Watchco omegaer snart slutt på moroa

Medlem
31. juli 2010
Sted
Stavanger
Snakket litt med Marcus Alexander (han som styrer sjappa på watchco Australia) og han sier at Omega har planer om å strupe tilgangen til NOS delene som gjør at Watchco kan levere NOS omega slik som de har pleid å gjøre. 2015 er det stopp. Dog har de opplevd at de delene de etterpurt hav vært tilgjenlig, utilgjengelig osv osv allerede nå. Derimot planlegger de å "avslutte med et smell" siden dette vil sette en stopper for geskjeften deres i 2015. Hva de legger i dette er uvisst, men jeg vil råde de som er innafor å følge med på ebay profilen deres.. Akkurat nå ligger det en del urverk tilsalgs, personlig tror jeg de vil selge unna en del rask før de avslutter med å selge det de har av ferdige ur,nemlig SM300's osv osv.

Sett av litt sparepenger til salget som kmmer de neste 2mnd. Har en mistanke at det blir vildt..

Snakket litt med Marcus Alexander (han som styrer sjappa på watchco Australia) og han sier at Omega har planer om å strupe tilgangen til NOS delene som gjør at Watchco kan levere NOS omega slik som de har pleid å gjøre. 2015 er det stopp. Dog har de opplevd at de delene de etterpurt hav vært tilgjenlig, utilgjengelig osv osv allerede nå. Derimot planlegger de å "avslutte med et smell" siden dette vil sette en stopper for geskjeften deres i 2015. Hva de legger i dette er uvisst, men jeg vil råde de som er innafor å følge med på ebay profilen deres.. Akkurat nå ligger det en del urverk tilsalgs, personlig tror jeg de vil selge unna en del rask før de avslutter med å selge det de har av ferdige ur,nemlig SM300's osv osv.

Sett av litt sparepenger til salget som kmmer de neste 2mnd. Har en mistanke at det blir vildt..

Mulig jeg setter av en IED her men jeg synes ærlig talt vintage skal være vintage. Mange håpefulle som har gått på en smell etter 2.hånds kjøp.
Tom

Jeg har et veldig ambivalent forhold til Watchco.

Det jeg reagerer mest på er deres bruk av 552/565-verk fra gamle De Viller, Cosmic, Seamastere osv. Det blir bare ikke riktig i mine øyne. Det å kalle det NOS blir også feil. Det er strengt tatt ikke en SM300 opprinnelig og den er satt sammen av nyere deler. Det betyr at den ikke har ligget ubrukt på et lager siden 60-tallet (som New Old Stock EGENTLIG betyr).

Da synes jeg det faktisk er bedre å betale litt mer og få en "offisiell" restaurert SM300 fra Omega sjøl. Da får du ei klokke som har riktig verk i seg, er "returned to factory specs" og kan brukes som et moderne dykker-ur. Dessuten medfølger det papirer som bekrefter at dette er en jobb som er gjort av Omega.

Det er en til salgs på eBay nå. Den ligger litt høyt, men jeg mener at det burde være mulig å få den til $3500-4000. Den har vært til salgs en stund nå.

$_57.JPG

$_57.JPG

Eneste er at han ikke shipper internasjonalt. Burde kanskje også å være muligheter for, da den har ligget der en liten stund. :)

Men når det er sagt er jeg enig med Tom her. Det ALLER beste er ekte vintage. :cool:

Beklager off-topic, men @SpaceCowboy, hva er de største faremomentene ved kjøp av vintage SM300? Hva bør en kikke etter/passe særlig på? Er på jakt etter en, men er svært skeptisk til det internasjonale vintage-markedet mtp. frankener. I utgangspunktet ønsker jeg en 'all original', og så får den heller se sliten ut.

Redigert av en moderator:
Mulig jeg setter av en IED her men jeg synes ærlig talt vintage skal være vintage. Mange håpefulle som har gått på en smell etter 2.hånds kjøp.
Tom

@Tom Henriksen
Ingen bombe, Tom! Det er nok en oppfatning blant samlere at Watchco'ene overhodet ikke spiller i samme liga som en ekte vintage.
I mitt hode er ikke disse klokkene vintage, men nyere Omegaen med gammalt urverk. Jeg er enig i at en vintage SM300 er flere hakk høyere på den horologiske stigen enn disse watchco-klokkene. Min erfaring med vintage ur er at de tåler mindre, må oftere på service og at man blir litt mer redde for de. dette har gjort at jeg foretrekker nyere ur. Det er nemlig dilemmaet mitt, jeg elsker designperlene fra 60-70 tallet, men blir samtidig litt overbeskyttende hvis jeg har en 50 år gammel klokke. Det er akkurat her disse watchco-klokkene kommer inn, de er nye, nyservet, tåler litt mer bank og ikke minst, de ser jævlig bra ut. Hadde jeg vært litt mer uredd og litt mere penger hadde jeg nok blitt med på leken jeg også.

Angående at noen går på en smell i 2.hånds.kjøp av watchco-klokker så er det synd at enkelte ikke spiller med åpne kort slik at noen blir lurt og går på denne smellen. Samtidig kan man ikke bruke vintagemarkedet som referansepunkt når det kommer til ærlighet og åpne kort. Det er en jungel uansett.

Så lenge man tar en watchco for det det er så ser jeg ingen store ulemper (les: ikke vintage)

Jeg har et veldig ambivalent forhold til Watchco.

Det jeg reagerer mest på er deres bruk av 552/565-verk fra gamle De Viller, Cosmic, Seamastere osv. Det blir bare ikke riktig i mine øyne. Det å kalle det NOS blir også feil. Det er strengt tatt ikke en SM300 opprinnelig og den er satt sammen av nyere deler. Det betyr at den ikke har ligget ubrukt på et lager siden 60-tallet (som New Old Stock EGENTLIG betyr).

Da synes jeg det faktisk er bedre å betale litt mer og få en "offisiell" restaurert SM300 fra Omega sjøl. Da får du ei klokke som har riktig verk i seg, er "returned to factory specs" og kan brukes som et moderne dykker-ur. Dessuten medfølger det papirer som bekrefter at dette er en jobb som er gjort av Omega.

Det er en til salgs på eBay nå. Den ligger litt høyt, men jeg mener at det burde være mulig å få den til $3500-4000. Den har vært til salgs en stund nå.

$_57.JPG

$_57.JPG

Eneste er at han ikke shipper internasjonalt. Burde kanskje også å være muligheter for, da den har ligget der en liten stund. :)

Men når det er sagt er jeg enig med Tom her. Det ALLER beste er ekte vintage. :cool:

Vanskelig å argumentere mot dette @SpaceCowboy, det ALLEr beste er nok ekte vintage. Synd jeg ikke har baller til å ikke være redd for de. Mulig det er meg det er noe galt med.

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Vanskelig å argumentere mot dette @SpaceCowboy, det ALLEr beste er nok ekte vintage. Synd jeg ikke har baller til å ikke være redd for de. Mulig det er meg det er noe galt med.

Jeg synes det er helt fair å være skeptisk til vintage... :)

Men hvis du vil ha vintage look som har spesifikasjoner som ei ny-klokke, må du nok gå via Omega, jf. den som ligger på eBay ovenfor. Så vidt jeg har hørt, trykk-tester (og sertifiserer) ikke Watchco sine SM300. Men jeg kan ta feil. :)

@ErikR - out of curiousoty - hva heter de på eBay?
Hadde lagret selgeren watchcoaustralia eller lignende og når je sjekke for en uke siden hadde de frimerker å annet fjas