- Seiko Watch Corporation avvikler samarbeidet med Optura Nordic om Grand Seiko.
- Strategien omfatter samtlige distributører av Grand Seiko over hele verden.
- Endringen berører ikke Seiko som fortsatt vil representeres av Optura Nordic i Norge og Sverige.
Midt i julestria har Seiko Watch Corporation kommet med en offisiell kunngjøring om at selskapet avvikler den nåværende distribusjonsmodellen for Grand Seiko. Nettverket av eksterne distributører skal fases ut, og all distribusjon, markedsføring og PR skal nå håndteres av Grand Seiko selv.
Endringen trer i kraft 1. april 2023, og vår del av verden vil inngå i territoriet til Grand Seiko Europe i Paris.
Optura Nordic har gjennom flere år bygget opp og representert Grand Seiko i det norske og svenske markedet, men må snart si farvel til det japanske luksusmerket.
I en offisiell uttalelse fra det Nøtterøy-baserte heter det at beslutningen til Seiko Watch Corporation ikke kommer som noen stor overraskelse, men har vært kjent og forventet lenge. Daglig leder Bjørn F. Bergh presiserer også at endringen ikke handler om hva Optura har gjort eller ikke gjort, men omfatter samtlige distributører av Grand Seiko.
ANNONSE
Samtidig understrekes det at den nye strategien bare omfatter Grand Seiko, og at Optura Nordic vil fortsette å representere Seiko i både Norge og Sverige i mange år fremover.
Følger en større trend
Endringen kommer heller ikke som noen overraskelse her i redaksjonen. I tillegg til forvarselet som kom med etableringen av Grand Seiko Europe i 2020, følger Seiko Watch Corporation en større trend vi ser hos flere store luksusmerker.
Ved å eie flere ledd i verdikjeden jakter merkene på mer kontroll og større profitt. Slik er i alle fall kortversjonen, selv om virkeligheten nok er noe mer kompleks, med flere aktører som ønsker en del av kaken.
Men hvilke endringer kan vi i praksis forvente å se videre hos Grand Seiko? Tidligere har vi sett at merker i lignende prosesser har kuttet betraktelig ned på antallet autoriserte forhandlere, og etablert flere egne merkebutikker i sentrale storbyer. Parallelt har det blitt satset tyngre på egen nettbutikk.
Hvorvidt et slikt scenario også vil spille seg ut i det norske markedet gjenstår å se fra 1. april neste år. Inntil videre holder Grand Seiko kortene tett til brystet.
ANNONSE