Zenith Sporto

elf

Medlem
29. april 2012
For et par måneder siden kom jeg over denne saken på et bruktmarked, og slo til. Jeg har ikke klart å oppdrive noe informasjon om klokken, og heller ikke funnet bilder av en identisk på nettet. Selgeren sa den var fra slutten av 50tallet/starten av 60tallet, basert på at den hadde subdial sekundviser. I mangel på verktøy har jeg ikke fått åpnet baklokket for å se på verket. Klokken fungerer og holder tiden bra. Noen her som kan si noe om klokken? Om den i det hele tatt er ekte?

zenith1_zpsbd277f64.jpg

zenith2_zpseeee0017.jpg

zenith4_zpsb63d60dc.jpg

WOW, for en tråd! Skjønner jeg må sette av en helg til å lese igjennom alle lukene i kalenderen. @Santos-Dumont, takk for mye lærdom om Zenith!

Da jeg fant klokken, lå den slengt på et bord omringet av 2-3 Omegaer. Selgeren virket en smule overrasket når jeg visste interesse for Zenithen fremfor Omega. Når jeg leser Zenith-kalenderen du linket til, blir jeg desto gladere for at jeg slo til på denne :D

Sporto ble altså produsert fra 50-tallet og frem til 1974. Er det noen måte for å fastslå produksjonsåret mer nøyaktig? Ved hjelp av nummeret på baklokket, eller må jeg kanskje åpne kassen :confused:

må nok åpne baklokket da gitt. Vet ikke om du har verktøy, men hvis ikke kan du se om du har liggende en "sticky pad"

Car-Sticky-Pad-SP-01-.jpg
vask den så lenge den er helt ren, og åpne ved å vri klokka mot klokka.