Vrang urmaker?

Medlem
28. sep. 2010
Hei alle sammen.
Her oppe på Hadeland har vi ei klokkesjappe, S.O.Bang Ur og Optikk.
Uansett hva slags klokke merke jeg spør om han kan reparere (Certina, Fortis, Omega, Heuer Longines ete etc), så er svaret:" Je får itte tak i deler til dessa klokkene lenger".....

Er'n blitt batteribytter, eller er det umulig å få deler om dagen?

Tommy

Hei alle sammen.
Her oppe på Hadeland har vi ei klokkesjappe, S.O.Bang Ur og Optikk.
Uansett hva slags klokke merke jeg spør om han kan reparere (Certina, Fortis, Omega, Heuer Longines ete etc), så er svaret:" Je får itte tak i deler til dessa klokkene lenger".....

Er'n blitt batteribytter, eller er det umulig å få deler om dagen?

Tommy

Hvis det er vintage ur så stemmer nok det. Noe kan fortsatt leveres fra enkelte grossister, men for mange merker er det ikke mulig å få tak i reservedeler gjennom vanlige kanaler. Enkelte urmakere har imidlertid tatt vare på deler.

Swatch Group har vel og generelt knepet inn på deletilgangen til ikke-AD-er?

Det er blitt noen år siden,men jeg fikk reparert min gamle konfirmasjonsgave på Lambertseter ur. Et lite tannhjul ble byttet og en liten bunke penger.

Det er nok enklere og mer strømlinjeformet å bare bytte batteri. Lambertseter ur fikk også prøve seg på noen gamle arvegods gullsaker. Her var de ikke så heldige... vel de går, men et avvik på 20 minutter på noen timer... Så det er vel også litt kompetanse inne i bildet. Mekanisk klokke vil ta tid, og så "vet" hav vel at eieren vil klage på pris...

:cool:

Swatch Group har vel og generelt knepet inn på deletilgangen til ikke-AD-er?

Helt korrekt! Du må være AD på de ulike merkene og ha et "verksted" med div spesielt utsyr, påkrevd av SG.. Hva som er påkrevd er ulikt på de ulike merkene fra SG.. Innfrir ikke urmakeren kravene må urmakeren sende inn klokken(e) til SG og de gjøre jobben der.. noe som stort sett tar sin tid! Blir vel generelt vanskeligere og vanskeligere for urmakere å få tak i deler utenom til de merker de selv er AD på..

Om dette er riktig og den rette veien å gå videre er nok lite trolig sett ut i fra et kund perspektiv i alle fall.. Mindre konkurranse.. høyere pris? lenger reparasjonstid osv er vel ikke noe å juble for!? På en annen side kan man jo skjønne at merkene vil ha en vis kontroll på ting.

Redigert:
Om dette er riktig og den rette veien å gå videre er nok lite trolig sett ut i fra et kund perspektiv i alle fall.. Mindre konkurranse.. høyere pris? lenger reparasjonstid osv er vel ikke noe å juble for!? På en annen side kan man jo skjønne at merkene vil ha en vis kontroll på ting.
Man kan jo håpe det dukker opp flere serviceverksteder som tar imot klokker i posten og kan gi butikk-AD konkurrnase, men det spørs vel i lille Norge. Imidlertid har man jo Ofrei m.fl. for deler, og dyktige frittstående urmakere som f.eks. Tusen Tikk i Bergen. Så får det heller være at det tar tiiid der og.