Tre modeller markerer starten på selskapets nye satsing på integrerte lenker.
Med markante integrerte remfester (og en solid dose av 90-tallets halvpompøse stil) skilte Highlife-kolleksjonen seg ut fra den gemene klokkehop da den traff markedet for litt over 20 år siden. Etter sigende ble kolleksjonen da også en suksess for det unge merket og var med å bane vei for deres filosofi om «affordable luxury» – med senere modeller som inkluderte både evighetskalender, tourbillon og merkets signaturelement i form av det åpne «Heart Beat»-designet på skiven.
Etter en stund ute av rampelyset kommer nå en revitalisert tolkning av familien, hvor tre modeller sydd over samme lest starter ballet. Med integrerte lenker og remmer håper Frederique Constant at kolleksjonen nok en gang skal vise seg å bli en suksess, hos både eksisterende og nye kunder.
Highlife Automatic COSC
I tråd med filosofien om å tilby sveitsiske kvalitetsklokker til en overkommelig pris er første utgave spesielt myntet på de som søker nettopp presisjon. Som navnet avslører er disse utgavene sertifisert av det uavhengige COSC-instituttet i Sveits, hvor urverkenes nøyaktighet må være innenfor slingringsmonnet -4/+6 sekunder per dag. For å oppnå COSC-sertifiseringen benyttes FC-310 på innsiden av kassen, som bygger på velkjente Sellita SW300-1.
Designet henter løselig sin inspirasjon fra de originale modellene, men er gjort tydeligere og mer tidsriktig. Borte er både de litt flamboyante numeralene og viserne, mens det jordklodemønstrede bakgrunnsdesignet på skiven har fått en modernisert twist. Dette går igjen på alle klokkene i familien og selskapet peker (litt politisk korrekt) på dette som et symbol på bærekraftige verdier og planetens fremtid.
ANNONSE
Alle de tre modellnyhetene deler en 41 millimeter stor urkasse som Frederique Constant håper skal klare å kombinere det moderne med det elegante, og samtidig gi et lite touch av sport. Sett på bilder virker mellomkassen å ha skarpe og definerte vinkler, men kassesidene er tydelig avrundet når klokkene studeres i profil og mykner dermed opp inntrykket.
Highlife Automatic COSC kommer i fire ulike utgaver som alle har kasser i rustfritt stål, men hvor én har bezel og krone belagt i roségull og én hvor hele kassen har fått samme behandling. Klokkene leveres med en ekstra gummirem og oppgitt internasjonal pris starter på 1.695 euro for stålutgavene med skinnrem og 1.800 euro på lenke, med de øvrige utgavene noen få tusenlapper opp.
Highlife Heart Beat
Tilbake blant nylanseringene er selvsagt også en utgave med varemerket «Heart Beat», hvor balansehjulets utrettelige dans kan studeres gjennom en skjelettering i skiven. Siden første modell med slikt innsyn gjennom skiven kom i 1994 har selskapet stadig inkludert signaturtrekket i en rekke kolleksjoner og i ulike former og varianter.
På Heart Beat-utgaven har man valgt å fjerne datovinduet og gi balansehjulet full orkesterplass. Det skaper fin symmetri og et ganske rent uttrykk. Også her benyttes FC-310, men da uten COSC-sertifisering. Urverket på både denne og øvrige utgaver er også synlig gjennom safirglass i baklokket.
I alt tre ulike varianter av Highlife Heart Beat blir tilgjengelig ved lansering, med en pris som er oppgitt å starte på 1.795 euro.
Highlife Perpetual Calendar Manufacture
Kirsebæret på toppen av Highlife-kolleksjonen kommer i form av en liten horologisk godbit – evighetskalenderen. Her finner man selskapets egenutviklede og egenproduserte Manufacture FC-775 på innsiden av den nye kassen. Verket er ikke nytt og vi har tidligere sett det i ulike utgaver av Slimline Manufacture Perpetual Calendar.
Også den mest avanserte utgaven av Highlife-kolleksjonen følger helt i sine søskens visuelle fotspor. Skiven blir naturlig nok mer innholdsrik, men man beholder elegansen ved å ikke benytte sterke kontrastfarger eller annet som stjeler oppmerksomheten. Tre underskiver leverer all nødvendig informasjon, og får selskap av en månefase klokken seks.
Highlife Perpetual Calendar Manufacture kommer i tre ulike utgaver, hvor to er i stål og en er dresset opp med rosegull på sentrale elementer. Internasjonal pris er oppgitt å starte på 8.800 euro.
Førsteinntrykk
Da jeg i forrige uke snakket med Markus Rettig (Managing Director for Frederique Constant i Tyskland og Nederland) forklarte han at markedsundersøkelser viste at en svært stor andel (60-70 prosent) av alle klokker med pris fra 2.500 euro og opp ble solgt med lenke – ikke skinnrem. Med en eksisterende kolleksjon som består nærmest utelukkende av nettopp klokker på skinnrem er det derfor forståelig at selskapet forsøker å sikre seg en del av suksessoppskriften.
Når Frederique Constant relanserer Highlife-kolleksjonen har de heldigvis ikke hentet for mye visuell inspirasjon fra modellene som kom sent på 90-tallet – og som ikke kan sies å ha tålt tidens tann spesielt godt. Likevel drar vi kjensel på enkelte elementer i designet og også på kasse og rem-/lenkefeste. Spesielt kasseformen beholder mye av sin opprinnelige avrundede profil, som riktignok kommer dårlig frem på de tilgjengelige pressebildene, men er enklere å se når man håndterer klokkene selv.
Resultatet er alt i alt vellykket og Highlife seiler opp som et spennende og prisgunstig alternativ i det voldsomt vanskelige mellomsegmentet. Raskt bytte mellom ulike remmer og lenke gir et bredt spekter av bruksområder, selv om jeg savner en bedre vannresistanse enn oppgitte 5 ATM.
Jeg liker også at Frederique Constant viser seg frem med en evighetskalender i den nye kolleksjonen. Med en pris under 100.000 kroner – levert på lenke – finnes det egentlig ingen direkte konkurrenter. Riktignok har man noen alternativer fra Jaeger-LeCoultre og Baume & Mercier et hakk og to over, men da som langt mer pyntede klokker på rem. På lenke finner man vel ikke alternativer før man treffer Audemars Piguet i prisklassen 700.000 kroner pluss (og uten sammenligning forøvrig).
Det er ikke uten grunn at Frederique Constant har slått seg kraftig opp på å levere høy kvalitet til overkommelig pris. Highlife-kolleksjonen tror jeg derfor kan vise seg å bli en vellykket vei videre – og som kan appellere til både nye såvel som eksisterende kunder.
Mer informasjon er tilgjengelig på frederiqueconstant.com.
ANNONSE