Jeg kjøpte en 2004 Touareg med V6 motoren i 2006, da var den gått ca 70k og jeg hadde den i 3 1/2 år, da var den gått ca 170k. Jeg har faktisk aldri eid en bil så lenge...
Førsteinntrykk:
Dette har du vel gjort deg selv, så skal ikke bruke for mye tid her. Utseende er vel litt sånn elsk/hat. Jeg synes bilen ser bra ut, spesielt med de nødvendige extras. Den mister litt mot konkurrentene på finish innvendig, da jeg synes der er litt ivrige med hardplasten og den dustete løsningen de har valgt på lokket på oppbevaringsplassen på toppen av dashbordet kunne de spart seg for - det ser bare billig ut. Ellers er setene gode, det er plenty med plass og bilen er overraskende god å kjøre. Navigasjonen er en vits, så hvis den du vurderer er utstyrt med dette hadde jeg vurdert å sette inn en ny løsning der. Automatkassen er ikke kjappest i verden, men den er god nok (for en stund). Det er jo ikke en racerbil, men den går greit nok i forhold til hva man skulle tro. Det sliter i hastigheter over 170 km/t, men det er jo et marginalt problem for de fleste. Over 150 km/t hører du speilene og "vingestativet" på toppen uler som varulver mot månen.
Dette er forøvrig den eneste Touaregen du må finne på å kjøpe fra før 2008, hvis du fortsatt har lyst på en Touareg etter dette. R5 dieselen er ubrukelig til annet enn å lagre ting du ikke får plass til inne, og så vidt jeg har skjønt har dreiemomentet ødelagt alle V10 dieselbilene som finnes. V8 bensin ble vel ikke solgt i Norge, så de som finnes er vel importert fra USA.
Andreinntrykk:
Nå må jeg litt brydd erkjenne at drivstofføkonomi ikke bryr meg nevneverdig. Da selgeren lovet meg et snittforbruk på en drøy liter synes jeg dette hørtes bra ut. Han hadde forsåvidt sine ord i behold, jeg hadde et snittforbuk på 1,8l/mil i de årene jeg hadde den, iflg kjørecomputeren. Det eneste som var litt plagsomt var de gangene jeg var på langkjøring. Når snittfarten passer 140-150 kmt. skal du være oppmerksom på at den slurper i seg godt over 2l/mil, og når tanken kun er på 100l blir det hyppige fyllinger. Men er du glad i pølse er det kanskje ok med litt bensinstopp...
Da bilen hadde passert 100k begynte moroa. Jeg er ikke i nærheten av å huske alt som måtte fikses, men skal ta det jeg kommer på i farten. MASSE elektronikk, cruisekontroll, varsellamper, styringsenheter for både det ene og andre, vindusviskere, blinklys, keyless, varmetråder, speilkontroll osv... Da Møller prøvde å snike seg unna garantiansvar måtte jeg manne meg opp - faen til frekkhet! De presenterte meg en regning på 60.000,-. Det fikk jeg til slutt tatt på garantien, men bare å måtte ta diskusjonene synes jeg var unødvendig.
Da jeg skulle ha 120k service skulle Møller ha 13.500,-, den har sikkert gått opp nå. Jeg lurte på hva dette skyltes og han på kundeservice sa i fullt alvor at det var fordi det gikk så mye olje på den
Skifte av xenonpærer kostet 5.800,-.
Da girkassen begynte å fuske sa Møller at det mest sannsynlig var en styringsenhet (av et eller annet slag). Den skulle de bare ha 35.000,- for, og det var absolutt verdt å gi det et forsøk før hele kassen måtte skiftes. De kjente ikke til noe problemer med disse kassene, hvilket var litt pussig siden alle andre jeg pratet med kjente til mange problemer med denne kassen, og anbefalte bytte av kassen tvert.
Da jeg leverte bilen i innbytte stoppet bilen på vei til butikken (no shit), og som et siste takk for nå måtte en bensinpumpe skiftes. Normalt ingen stor sak, men Møller synes den pumpen var verdt 11.000,-. Forøvrig skjønner jeg godt at pumpen var sliten etter all den bensinen den hadde pumpet... Med alt var det nok "utbedringer" for ca 200.000,- på bilen i løpet av de drøye 3 årene jeg hadde den.
Nå ble det mye pengesnakk her. Alle vet at det koster penger å ha en bil, så mulig jeg har overvurdert betydningen av det i din kjøpsprosess. Mest irriterende var nok all tiden på verksted, for ikke å snakke om ræva service.
Bilen er, når den virker, en kjempegod familiebil. Den kommer seg frem over alt, virkelig over alt! Og selv om jeg ville foretrukket litt mer krutt er den mer enn god nok i dagligbruk. Og det er masse plass!
Utrolig nok var jeg blitt glad i bilen, og hadde jeg kunne slippe å forholde meg til Møller hadde jeg nok kjøpt meg den nye.