What to do... Rolex eller Panerai

Medlem
10. nov. 2007
Sted
Bærum
Sitter med en kjip følelse.. skal jeg selge Rolex Submarinern min 16613 blå skive og kjøpe/bytte i en Panerai eller noe annet?

Når jeg var litt yngre var 16613 overlegen alle andre klokker og hvis jeg noen gang fikk kjøpt meg en skulle den ALDRI selges.. , men jeg vet neimen lenger om det er klokken for meg.. Synes liksom ikke den sitter helt som den skal, pluss at den blir litt "glorete" med sine gull ledd, og det passer ikke alltid inn i div settinger feks på jobb..

Så kjære klokkevenner: Hva ville dere hatt? Har jo hatt en 111 og likte den godt, men det var litt surt at den ikke hadde dato og at man måtte trekke den annen hver dag..

Trenger i såfall en Panerai som er selvtrekkende og dato..

Kjør debatt..

Lett valg........PAM 312 er perfekt!

3 dagers automatisk inhouse verk, dato UTEN boble.........1950 kasse........litt buet glass............perfekt harmoni!
At prisen i tillegg ikke er avskrekkende er jo ikke ille!

Du må unnskylde men 16613 har aldri vært min kopp så den ville jeg byttet bort mot enhver Panerai.

Submarineren er, sammen med Exploreren og GMT-Masteren, de største bautaene innenfor sportsursegmentet. Seamasterelskere er sikkert ikke helt enige, men jeg mener Submarineren er selve referanseuret for hvordan et dykkerur skal se ut. En Submariner på Oysterlenke synes jeg er et av de mest visuelt vellykede ur som er laget. Jeg liker godt Panerai, og 312 er et flott ur, men selv ville jeg normalt ikke solgt en sub for å kjøpe en Panerai. Da ville jeg heller ventet og spart til jeg kunne supplere samlingen med en Panerai.

Når det er sagt, er jeg i likhet med Svein Bertil ikke så begeistret for 16613. Sportsur skal, etter min mening, ikke være pyntet. De er laget for en type bruk, og bør ikke ha egenskaper unødvendige for bruken. 16613, med sin blanding av gull og stål og nydelige blå skive er en veldig pen klokke, men for meg blir det som en LR Defender med forkrommede felger - en designmessig selvmotsigelse. Jeg vet heller ikke helt når jeg ville brukt det – i de anledninger hvor det passer med et pyntet ur ville jeg ikke brukt et dykkerur. Så var jeg i dine sko, hadde jeg kanskje byttet det ut med en Panerai. :)

Du må jo ha en Submariner, men kanskje du skulle frigjøre midler ved å bytte til en 14060 i stedet? Så får du litt lettere penger til en Panerai.

Så mitt svar blir "ja takk, begge deler", men kanskje du skulle skaffe deg en enklere Submariner i stål?

Har tenkt på 16610, men jeg synes det blir en for vanlig klokke.. Må ha noe som ikke alle har.

Btw hva ligger en PAM 312 på om dagen brukt?

Da er jo Submariner uansett helt feil, og du burde gå for en PAM!

Rolex Submariner er mye rart, men "noe som ikke alle har" er det ikke ;)

Dersom du ikke er så veldig begeistret for Sub'en din lenger er det
gjerne like greit å bytte. Mye penger å ha liggende hvis den ikke blir brukt.
Personlig ville byttet ført og fremst fordi jeg foretrekker større kasser og fordi
jeg selv gjerne skulle hatt en Panerai. Synes de er utrolig stilig.

Hva er prisen på PAM 312 som Svein Bertil nevner?

Kommer an på bruk og behov. Enig med at 16613 er en pen klokke, men personlig synes jeg også at den faller litt mellom to stoler bruksmessig. Hva men annen Rolex? GMT IIc f.eks.

Hva med en Pam 233 :) 8 dagers opptrekk, dato, buet glass og 1950 kasse :p

Helt enig at Pam 312 er en god erstatter, eventuelt en Pam 104 med dato og automatic, prisen er i hvert fall billigere en 312 som er ca 6800 Usd (LNIB)
Eller hva med en Submersible? Pam 24 Røff tøff, dato og auto. :)

Ellers synes jeg de klassiske (gjerne eldre) Rolexene type sub eller GMT i SS er utrolig flott og absolutt mye finere enn G/S Rolex. IMO

PS. Etter 2 uker i Frankrike i sommer så jeg sikkert et oppimot 100 Rolex, men kun 2 Paneraier... FYI

312 koster 43.7 hos Bjerke, men du finner dessverre ingen der da alle (3) som hittil har kommet in har gådd raskere enn du rekker å si 312...........fortsatt en hel del på venteliste så norskjøpt er nesten umulig i år.

Brukt finnes ikke ennå på markedet..........siden de første 2000 (K serien)er ennå ikke ute hos AD:erne.

Du bør regne med listepris som minimum for å sikre deg en 312.

Jo men å snakke om en listepris i USD er litt urelevant eller?
Vi bor i Europa og siden ikke alle reiser til USA hver annen dag å sannsynligvis ikke vil sjanse på å slippe unna tollen som for tiden ikke slipper igjennom mye.
En ekstra 25 % på ca 40+ er ikke så deilig vel?!

Alt finnes........hvis risikoen er verdt det!

Vel.. jeg bare poengterer at det finnes.
Hva vet vi, kanskje Erik skal til US en dag 8)

Nok om det, hva mener Erik om forslagene som har kommet?

Hva er egentlig problemet, Erik ?
Du har jo i lang tid hevdet at du har vært minst 50% mentalt italiensk.....

Du vet sikkert hva jeg vil anbefale ! :mrgreen:

Ta meg med på en kjøretur en dag ! ;)