Zenith striking 10th

Medlem
12. mai 2012
Hei,

jeg lurer på hva erfarne klokkekjennere her inne mener om de to striking tenth modellene til Zenith; den første med klare designmessige likheter med gamle dagers Zenith, og Stratosversjonen med flybackfunksjon. Hvilke tanker gjør dere dere om disse klokkene opp mot hverandre? Videre, hvordan er resalgsverdien på Zenithklokker? Den første striking tenth'en i rosegull koster jo 160000 NOK, hva kan man forvente å få tilbake som bruktpris på en klokke med et år eller to på armen?

Takk for innspill og meninger!

Bruktpris legger jeg meg ikke inn på, men de er ikke på Rolexnivå ennå.

Personlig synes jeg Stratos blir for stor, og lik mange andre i samme sjanger.

Det du derimot kan være sikker på er at du får noe ikke alle andre går med på armen, samt et betydelig stykke urhistorie på kjøpet- kanskje et av de største.

Stratos uten striking 10th tiltaler meg mer da du får enormt mye ur for pengene...

Den nye Stratosversjonen er så vidt jeg skjønner ikke en limited edition. Det kan kanskje ha noe å si for resalgverdien av den versjonen. Ser at de allerede er billigere på gråmarkedet enn Striking 10th (det er en limitert versjon av non-Stratos-utgaven med bare svarte sub-dials som selges litt billigere, men som ikke er så pen IMO.

I den grad Chrono24.com er en indikator på pris, så tyder mye på at Striking 10th (den første limiterte) ikke har sunket så mye i pris fra den ble solgt. Med mva kommer man opp i summer over det jeg betalte for min, så vidt jeg husker. Når det gjelder gullversjonen ser jeg at den er å skaffe til ca. 80.000 på gråmarkedet (+mva), så hvis disse ligger på 160.000 i butikk, kan det nok være litt å spare.

Jeg ville nok godt for den originale hvis jeg hadde få muligheten (noe jeg for så vidt også har) - Pen i gull også, men da kun med svarte sub-dial. Krono med tjukk bezel blir feil for meg.

10Sno.jpg

Takk for svar!

Er relativt fersk jeg, tydeligvis; hva er "gråmarkedet"?... Det er utrolig stor prisforskjell da, kan tydeligvis få den da for nesten halv pris, ny med boks og papirer?