WTB: Luftvernmissil

Hopalong

Støttemedlem
Medlem
16. juni 2009
Sted
Cockaigne
Etter noen år med fellefangst på hytta har bestanden av mink gått betraktelig ned og antallet overlevende sjøfuglkyllinger i nærområdet tilsvarende opp. Men det en annen skadedyrbestand som har tatt seg veldig opp de siste årene; nemlig helikopterne. Tidligere var denne arten sjelden å se i skjærgården, og ble regnet nærmest som en kuriositet og severdighet, men nå er arten blitt så tallrik at den er en ren plage. De bråker og stinker og skremmer folk og fjær og får samtlige bikkjer i skjærgården til bjeffe. Jeg er temmelig sikker på at de har mer enn litt av skylden for at makrellen har holdt seg unna de siste årene også.

Dessverre har disse skapningene etablert en trekkrute like over hytta vår. Det virker som om de hekker inne i landet et sted, men trekker til kysten for å beite når været er bra. Det må være et reir eller en fødeplass på en holme like bortenfor, for mange av dem slår seg ned der. Beboeren der driver med matvarebutikker, så det er mulig han legger ut fôr til dem. Det synes som om enkelte hytteeiere liker disse skapningene, for jeg tror ikke de hadde klart seg særlig godt uten tilpassede habitater og god tilgang på fôr.

For meg er det imidlertid tydelig at bestanden nå er mest til skade. De har fortrengt det meste av stambestanden av sjøfly som pleide å lande rundt i skjærgården, og det er bare spørsmål om tid før neste art kommer til å bukke under. Arten er overmoden for en fornuftig og bærekraftig beskatning, men først må antallet reduseres til et tålelig nivå. Min plan er å ta ut de mest aktive individene, gjerne på dager med mye trekk. Slik håper jeg å endre trekkrutene og å gjenoprette artens naturlige skyhet for mennesker. Forhåpentligvis vil det føre til at andre arter som har forsvunnet fra skjærgården vil etablere seg igjen. Jeg tenker da hovedsakelig på den toppløse svabergsrypa, som knapt har vært observert her siden nittitallet.

Jeg ønsker derfor å kjøpe pent brukte bakke-til-luft missilsystemer. I utgangspunktet er jeg mest interessert i enkle enmannsvåpen som Stinger-raketter eller liknende, men større, fastmonterte anlegg kan også være aktuelle om prisen er riktig. Utstyret trenger ikke være helt up-to-date; helikopterne flyr lavt og sakte og burde være relativt enkle å treffe. Skulle noen for eksempel sitte på et gammelt NOAH-batteri eller aller helst pent brukte NASAMS-deler ville det vært midt i blinken (bokstavelig talt).

For ordens skyld nevnes at jeg selvsagt har jegerprøve, og at jeg har to bikkjer som nok kan brukes til eventuelle ettersøk i tilfelle skadeskyting. Ta kontakt - gjerne før fellesferien begynner.

Denne arten du snakker om (vestlige helikoptre) har visst de siste årene trukket så langt øst som Afganistan. Tror det er visse miljøer der som blant annet driver med nedskytning av slike på profesjonell basis. Kanskje det er mulig å få hjelp der.

Har samme problem hos oss.
Er vi nesten naboer, tro?

Forøvrig har jeg serdeles gode kontakter og kan ordne både øst- og vest produserte bakke til luft arrangement.

Dog er de vestlige noe mer pålitelige. Har testet en russisk SAM fra syttitallet. Det var som en nyttårsrakett med lett styring.

Har forøvrig også tilgang på firling med 12,7 mm og sporlys. Det er langt mer underholdende!:mrgreen:

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Hehehe...

lurer på vad konsekvensene hadde blitt om dette hadde blitt publisert på amerikansk website.......visstnok regnes sikkert luftevernsmissiler som "weapons for home defense", men det kunne jo tenkes at du ble anklaget for terror trusler.....;)

Haha, fantastisk!

Du kan jo prøve å henge klesvasken og makrellgarnene til tørk i flaggstangen. Mulig det vil oppfordre skapningene til å holde avstand.

Eventuelt kan du gå til innkjøp av et større og sterkere helikopter og satse på at misunnelsen får dem til å skygge banen..

Later til at ingen har sett det virkelige problemet her; nemlig den lave bestanden av Toppløs Svabergsrype.

Jeg har selv observert arten ved en del anledninger, sågar deltatt i hekking, men dette ligger et stykke tilbake i tid.

Jeg snakker vel neppe bare på egne vegne hvis jeg sier at man kunne akseptert en viss bestand med helikoptre hvis de lot rypa i fred. Siden jeg selv ikke har naturlig opphold i skjærgården og dessverre ikke har fått lov hjemme til å delta i jakt på arten siden 90-tallet er informasjonen ny for meg. Men likefullt urovekkende.

For at mine etterkommere skal få gleden av å nyte synet, lukten og ikke minst smaken av denne delikatessen er det godt å se at tar oppgaven på alvor og ikke skyr noen midler...

Regner med du holder oss oppdatert!

Har samme problem hos oss.
Er vi nesten naboer, tro?

Jeg er noen mil lenger sør. Dessverre virker det som om disse skadedyrene har inntatt store deler av vår kyst, så det er på høy tid å gjøre noe. Jeg ble veldig begeistret for ditt forslag om luftvernkanon i stedet for missiler. Å få litt skytemessige utfordringer er jo bare morsomt. Et firlingbatteri på holmen hadde vært helt ideelt. Jeg får levere inn en våpensøknad og ta en tur til XXL for å se på utvalget.

Mogens skrev:
Later til at ingen har sett det virkelige problemet her; nemlig den lave bestanden av Toppløs Svabergsrype.

Godt observert. Denne arten, som var tallrik over hele landet for noen tiår siden, er nå nesten borte. Det skyldes nok ikke bare helikopterne - vi var mange som i likhet med deg drev intens jakt på disse fascinerende skapningene tidligere. Kombinasjonen av utfordrende jakt, flotte troféer og mørt kjøtt var unik. Antakelig gjorde vi oss skyldige i overbeskatning, og ser følgene av dette fremdeles. Dessverre virker det som dette viltets tilbakegang har ført til sterk vekst for andre arter som ikke er særlig interessante som jaktobjekter. Arter som Surmaget Ordvender, Bleknebb, Ustø Skrålhane, Sutret Småspurv, Hengestjert og Dekorert Brushøne finnes nå overalt. Habitatene hvor svabergsrypa tidligere holdt til er stort sett overtatt av Tilkneppet fettgås, som igjen hekker med den Nasale Tørklekråka. Den fryktede Takserende Skattegribben har også fått fast tilhold i de fleste av landets hyttekommuner. Selv jakter jeg ikke lenger, men det litt trist for mine sønner at de store flokkene med Toppløs Svabergsype og Lettlivet Nakendykker synes å være borte for alltid.

Det som gjør denne problemstillingen enda mer komplisert er at de ettertraktede artene kan være ekstremt vanskelig å skille fra hverandre. Det som i du i det ene øyeblikket er sikker på at er en Toppløs Svabergsype, en Lettlivet Nakendykker eller helst en krysning av disse, kan i neste nu ligne mer på Surmaget Ordvender (som forøvrig tilhører familien Utrettelig Øregnager).

Denne artsforvirringen har ledet til at det innenfor ornitologiske miljøer den siste tiden blitt forsket mye på en teori om at disse spesielle artenes artstilhørighet ikke er av konstant karakter. Mye tyder nemlig på at både Toppløs Svabergsrype og Lettlivet Nakendykker over tid kan utvikle så sterke trekk av artene Tilkneppet Fettgås og Sutret Småspurv at man ikke lenger kan gi en klar artsbestemmelse.

Det samme fenomenet kan man se blant hannkjønnene, spesielt i skjærgården eller fornemme villastrøk: Mens de unge oftest viser klare trekk av artene Ustø Skrålhane, Hengestjert (enkelte av disse har stakkars så hengende stjert at det hemmer dem fysisk) og Nasal Tørklekråke (krysninger forekommer hyppig), kan det virke som om de med alderen transformeres i retning Rutete Kvapsehane (tilhører familien Tilfreds Bedrehvitting). Felles for disse er at de instinktivt søker å hekke med de forhatte helikoptrene. Det er følgelig en sterk korrelasjon mellom disse artenes bestand, noe som forenkler artskontrollen betraktelig - spesielt dersom man har tilgang til Frodos foreslåtte firling.

