Holy shit, dette var jo genialt. Ekte pro tips @Qwestern
Er alle i Norge på Vipps allerede?
Holy shit, dette var jo genialt. Ekte pro tips @Qwestern
Er alle i Norge på Vipps allerede?
Ja, det er ikke langt unna. Tatt i betraktning at en del innbyggere i Norge ikke er gamle nok til å ha telefon (/vipps) så begynner de å nærme seg.Vipps i tall
Tall som teller · Antall Vippsere: 4,1 millioner - 75 % av hele Norges befolkning og mye mer på vipps.no ·www.vipps.no
At en smart-telefon skal brukes til alt og skal få adgang til alt om meg, inkludert biometrisk data, skal jeg aldri tillate.
En del applikasjoner spionerer på andre applikasjoner: sånn er det bare.
Denne "smart revolusjonen" skal nok skje uten meg og en del andre folk som har forstått at data stjeles, samles, misbrukes og også videreselges på markedet.
Data om folk er blitt et salgsvare.
År etter år sprenger det skandaler over hele verden om personlig data som misbrukes.
Når blir det nok for at folk våkner, det vet jeg ikke, men det kommer en dag.
For hva det er verdt (og ganske offtopic i denne tråden):
1. Selve telefonene/platformene dvs iOS og Android: De blir presset mer og mer på uvettig bruk av data om brukere. I de nyeste versjonene av operativsystemene så har de stadig strengere og strengere begrensninger på hva apper får lov til å gjøre, og gjør det mer klart for deg hvilken app som gjør hva (indikasjoner på når apper bruker kamera, mulighet for å sjekke tidslinje på hva appen har aksessert av data, kun tillate bruk av gps mens du aktivt bruker hver enkelt app osv).
Om du tror det er hemmelige bakdører osv som NSA eller lignende byråer i USA kan bruke til å ramme nettopp deg via iPhone/Android, det får du selv velge om føles som en betydelig risiko i ditt liv. Hver av oss får selvfølgelig velge sitt nivå av paranoia/forsiktighet.
2. Appene man installerer: Jeg har jobbet med, og har mange kollegaer som jobber med, noen av de appene som er installert på flest telefoner i Norge. På app-utvikler siden så er min erfaring så langt er at de seriøse miljøene strekker seg langt for å minimere uvettig data-innsamling/bruk (se GDPR lovgivningen). Så lenge du kun installerer mainstream norske apper som FINN, Vipps, NRK osv så er du iallfall ganske trygg på app-siden. Jada, det skjer noen overtramp/tabber ("Smittestopp Første Forsøk" var personvernmessig krise) - men da smeller det også godt og høylydt i media og IT-miljøet og Datatilsynet kommer på banen.
Når alt det er sagt: jeg personlig ville ikke brukt noen av de "through-and-through" kinesiske telefonene til noe sensitivt arbeid. (Huawei etc, der selskapene er heleid av Kina)
Blir ikke overrasket dersom nettopp det å ikke ha smart-telefon garanterer at noen følger med.På bakgrunn av alle lekkasjer som har skjedd og som skal nok skje gjennom mobiltelefon applikasjoner og sine mange tvilsomme servere, er min tillit kraftig redusert og derfor velger jeg å stå unna.
Det handler ikke om å bli skremt av NSA etc... Men uansett, fasiten "har du ikke gjort noe galt, har du ingenting å gjemme" er ikke noe jeg følger heller.
Problemene er mange nok for at man tenker seg to ganger før man bruker mobilen for alt mulig, spesielt hvis man ligger biometriske informasjoner der.
Paranoid er jeg ikke men naiv er jeg det ikke heller.
Akkurat nå ruller det seg ut en stor sak mellom den Franske regjeringen og Marokko på bakgrunn av den Israeli "Pegasus" software som ble tydeligvis brukt for å spionere på Macron sin mobil og 7 andre franske embetsmenn sine mobiler.
"Ganske trygg" er ingen stålsikker garanti, til og med for de som tror de er trygge.
"A top private mobile security company called Zimperium analyzed over 1.3 million apps on both iOS and Android-running systems, and the results were rather disturbing. Nearly 84,000 Android apps and 47,000 iOS apps were found using public rather than private servers, and 14% of those were dangerously misconfigured, exposing all kinds of sensitive information to the world.
As Wired points out, this kind of data leaking doesn't have to be intentional by any means. All it takes is to cut a couple of corners in the configuration process and server routing, and all kinds of personal data is exposed for the taking. This is exactly how these apps have done it. Rather than putting in the effort to set up their own servers through which to route sensitive data, they are making use of the public Amazon Web Services, Google Cloud, and Microsoft Azure back-end services."
Thousands of Android and iOS Apps are leaking your data
Nearly 84,000 Android apps and 47,000 iOS apps were found using public rather than private servers, and 14% of those were dangerously misconfigured, exposing all kinds of sensitive information to the world. The disturbing part is that it's more than just basic advertising-related information...www.phonearena.com
Blir ikke overrasket dersom nettopp det å ikke ha smart-telefon garanterer at noen følger med.
Ser egentlig heller ikke de store fordelene ved å droppe smartelefon sålenge man bruker laptop, e-post og bruker den samme lap-topen til å logge inn via feks bankID.
Blir ikke overrasket dersom nettopp det å ikke ha smart-telefon garanterer at noen følger med.
Ser egentlig heller ikke de store fordelene ved å droppe smartelefon sålenge man bruker laptop, e-post og bruker den samme lap-topen til å logge inn via feks bankID.
OT @speedieThomas For oss som ikke følger så godt med, hva var det egentlig med personvern og 1. utgave av smittesoppapp'en?
For min del foretrekker jeg å bruke laptopen for å surfe (med VPN), gå på email eller på banken.
Smarttelefon bruker jeg for vanlig kommunikasjon, bilder og 1 chat-app som er anonym og kryptert.
Det som er med chat-appene er at uansett at disse er krypterte, vil en annen app som spionere på alle app du har på mobilen, få det til å lese det du skriver i chat-app før det blir sendt gjennom kryptering.
Men sosialemedier app og tull app osv har jeg ikke.
Det jeg kan gjør fra en trygg laptop vil jeg ikke ta opp med en smarttelefon og jeg nekter å skanne trynet mitt eller fingeravtrykkene mine på en mobil eller noe annet: disse kan misbrukes på høye grader.
Det å generelt være klar over at datalekkasjer kan skje fra tjenester/selskaper med sikkerhetshull, det er en sunn tilnærming. "Bruk bare det man trenger" og kritisk tenking = sunt. Helt enig i det.
Men jeg tror "laptop og web er trygt - smartphone og app er utrygt" dikotomien din er litt naiv. ¯\_(ツ)_/¯ (Hvis jeg forstod deg rett da)