, andre 36 mm - disse millimeterne utgjør fryktelig mye på håndleddet. Se gjerne etter en Seamaster 30, manuelt verk, solid og pålitelig, rimelig service og fin størrelse. Jeg er veldig fornøyd med denne fra 1959, kaliber 268 og opp mot 36 mm. Lykke til!
IMG_2030.JPG

Du er ikke spontan, men vil dunke på med vintage-kjøp? Litt selvmotsigende, anbefaler deg å bruke tid - og 'kjøpe selgeren' før du slår til. Her er det mange fallgruver

Anbefaler å ikke "kjøpe selgeren" når du kjøper vintage. Selv erfarne selgere (meg selv inkludert) kan trå feil. Stol kun på dine egne vurderinger ift originalitet og hva klokken er verdt. Spør gjerne her på TS. Men gjør det før du kjøper. ;)

Utover det er jeg helt enig poenget med å bruke tid, jf. blogg-artikkelen jeg lenket til. :)

Har trålet chrono24 i ca ett år etter forskjellige klokker, og ser det kan svinge mye prismessig. Valuta er heller ikke helt på min side om dagen. Har lagret en liste med ca 20 klokker som har ligget til salg en god stund, som jeg tenker det går å prute litt på. Et annet alternativ, er å vente til jeg skal ut å reise i sommer. Regner med det finnes noen fine vintagebutikker i London og Madrid.