Yema med nytt inhouse-verk

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Sted
Oslo
I gamle dager hadde franskmennene flere verk-produsenter (FE, Cupillard, LIP, Lorsa mm), men det er ikke stort igjen i dag. Den franske klokkeprodusenten Yema har vel rukket å bli 70+ år, men har såvidt jeg vet historisk ikke produsert egne verk, men har stort sett brukt FE (og ETA/Sellitta i moderne tid). De er imidlertid i gang med å lage seg en linje med egne verk.

Om dette er et direkte resultat av Swatchs mer eller mindre konsistente linje med å ikke supplere leverandører utenfor Swatch Group med verk/ebaucher er ikke godt å si, men jeg liker at flere utvikler verk. Det gjør verden til et litt mer interessant sted for oss som er opptatt av klokker:)

Det første deres verket kom i 2011, da de lanserte MBP1000-serien, et vanlig trehånds verk med dato, 4hz.
yiGaFQ8.png

Man kan kanskje argumentere for at verket ikke er Yemas, men heller morselskapet Montres Ambre, men det er semantikk:)

Uansett, det begynner nå å bli noe. MBP1000 er utviklet til å bli MBP2000, som vel bare er en oppgradering, uten at det er helt klart hva som er oppgradert. I tillegg varsler de nå MBP3000, som er en videreutvikling med GMT-funksjon. De skal tydeligvis finansiere dette vha en Kickstarter, f.o.m 15.10. Ikke mye informasjon å oppdrive om dette verket, men dette kan jo være spennende å følge med på!
pf-04659bdb--YEMA-3000-Gif.gif

Noen som har erfaringer med moderne Yema med disse verkene?

Jeg gikk på en GMT «smell» jeg også! Manglet en GMT i boksen og jeg syntes prisen virker attraktiv, sett i lys av at verket er «inhouse».

Blir nok blå skive her også, syntes den ser særdeles bra ut!

• Liker
Reaksjoner: Mr Davis og Todda
Må si jeg er litt spent på kassen, og hvordan bronsen patinerer. Jeg har en Squale Master med bronse kasse, som patineres veldig pent og subtilt. Syntes ofte bronse kasser fra rimeligere produsenter har en tendens til å utvikle til dels voldsom patina, noe jeg personlig ikke er å glad i.
Fargen på kassen til Yema ser litt gul ut, og det bekymrer meg litt..

• Liker
Reaksjoner: Todda
Må si jeg er litt spent på kassen, og hvordan bronsen patinerer. Jeg har en Squale Master med bronse kasse, som patineres veldig pent og subtilt. Syntes ofte bronse kasser fra rimeligere produsenter har en tendens til å utvikle til dels voldsom patina, noe jeg personlig ikke er å glad i.
Fargen på kassen til Yema ser litt gul ut, og det bekymrer meg litt..

Enig ang fargen. Har en Helson bronse som skal være i CuSn8, liker dem med sin noe rødbrune farge. Yema Supermann virker å være gulere, men antar patina vil endre «ny-looken» ganske raskt.
En annen ting er bezelen, hadde foretrukket at denne også var i hel bronse, slik som på stål/bronse utgaven.
Men alt i alt, prisen tatt i betraktning, ser det ut som en grei deal; inhouse verk, GMT, flott skive og visere, en slankere kasse en mange av superduper dykkerne som bronseklokkene til nå ofte har vært.
En review ligger her: https://www.fratellowatches.com/hands-on-with-the-yema-superman-gmt-with-an-in-house-movement/

• Liker
Reaksjoner: Kenny1000 og Todda