Winder for daily beater?

Medlem
14. mai 2014
Sted
Bergen
Venter levering på en Rolex 116610LN, og det blir min første automatiske klokke. Lurer på om det vil være lurt å ha den i winder når den ikke er i bruk? Kommer til å være min daily beater, så den kommer til å bli brukt nesten hver dag, burde jeg skaffet winder til den?

Om du bruker den hverdag så trenger du ikke winder, er nok "powerreserve" i klokka så den ikke stopper :). Ikke at det er noen krise om den blir liggende og evt stopper

• Liker
Reaksjoner: rolexx
Ja er klar over at den kan ligge en stund uten å winde. Lurte bare på om det er "bedre" for uret å gå konstant istedet for av og på hele tiden. takk for svar :)

Jeg føler winder nesten er unødvendig på klokken med få komplikasjoner.
Mer nyttig på klokker med feks moonphase, perpeptual kalender, dag, måned etc..

Edit:
Etter hva jeg har forstått er det bedre om den bare står i ro, enn at den skal tikke og gå.

Venter levering på en Rolex 116610LN, og det blir min første automatiske klokke. Lurer på om det vil være lurt å ha den i winder når den ikke er i bruk? Kommer til å være min daily beater, så den kommer til å bli brukt nesten hver dag, burde jeg skaffet winder til den?

Mitt svar blir nei. Du skal bruke klokken hver dag, klokken har vel en gangreserve på 48-50 timer så det skal gå smertefritt. For å vri litt på det. Ville du latt den nye bilen din stå ute på gårdsplassen på tomgang fordi du var redd for ikke å få start på den igjen? ;)

Jeg tror heller ikke du tenger winder. Jeg har ikke så mye erfaring, men med to klokker med like få komplikasjoner som sub'en savnes ikke winder. Jeg går en stund med hver av klokkene - 2-4 uker. Mens jeg bruker den ene klokken stopper den ikke, men en opptrekking og stlling må til når jeg skifter klokke. Det tar ikke mer enn 30 sek å stille. Tror ikke det har noe å si hvor fort olje tørker om den står i winder eller ikke (eller stopper helt opp)