Winder

FRD

Medlem
10. nov. 2015
Sted
Straumgjerde
Hei

Driver å lurer på å kjøpe en winder til klokkene mine...

Hvilke windere er å anbefale?

Noen spesielle en bør holde seg unna?

Prisklasse 0 til 3-4 tusen tenker jeg...

Mvh
Fredrik

Jeg har prøvd et par av billigste sort, men ble aldri fornøyd før jeg kjøpte Beco. Spesielt var det stor forskjell på lydnivået. De billigste winderne er riktig nok så mye billigere enn Beco at om jeg ikke hadde hatt dem på soverommet ville jeg kanskje gått for det. Liker veldig godt mine boxy. Spesielt det at man kan legge til når nye klokker kommer inn. :D

Siden dette er Startgropen, så tar jeg sjansen på et kanskje kontroversielt spørsmål: Er det ikke litt paradoksalt å bruke store beløp på et urverk som for all del ikke skal inneholde batterier eller elektronikk, for å så å la det trekkes opp ved hjelp av en strømkilde? Hvordan forsvarer man dette, som purist?

• Liker
Reaksjoner: Genta og ruuden71
Siden dette er Startgropen, så tar jeg sjansen på et kanskje kontroversielt spørsmål: Er det ikke litt paradoksalt å bruke store beløp på et urverk som for all del ikke skal inneholde batterier eller elektronikk, for å så å la det trekkes opp ved hjelp av en strømkilde? Hvordan forsvarer man dette, som purist?
Jeg tenker mer at man har den i winder fordi det er mer praktisk med tanke på å slippe å stille klokken og diverse komplikasjoner, man klarer seg jo helt fint uten winder. "Begrenset" gangreserve er vel et nødvendig onde når det kommer til mekaniske klokker.

Jeg tenker mer at man har den i winder fordi det er mer praktisk med tanke på å slippe å stille klokken og diverse komplikasjoner, man klarer seg jo helt fint uten winder. "Begrenset" gangreserve er vel et nødvendig onde når det kommer til mekaniske klokker.
Jeg ser den. Poenget er da: Hvis det først er OK å benytte strøm til å trekke opp urverket, kan man ikke like gjerne plassere strømkilden på innsiden (i et batteri), som på utsiden? Det vil jo være enda mer praktisk.

Jeg ser den. Poenget er da: Hvis det først er OK å benytte strøm til å trekke opp urverket, kan man ikke like gjerne plassere strømkilden på innsiden (i et batteri), som på utsiden? Det vil jo være enda mer praktisk.
:D he he, nå er det vel andre grunner enn "miljøprofil" at de fleste her liker mekaniske ur.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg kjøpte nettopp en Rapport London Evo. Veldig praktisk. Går både på batteri og strøm. Trenger ikke adapter for å bruke batteri.

- C

Men, det er jo lite rart at det ikke finnes mekaniske windere (eller, finnes sikkert..) Burde ikke være så komplisert å lage det. Bygge om en gammel bestefarsklokke eller noe..

Patent: Hvis man kobler postcount i denne tråden til en winder, så kan klokkes trekkes til evig tid. :D

Hm. * stikker ut for å finne en passende clutch *

My point exactly. Hvis elektronikk først er OK, hvorfor stoppe med winder? Hvorfor er strømdrevet winder OK, men ikke strømdrevet urverk?

Hvem har sagt at "strømdrevet" urverk ikke er ok?
Det ene utelukker ikke det andre...o_O

My point exactly. Hvis elektronikk først er OK, hvorfor stoppe med winder? Hvorfor er strømdrevet winder OK, men ikke strømdrevet urverk?

Hvem har nevnt miljøprofil?
Sorry - jeg trodde du tullet jeg, men tydeligvis ikke, so I rest my case;)