Fasilitert av den norske distributøren Nortime, ble årets besøk hos Frederique Constant under Baselworld ikke bare en presentasjon av noen av merkets nyheter, men også en mulighet til å ta en prat med CEO Peter Stas.
I motsetning til hva det tradisjonelle navnet og urenes klassisk-inspirerte design kan indikere, er Frederique Constant å regne som en nokså fersk klokkeprodusent.
Foretaket ble grunnlagt av Peter Constant Stas og konen Aletta Francoise Frédérique Stas-Bax i 1988, men blant de fleste klokkeinteresserte er det trolig først de siste ti årene hvor manufakturet har gjort seg bemerket med sine mekaniske urmodeller.
Produsenten er i dag et prakteksempel effektivisert urproduksjon, og Frederique Constant er blant et fåtall aktører som tilbyr flere modeller med egne manufaktururverk (introdusert i 2004) til svært (merk svært) konkurransedyktige priser.
ANNONSE
Nettopp satsningen på in-house-produserte urverk er trolig noe av årsaken til at merket har vekket oppmerksomhet blant klokkeentusiastene, og merket har ingen planer om at momentet i denne satsningen skal opphøre.
Antall urmakere økes nå med 25 prosent, og målet for 2014 er å ha en produksjon på rundt 30.000 manufaktururverk i året. Anslagsvis innebærer dette at rundt 13-14 prosent av alle urene som forlater fabrikken vil være manufaktur.
Ved introduksjonen av in-house verk benytter mange produsenter anledningen til å flytte merket oppover i form av høyere prising. Stas er imidlertid tydelig på at Frederique Constant har funnet sin riktige posisjon i markedet, hvor fokus er «accesible luxury» i prisklassen 1.000 til 3.000 euro.
Det er heller ingen fare for at merket skal bevege seg bort fra å levere klassiske og i mange tilfeller tidløse design – sports- og militærinspirerte ur produseres av datterselskapet Alpina.
Linken til sveitsiske Alpina er interessant, og gir et delvis svar på hvordan Frederique Constant presterer å holde prisene på sine in-house-kreasjoner på et fornuftig nivå.
Begge merkene deler fasiliteter for design, utvikling og produksjon – mens markedsføring- og salgsavdelingene er helt separate – noe som utvilsomt gir stordriftsfordeler samtidig som de to merkenes egenart ivaretas.
Heart Beat Manufacture Calibre FC-945 Silicium
Den første Frederique Constant Heart Beat Manufacture-modellen ble lansert i 2004 med den karakteritiske åpne balansen og produsentens første manufaktururverk.
Siden den gang har produsenten hvert år lansert oppdaterte utgaver, men på årets Baselworld – modellens 10-årsjubileum – er det duket for en betydelig oppgradering av modellen med det nyutviklede in-house kaliberet FC-945.
Urverket har et smørefritt ganghjul («escapement wheel»), anker og plateau i silisium som gir lavere friksjon og høyere presisjon enn komponenter i mer tradisjonelle materialer.
Bruken av silisium er i dag slettes ikke uvanlig, og flere av de store produsentene benytter silisiumskomponenter i sine urverk. Hva som derimot er spesielt, er et manufaktururverk med silisiumskomponenter i en såpass tilgjengelig prisklasse.
Urkassen på den nye modellen måler 42 millimeter i diameter og har safirkrystall både i front og baklokk. Den mest iøyenfallende detaljen er utvilsomt den åpningen i den sølvfargede urskiven som gir direkte innsyn til både balansen og – om man ser litt godt etter – det ganghjulet i silisium.
Modellen preges ellers klassiske detaljer som romanske numeraler, blånerte skruer, guilloche-finish og løkkrone – noe som forøvrig er helt i tråd med Frederique Constants filosofi om vakre klassisk-inspirerte ur.
Heart Beat Manufacture Silicium vil ha en begrenset produksjon og er tilgjengelig i 188 eksemplarer i 18-karats gull og 1888 eksemplarer i stål.
Noen spesifikasjoner:
- Urverk: Selvtrekkende mekanisk manufaktur kaliber FC-945, 28.800 vph, 42 timers gangreserve, 126 komponenter, timer/minutter/dato, månefaseindikator, 24-timersvisning.
- Urkasse: Stål eller rødt gull, 42 millimeter diameter, safirkrystall i front og baklokk, vannresistant til 50 meter.
- Rem: Alligatorrem
ANNONSE