Wittnauer

eba

Medlem
19. mai 2009
Er det noen kjennere av Wittnauer-klokker som kan komme med litt generell info. om merket?

eba skrev:
Er det noen kjennere av Wittnauer-klokker som kan komme med litt generell info. om merket?
Jeg vet fint lite og ingenting om Wittnauer annet enn at de er et underbruk av Bulova, som igjen er et underbruk av Citizen. Fra tilfeldig nettsurfing forbinder jeg Wittnauer i dag med dekorerte dameklokker.

Wittnauer er mig bekendt helt enkelt den amerikanske agent for Longines, og der blev udgivet Longines ure under navnet og visse egne.
De var ret store i USA, her er ex en kronograf for ca 1960-65 - dejlig ensartet patina på visere, markeringer og perle, og patineret bezel - helståls kasse.
WittnauerproffLanderon248jh.jpg

vh

Wittnauer var ganske riktig amerikansk og kanadisk agent for Longines, og også for Angelus, Audemars Piguet, Agassiz, m.fl. Men de solgte også ur under eget merkenavn. Disse ble dels produsert i selskapets egne verksteder i Sveits, og utstyrt med verk fra blant annet Girard-Perregaux, Valjoux m.fl. I likhet med mange andre "amerikanske sveitserur" ble også flere av modellene satt sammen i USA, med sveitsiske verk i lokalt produserte kasser, for å slippe unna den høye tollsatsen på importerte ur.

Navnet Wittnauer stammer fra selskapets grunnlegger; en sveitsisk immigrant som begynte å importere klokker fra hjemlandet. Jeg vet ikke om selskapet fremdeles eksisterer, men de produserte ihvertfall ur under eget navn til ut på 70-tallet.

Ninjaedit: Som Krille skriver kjøpte Bulova, et av de andre amerikanske urmerkene, selskapet i 2001. På hjemmesiden Bulova.com er det en hel kolleksjon med navnet Wittnauer (men ikke på sidene ment for Europa) I løpet av min lille titt så jeg ingenting der som jeg ble fristet av.