Vurderer å kjøpe Rolex på Finn.no, men det er jo litt skummelt

Medlem
8. sep. 2011
Sted
Oslo
Hei dere

Har sett på noen klokker på Finn og så lurer jeg på om det er noen her som kan gi meg en "second opinion". Først av alt om det ser ekte og greit ut. Ganske ny i klokkegamet.

Dette skal være en gave til kona

Takk for hjelpen

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53548078&searchclickthrough=true&searchQuery=rolex

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53978600&searchclickthrough=true&searchQuery=rolex

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=52460591&searchclickthrough=true&searchQuery=rolex

Den siste anonsen ser ut til å være fra en goodguy fra TS.

Den siste er også 34 mm, mulig det er som ønsket, men greit å gjøre oppmerksom på det

Hei dere

Har sett på noen klokker på Finn og så lurer jeg på om det er noen her som kan gi meg en "second opinion". Først av alt om det ser ekte og greit ut. Ganske ny i klokkegamet.

Takk for hjelpen

Vel, er du ny i klokkegamet ville jeg holdt meg unna vintage og gave til kona! I hvert fall gammelt dyrt spikerstål fra 60 tallet :)

Vel, er du ny i klokkegamet ville jeg holdt meg unna vintage og gave til kona! I hvert fall gammelt dyrt spikerstål fra 60 tallet :)

Takker for mange gode tilbake meldinger. :) Denne klokken er nå solgt. Hvorfor er dere skeptisk til spikerstål fra 60 tallet?
Denne klokken er båret av min søster i over 10-12 år. Den har hatt 2 servicer i løpet av denne perioden.
Å har fungert prikkfritt, er det noe ikke jeg har fått med meg med tanke på 60 talls Rolexer?

Har jo noen 60 talls Rolexer selv også, har aldri hatt noe mer tull med de en 70-80 og 90 talls Rolexer.

Vel, kommentaren her var myntet på trådstarter som er uerfaren med vintage klokker i kombinasjon med gave til kona. Eldre klokker har en høyere sannsynligheten for slitasje og behov for reparasjon, noe som kan være kostbart. Annonsen gav også utrykk for ukjent service historikk, noe man da må beregne inn i prisen.

"Beskrivelse
ROLEX REF. 1007.

Selger her en Rolex ref. 1007.
34mm boysize. Eller en stor dameklokke etter dagens standard. Denne klokken er ifra 1967.

Sølvfarget skive, klokken kommer med oyster lenke.
Dette er den originale lenka til denn klokken.
Har akkurat fått denne i innbytte, så kjenner ikke service historikken. Har hatt den på winder i 3 dager, tatt den ut av winderen om natten. Den har god gangreserve og holder tiden."

Ok, jeg fikk inntrykk av at Rolexer fra 60 tallet var værre en andre årganger. Når det gjelder vintage Rolex så må jeg si meg helt uenig med deg og Loevhagen. Så lenge man gir de en service innimellom 4-5 år så er de noen skikkelige Tanks av noen klokker.
Jeg har flere venner som har kjøpt 60-70 talls Rolexer til sine bedre halvdeler som er kjempefornøyde, å aldri har noen feil i det hele tatt.

Å i veldig manges øyne så er bare vintage mye kulere enn nytt, det sender ut litt andre signaler liksom :)

Så jeg er fortsatt ikke redd for å anbefale vintage Rolex til fruen. Oyster kassen er veldig solid og verket sitter godt beskyttet.
Men husk å gi den litt omtanke(service). ;)

Den andre klokken som trådstarter har linket til hadde ikke jeg vært redd for å kjøpe til min kjære.
En kul klokke som kan bæres i mange år.

Lykke til med gave til kona. Spikerstål eller ei ;)

Redigert:
Når det gjelder vintage Rolex så må jeg si meg helt uenig med deg og Loevhagen.

Jeg tviler ikke at eldre Rolexer er solide. :)

Min vinkling for en uerfaren kjøper er at man skal vite hva man kjøper. Helt konkret tenker jeg på at det er ingen garanti at en uerfaren kjøper faktisk kjøper en kosher Rolex. Det betyr ikke at selger bevisst selger uekte saker, men det er en kjensgjerning at til og med selgere av vintage av og til ikke helt vet at det han / hun selger ikke er 100%.

Dette er et generelt utsagen - og ikke rettet mot noen selgere spesielt. Trådstarter skal kjøpe en gave til kona og bør være 100% sikker på at det han kjøper er thumbs-up.

Verre enn det var det ikke.

Men @Preben Lidi , hvorfor skrev du egentlig innbytte og ukjent servicehistorikk i annonsen?

Etter å ha flippet endel klokker har jeg etterhvert funnet ut at det er bedre å beskrive klokkene i en litt dårligere stand enn de egentlig er.
Vi oppfatter tilstand på klokker ganske forskjellig. Derfor bedre litt under en over streken.

Hun, min søster har hatt 2 servicer iløpet av perioden på 10-12 år? Men husker ikke når, mao ukjent service historikk.
Jeg gidder rett og slett ikke å pynte bruden for salg. Holder meg heller litt under enn litt over når j beskriver tilstand osv.

Kjøperen av denne klokken vi her snakker om sendte meg en mail i ettertid å var kjempefornøyd med en klokke som var bedre enn beskrevet.
Det er jo hyggelig å få slike tilbake meldinger.
Liker bedre å få positive tilbake meldinger enn mailer om at den var litt mer sliten enn beskrevet. :)

Redigert av en moderator:
Hei dere

Takk for hjelpen

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53548078&searchclickthrough=true&searchQuery=rolex

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53978600&searchclickthrough=true&searchQuery=rolex

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=52460591&searchclickthrough=true&searchQuery=rolex

Vedr. øverste link: Er den 34 mm er det vel en date og ikke datejust, med 19mm mellom lugs, ikke at det gjør noe, flott frue-ur.

Ved kjøp av vintage Datejust vil det vel ofte være en mulighet for at bl.a. visere eller skiven kan være byttet. Det er vel uansett de færreste koner som vil ta på vei dersom det skulle være tilfelle. Personlig opplever jeg ikke vintage Datejust som noe stort samlerobjekt, og essensen må vel da være om klokken har originale deler. Ved første øyekast kan jeg ikke se at noe skulle være uoriginalt i vedlagte annonser. Selger i første annonse har jeg handlet med tidligere, og det var utelukkende positivt.

Redigert: