WTT/FS: Gauguin mot ?

Hopalong

Støttemedlem
Medlem
16. juni 2009
Sted
Cockaigne
Jeg har et dobbelsidig bilde av Paul Gauguin. Den ene siden er en akvarell fra hans unge år, som angivelig skal være en kopi av en Daumier-tegning. Motsatt er enkle tegninger/skisser laget på Tahiti mens han arbeidet med det store verket "Hvor kommer vi fra? Hva er vi? Hvor skal vi?" (D'où Venons Nous / Que Sommes Nous / Où Allons Nous.) Kunstneren var dengang så økonomisk på knærne at han ikke hadde råd til å kjøpe lerret, og brukte derfor baksiden på tidligere arbeider. Det er innrammet med tegningene på forsiden, og akvarellen kan ses gjennom et glassfelt på baksiden.

Bildet tilhørte den private samlingen til avdøde direktør for Nasjonalgalleriet, Jens Thiis, og ble sammen med det meste av denne samlingen solgt fra Harald Holst Halvorsens kunsthandel i 1942. Bildet er senere solgt hos Blomqvist, trolig sent på nittitallet engang. Tegningene er verifisert Gauguin av Wildensteininstituttet i 2002.

Bildet har ingen naturlig plass hos meg, og egner seg nok bedre hos en kunstsamler enn på veggen. Før jeg eventuelt legger det ut for salg på et auksjonshus, tenkte jeg å høre om noen her inne kunne være interessert i et bytte - eller rent salg. Som byttemiddel er jeg vel mest interessert i eldre samleobjekter (redsub for eksempel), men andre ur kan også være aktuelle. Prismessig ligger verdien et sted rundt 60 000.

Dette er de beste bildene jeg har - stripene er gjenskinn fra huset i bakgrunnen :) Ta kontakt pr PM ved interesse, så kan jeg gi det jeg måtte ha av tilleggsopplysninger samt oversende kopi av papirene.

P8310083.jpg

P8310082.jpg

BUMP - i fare for å bli referert i denne tråden. Det er ikke så ofte Paul Gauguin-bilder er for salg i Norge, og flere av dem blir det ikke. Åpen for bud og bytteforslag.