• Liker
Reaksjoner: Pollux
Uff a´meg!
At det står så ille til hadde jeg virkelig ingen aning om. Det forundrer meg at ikke WWF eller den rød-grønne regjeringen har tatt grep for å verne om disse artene som på så mange måter har bidratt til en vakker og fruktbar skjærgård. Jeg mener imidlertid å ha lest at Giske på egenhånd iverksatte et prosjekt hvor han tilbød gratis befruktning til både ryper og dykkere.
Artene du beskriver som har overtatt habitatene til Svarbergsrypen høres jo ikke ut som noe man ønsker å støte på, verken i skjærgården eller andre steder. Heldigvis er disse langt sjeldnere i mitt nærmiljø, men hvis de trekker 10-15 mil nordover har jeg problemer.

Her ble jo hele den seriøse kjøpstråden til Hopalong nærmest ødelagt av denne diskusjonen, men det var fint å få belyst den alvorlige situasjonen.

Lykke til med kjøpet!

PS!
Det ligger en Bælfeit Overgangshøne i nabohagen, og det er intet vakkert syn...

• Liker
Reaksjoner: Preacher
I likhet med Mogens er jeg forundret over at kjente og kjære arter er fortrengt fra vår fauna på dette viset. Jeg kan dessverre ikke hjelpe når det gjelder tungt artilleri, men om beskatning av uønskede arter ikke skulle føre fram kan jeg bare oppfordre folket til å bevege seg nordover. Toppløs Svabergsrype finner en riktignok bare ytterst sporadisk utenfor sitt naturlige habitat, men til gjengjeld har bestanden av Trådlett Polarsnadderand vært stabil og bærekraftig i mange år.

Jeg er egentlig bare glad for at den toppløse svabergrypen har forsvunnet. Som far til to små jenter liker jeg ikke tanken på at de en gang i fremtiden skal by seg fram på denne måten for unge sprengkåte grønnskollestegger. Samtidig så er jeg enig i at somerene 90-tallet var en fin tid.

Jeg får levere inn en våpensøknad og ta en tur til XXL for å se på utvalget.

Det var lettere sagt enn gjort, gitt. Det viser seg at våpenforretningene her i landet er for pysete til å ta inn våpen med litt friskere skuddtakt og kraftigere kaliber enn en voksen elgrifle, så jeg må nok basere meg på egenimport. Heldigvis er utvalget større over dammen. Jeg har kommet til at en manuell tannhjulsdreven firling er litt for mye arbeid midt i ferien, men en versjon med fjernkontroll er midt i blinken (ha!). Med denne kan jeg sitte rolig på brygga med leskende drikke i den ene hånden og bekjempe skadedyr med den andre.

[video]http://www.fnherstal.com/index.php?id=658[/video]

Bestilling er sendt, og pakken går selvsagt som "gave" for å slippe unna mva og overivrige tollere. Nå gjenstår bare å få godkjent våpensøknaden. Jeg har hørt at det utrolig nok kan være litt tricky å få tillatelse til slikt, men jeg sendte søknaden direkte til regjeringen og fortalte hvem som pleier å sitte inni helikopterne, så det regner jeg egentlig med ikke skal bli noe problem.

Og med den manuelle styringen blir du kongen av grillfester i hyttefeltet. Finnes vel knapt gøyere festleker en manuell skadedyrbekjempning.

Ha ha...:D

Du trenger vel strengt tatt ikke tillatelse for å få denne inn.
Bare gjør som vanlig. Få dem til å merke pakken "books", så fyker den inn helt momsfritt også.;)

diskusjon

Skal si det er mulig å diskutere andre ting enn klokker her:D

Vel,da vet jeg at det er mulig å lufte andre ting enn urverk på denne siden.:cool:

Lykke til med jakten på missiler

Skal si det er mulig å diskutere andre ting enn klokker her:D

Tråden ble startet i stille ferietid, men med tanke på den fokus som har vært på unødig dumping mv på salgssidene i det siste, har du helt rett. Kanskje Juice kan flytte den til "Snikksnakk"?